תכירו את ESTA

תכירו את ESTA

עד היום אזרחיהן של 27 מדינות בעולם נכנסו ללא ויזה לארצות הברית. חוק חדש שנכנס לתוקף ייאלץ אותם להירשם מראש באתר אינטרנט מיוחד ולקבל אשרת כניסה אלקטרונית לארה"ב. תכירו את ESTA.
השבוע נכנסה לתוקפה תקנה חדשה בחוקי הכניסה לארצות הברית, לפיה אזרחי מדינות בתוכנית הוויזות VWP (ראשי התיבות של Visa Waiver Program), שעד עתה נכנסו לארצות הברית ללא צורך בוויזה, צריכים להירשם במערכת מקוונת לפני הגעתם לארצות הברית. מי שלא יתעדכן בחוק החדש ולא יפעל על פיו, עלול לגלות, בהגיעו לארצות הברית, כי הוא מסורב כניסה למדינה.

משמעותה של המערכת החדשה, ESTA (ר"ת של Electronic System for Travel) היא שאזרחי 27 המדינות המשתייכות להסכם VWP חייבים החל מהיום להירשם באתר אינטרנט מיוחד לפחות שלושה ימים (72 שעות) לפני שהם מגיעים לארצות הברית.

המדינות הכלולות בתוכנית VWP – אנדורה, צרפת, לוקסמבורג, סינגפור, צ'כיה, אוסטריה, גרמניה, מונקו, סלובניה, אסטוניה, אוסטרליה, איסלנד, הולנד, ספרד, הונגריה, בלגיה, אירלנד, ניו-זילנד, שבדיה, לטביה, ברוניי, איטליה, נורבגיה, שוויץ, ליטא, דנמרק, יפן, פורטוגל, בריטניה, סלובקיה, פינלנד, ליכטנשטיין, סן-מרינו, מלטה, דרום קוריאה.

ESTA היא למעשה אשרת כניסה אלקטרונית, המחליפה את הטופס הירוק המודפס I-94 ומאפשרת למטיילים להיכנס לארצות הברית ללא ויזה ולשהות בה עד 90 יום.
 

עמוד הבית של אתר ESTA
 
ESTA פועלת מאז חודש אוגוסט 2008 אולם הרישום בה היה נתון לשיקול דעתו של המטייל. החל מהשבוע חובה להרשם במערכת.

הפעלת מערכת ESTA אינה גורמת לשינויים במדיניות הכניסה לארצות הברית עבור אזרחי מדינות שאינן כלולות ב - VWP. עם זאת, ישראלים שיש בבעלותם דרכון נוסף ממדינה המשתייכת למדינות ה - VWP, ומתכננים להיכנס בעזרתו לארצות הברית, חייבים להירשם באתר לפי החוק החדש.

מטרתה של המערכת החדשה היא להגביר את הביטחון ולהקשות על כניסתם של טרוריסטים לארה"ב.

מבקרי המערכת טוענים כי החוק החדש יקשה דווקא על חייהם של אנשי עסקים, שעורכים לעתים נסיעות עסקים ספונטניות. מחלקת ביטחון המדינה של ממשלת ארצות הברית מסרה כי המערכת יכולה להתמודד גם עם רישום ברגע האחרון ועם בקשות שונות במקרי חירום.

כמו בהשקה של כל מערכת חדשה גם בהשקת ESTA קיים חשש שלא כל אזרחי המדינות יתעדכנו בנושא - וכך ייווצר מצב שבחודשים הקרובים תסורב כניסתם של אלפי תיירים ממדינות ההסכם.

חשוב לציין כי ברגע שאדם נרשם במערכת ESTA, הוא יכול לבקר בארצות הברית במשך השנתיים הבאות או עד שהדרכון שלו מאבד את תוקפו (התאריך הקרוב מבין השניים).

בקשות רישום יכולות להיקלט במערכת בכל זמן, גם אם לאדם אין תוכניות ספציפיות להגעה לארה"ב.

המידע אותו נדרשים הנוסעים לרשום באתר האינטרנט זהה לזה שנדרש בטופס הידני, וכולל פרטים ביוגראפיים, מידע על הנסיעה המתוכננת ומענה על שאלות בנושא מחלות מדבקות, מעצרים והרשעות קודמות.

ברוב המקרים, האישור לביקור בארה"ב אמור להתקבל באופן מיידי לאחר מילוי הפרטים באתר. עם זאת, מועמדים המקבלים הודעה לפיה "Authorization Pending" צריכים לבדוק את האתר שוב ושוב, עד שיתקבל עדכון ואישור.

מועמדים שבקשתם נדחית מופנים לאתר אחר, בו יש מידע על איך יוכלו לבקש ויזה.

יש לציין כי אישור במערכת ESTA אינו מבטיח באופן מלא כניסה לארצות הברית, שכן ההחלטה הסופית עדיין נתונה לשיקול פקידי ההגירה בנמל התעופה עצמו.