המשבר הכלכלי העולמי פגע בתנופה

המשבר הכלכלי העולמי פגע בתנופה

עם פרסום נתוני היצוא של שנת 2008 אומר נשיא הבורסה אבי פז – "כפי שקרה בעבר – גם במשבר הכלכלי הנוכחי היהלומנים ידעו לעשות את ההתאמות הנדרשות והענף יצא מחוזק מהתקופה הזו".
נתוני סיכום שנת 2008, אותם פרסם המפקח על היהלומים שמואל מרדכי, לא הפתיעו איש בבורסת היהלומים – לכולם היה ברור שהמשבר הכלכלי העולמי ימחק ברבעון האחרון של השנה את התנופה של שלושת הרבעונים הראשונים.

בחודשים האחרונים, מאז פרוץ המשבר פועלת הבורסה בכל המישורים על מנת להתמודד עם השלכות המשבר על הענף מתוך הבנה שבתקופה זו תהיה ירידה ניכרת ביצוא.

נשיא הבורסה אבי פז אמר מיד עם פרסום הנתונים - "נתוני הייצוא הם תוצאה ישירה של השלכות המשבר הכלכלי העולמי. ב – 9 החודשים הראשונים של שנת 2008 הייתה דווקא צמיחה של 2.7% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2007 אך המשבר הכלכלי העולמי מחק ברבעון הרביעי של השנה את המגמה הזו. צפינו את ההאטה הזו מבעוד מועד והתחלנו להיערך אליה מיד עם פרוץ המשבר. אנחנו פועלים בכל האפיקים על מנת שהענף יעבור את התקופה הזו בצורה הטובה ביותר. אני צופה עוד מספר חודשים קשים עד שיבוא מפנה ומהפך חיובי בענף".

נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2008 של המפקח מלמדים על הצמיחה שנעצרה בעקבות המשבר העולמי.

בהתייחסו ליכולת של ענף היהלומים הישראלי להתאושש מהמשבר הכלכלי העולמי אמר נשיא הבורסה – "ענף היהלומים הישראלי נפגע גם בעבר ממשברים שלא היו קשורים באופן ישיר לענף וידענו תמיד להתאושש מהם בצורה טובה ומהירה למדי. כך קרה בשנת 1998 כאשר המשבר הכלכלי באסיה פגע גם בענף היהלומים וגרם לירידה של 13% בנתוני הייצוא של אותה שנה אך כבר בשנה שלאחר מכן נרשמה התאוששות ועליה של 20%. כך קרה גם בשנת 2001 כאשר לאחר התקפת הטרור של ה- 11 בספטמבר היה משבר כלכלי שפגע בענף היהלומים וגרם לירידה של 15% בייצוא של אותה שנה וכבר שנה שלאחר מכן נרשמה התאוששות מרשימה ועלייה של 17%". (להלן גרף המציג את הנתונים ואת ההתאוששות של ענף היהלומים במשברים קודמים).
  
ענף היהלומים הישראלי התחזק מכל המשברים הקודמים שפקדו אותו בזכות העובדה שהיהלומנים הישראלים
ערכו התאמות והחלו לפעול בהתאם לתנאי השוק החדשים.


בהתייחסו לתפקיד שתופסת המערכת הבנקאית ביציאת הענף מהמשבר אמר פז – " במשברים הקודמים זכינו לתמיכה של המערכת הבנקאית שגילתה אורך רוח וסבלנות וסייעה לענף לצאת מהמשבר. אנחנו נמצאים בקשר מתמיד עם הבנקים ואני מקווה שגם במשבר הנוכחי הם יתנהלו כפי שעשו בעבר במשברים דומים".

בנוגע להזדמנויות שנוצרות בעקבות המשבר הכלכלי הנוכחי אומר נשיא הבורסה – "בשנים האחרונות ישראל מהווה מרכז סחר בינלאומי חשוב אבל המשבר הנוכחי מייצר הזדמנות בלתי חוזרת להחזיר לישראל את ייצור הסחורות ולהפוך אותה שוב למרכז ייצור מוביל. ישראל הייתה בעבר מרכז ייצור מוביל ואם נדע לנצל את ההזדמנות הזו נוכל לצאת מהתקופה הנוכחית מחוזקים".