סקירת שוק ההון העולמי נכון ל-26.9.2016

סקירת שוק ההון העולמי נכון ל-26.9.2016

שוק ההון רץ קדימה עם עלייה במדדים המובילים: הדאקס הגרמני עלה בכ-3.5%, הניקיי היפני בכ-1.5%, בארצות הברית עלה המדד בכ-0.8%; בשווקים המתעוררים המדדים מתקרבים לשיאים רב שנתיים
סיכום קצרצר לאירועי השבוע: נתחיל במספרים, הדאקס הגרמני עלה בכ-3.5%, הניקיי היפני בכ-1.5%, בארצות הברית המדד עלה בכ-0.8%. לא קיבלנו העלאת ריבית בארצות הברית ולא קיבלנו הורדת ריבית ביפן. קיבלנו חצי הבטחה מהבנק האמריקאי על כך שאולי יעלו את הריבית עוד פעם לקראת סוף השנה, ביג דיל. מהיפנים קיבלנו פרידה ממטרות אינפלציה מאוד מדויקות וקיבלנו מדיניות יותר עמומה... גם בסדר. היפנים לא התרגשו יתר על המידה מהודעת הבנק המרכזי. לסיכום, אי אפשר להתלונן יותר מדי כי קיבלנו שוק הון שרץ קדימה, אז כולם מרוצים, בערך.

בשווקים המתעוררים אנחנו רואים את המדדים מתקרבים לשיאים רב שנתיים, לא מעט הודות לפעולת או יותר נכון אי פעולת הבנק המרכזי בארצות הברית. בטורקיה, שתי סוכנויות הדירוג הגדולות הורידו את דירוג איגרות החוב של המדינה אל מתחת לרמת השקעה, בסוכנויות לא אהבו את הפעולות האחרונות של השלטון, החל מניסיון ההפיכה ועד התערבות במדיניות הבנק המרכזי.

ברוסיה, חלק מהסימנים הכלכליים מצביעים על התאוששות, יחד עם זאת יהיה קשה לראות התאוששות ללא שיפור בבריאות הפיננסית של משקי הבית. בברזיל האינפלציה ממשיכה במגמת הירידה הודות ליציבות הריאל וביקושים מקומיים חלשים. עלות החוב הממשלתי ההודי ממשיכה לרדת לאור העובדה שמשקיעים זרים קונים כמויות מאיגרות החוב הממשלתיות של תת היבשת. התשואה של האיגרת ל-10 שנים נושאת תשואה של 6.75% לשנה.

וכעת לאירופה, שם תשואות איגרות החוב ממשיכות להתכווץ לאחר שבוע של התרחבות לקראת העלאת הריבית בארצות הברית - העלאה שלא הגיעה. מורגן סטנלי מצביע על העובדה שהפליטים החדשים בגרמניה צפויים לעזור לתוצר במדינה לגדול, לא מעט בגלל הוצאות נוספות של הממשלה וכוח קנייה חדש במדינה.

מרווח היצוא של אירלנד הוא הגבוה ביותר בכל גוש האירו - מה שאומר ששם התרומה הגדולה ביותר של היצוא מגיע לכלכלת המדינה.בצרפת, סקר אמון הצרכנים מראה יציבות מתמשכת ומכה את התחזיות.

ובינתיים בארצות הברית, דרישות לדמי אבטלה במדינה רשמו שפל נוסף של עשרות שנים ומגמת הפיטורין נמצאת בשיעור נמוך יחסית. מחירי הבתים בארצות הברית ממשיכים לעלות בקצב כפול מעליית השכר, זה עובד כאשר עלות המשכנתא נמצאת בשפל של כל הזמנים אך זה לא בר קיימא לטווח הארוך (אלא אם השכר יעלה).

דויטשה בנק מצביע על העובדה שירידה בהשקעות הוניות לפיתוח עסקי של החברות, קפקס, לא מתרחשת רק סביב סקטור האנרגיה אלא סביב הכלכלה כולה, בסופו של דבר זה יצור בעיה של תפוקה נמוכה בכלכלה.

בתחום ההכנסה הקבועה, מדדי איגרות חוב בתשואה גבוהה ממשיכים לעלות יחד עם חברות ריט משכנתאות ומגורים.

מי יתן והשבוע יהיה יעיל ורווחי ככל הניתן

טל נפתלי רוזנפלד