סקירת שוק ההון העולמי נכון ל-21.2.2017

סקירת שוק ההון העולמי נכון ל-21.2.2017

בשבוע הראשון לחייו של מדד תל אביב 35 הוסיף המדד כ-2% לערכו, כן ירבו שבועות כאלה; טל נפתלי רוזנפלד מנתח את שוקי ההון בישראל ובעולם
נתחיל בארצות הברית, מדד המניות העיקרי בארצות הברית התחזק כ-1.5% על רקע ציפיה לתוכנית המס של הנשיא טראמפ אשר יתנו דחיפה משמעותית לתוצאות החברות. דוח היצור של פילדלפיה, המתייחס לפעילות מפעלים ברחבי האזור, עף לרמה אותה לא ראינו זה 33 שנים. ובכלל אנחנו רואים פעילות יצור חזקה ברוב האזורים באמריקה.

התחלות הבניה בארצות הברית הצביעו על ירידה ביחס לחודש קודם אך היו גבוהות יותר משציפו. הטיעונים להעלאת הריבית במרס מתחזקים לאור התקרבות מדדי אינפלציה שונים ליעד הבנק המרכזי העומד על 2%. בנוסף, הכלכלה האמריקאית מתקדמת היטב ומראה יציבות התומכת בהעלאת הריבית בחודש מרס.

סנטימנט הצרכנים גם כן הראה תוצאה יפה וזאת על אף שאנחנו לא רואים עליה ריאלית בשכר העובדים.

צמיחת האוכלוסייה בארצות הברית יורדת ותיחלש אף יותר אם הנשיא טראמפ יממש את מדיניות ההגירה עליה הצהיר. יותר מכך, עם הזדקנות האוכלוסיה, כל הצמיחה בכוח העבודה האמרקיאי מגיעה מהגירה, ללא הרחבה של כוח העבודה התפוקה תקפא.

באירופה

בגרמניה, 2016 הסתיימה עם צמיחה של 1.9%, תוצאה יפה ביחס לארצות הברית שצמחה רק ב-1.6%. חצי מהצמיחה באירופה הגיעה מהוצאות הממשלה, לא מעט מכך קשור לפליטים.

שווקים מתעוררים

בניגריה, הלוואות ללא יכולת החזר עלו לרמתן הגבוהה מאז 2011 בעוד המדינה מתמודדת עם סטגפלציה. ברוסיה, עקום התשואות ממשיך להתרומם לתשואות גבוהות יותר ועל ידי כך יותר מרומז לבנק המרכזי להעלות ריבית. בסין ראינו מדדי מחירים לצרכן/יצרן עולים מעל התחזית ויוצרים לחצי אינפלציה. יחד עם זאת הכלכלנים צופים ריכוך לחצים בתקופה הקרובה על רקע מלאי גבוה של הנפט וסחורות.

ביפן, הבנק המרכזי ממשיך לשלוט בשוק איגרות החוב הממשלתיות ומחזיק ב-40% ממנו, קשה יהיה לא לראות בעתיד מוניטציה של החוב.
בשוקי החוב אנחנו רואים את מרווחי איגרות החוב בדירוגים נמוכים יורדים עוד יותר לאור העליות בשוקי המניות, תנועה אשר מעוותת את הסיכון הכרוך בהשקעה באיגרות אלו.

בארץ, נתוני הצמיחה מצביעים על הרכב מאוזן יותר של הצמיחה, היצוא צמח בצורה ניכרת ובלט גם סקטור השירותים. קטר הצמיחה, הצריכה הפרטית, רשמה קיטון. צריכת המזון לא השתנתה כלל.

ההאטה בשוק הנדל"ן צפויה להאט את הצריכה בשנה הקרובה, תחושת העושר של מחזיקי נדל"ן צפויה להיפגע, רכישות של מוצרי חשמל גם כן.

מי ייתן והשבוע יהיה יעיל ורווחי ככל הניתן

טל נפתלי רוזנפלד