סגירת המכרות מאיימת על בוצואנה

סגירת המכרות מאיימת על בוצואנה

דה-בוצואנה סגרה את 4 המכרות שהפעילה בבוצואנה שנאלצת להתמודד עם השלכות המהלך; לדברי נשיא המדינה ויו"ר הבנק המרכזי לנוכח המצב המדינה תאלץ לגבש תוכנית קיצוצים מרחיקת לכת.
יו"ר הבנק המרכזי בבוצואנה, ליאה מוהוהולו (Linah Mohohlo) הודיעה כי לנוכח המצב אליו נקלעה המדינה, יצרנית היהלומים הגדולה בעולם, תאלץ בוצואנה לדחות פרוייקטים אותם התכוונה להוציא לפועל במהלך השנה. זאת במטרה לצמצם את ההוצאות הממשלתיות ולהקטין את הגרעון התקציבי הצפוי בשנה הקרובה.

המיתון העולמי הביא לירידה במחירי היהלומים ולירידה מקבילה ביצוא היהלומים לארה"ב, צרכנית היהלומים הגדולה בעולם. כתוצאה מכך, נקלעה כלכלת בוצואנה לסחרור בחודשים האחרונים. על פי הערכות משרד האוצר של בוצואנה, המצב עלול להחמיר משום שהביקוש ליהלומים בארה"ב צפוי לרדת ב50 אחוז.

התרחשויות אלו קשורות קשר ישיר לסגירת המכרות של תאגיד היהלומים דהבסוואנה (Debswana Diamond Co.). התאגיד, פרי שיתוף הפעולה בין ממשלת בוצואנה ודה-בירס (De Beers) אחראי להפקת 20 אחוז מהיהלומים בעולם.

מפת בוצואנה

כתוצאה מהמיתון העולמי הודיעה דהבסוואנה בשבוע האחרון של פברואר 2009 כי תסגור את כל המכרות שלה לכל הפחות עד אמצע חודש אפריל. מכיוון שארבעת המכרות של החברה מהווים 70 אחוז מהיצוא של בוצואנה, הפגיעה בכלכלה המקומית אנושה.

דוחות ממשלתיים מדווחים כי בחודשים מרץ 2008  עד מרץ 2009 נרשמה ירידה של 5.1אחוז בתמ"ג. זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה נרשמה עליה של 4.7 אחוז. על פי התחזיות עד מרץ 2010 תוכפל הירידה  בתמ"ג של בוצואנה ותגיע ל 10אחוז.
על רקע הדברים מפרסם עיתון ה -Financial Times ראיון עם נשיא בוצואנה איאן קאמה (Ian Khama). הנשיא אשר מסיים בימים אלו את שנתו הראשונה בתפקיד, מדבר בראיון באריכות על השלכות המיתון העולמי ומצב ענף היהלומים הבינלאומי על ארצו.

על פי קאמה, בוצואנה עומדת בפני אתגר עצום. ענף הכרייה עומד להפגע באופן קשה מן המשבר ורבים יאבדו את משרותיהם. יחד עם זאת, טוען קאמה, נקודת השיא של המשבר כבר מאחורינו. את נקודת השפל הוא מסמן בנובמבר 2008 כאשר במהלך סייט של ה DTC לא התרחשו עסקאות קניה כלל. מאז, לדבריו, המצב השתפר וישנה עלייה הדרגתית במכירות.  הוא צופה כי מגמת המכירות המתונה תמשך במהלך שנת 2009, בעוד הוא מסמן את סופו של המשבר בדצמבר 2010.

קאמה ו יו"ר הבנק המרכזי בבוצואנה מוהוהולו מציגים עמדות שונות לגבי פתיחתם המחודשת של המכרות; לדברי יו"ר הבנק הלאומי של בוצואנה, המכרות יחזרו לפעולה סדירה כאשר מחירי היהלומים יתייצבו. לעומת זאת, אמר הנשיא קאמה בראיון, כי הוא צופ שהמכרות הגדולים יחזרו לפעולה באמצע אפריל. חזרה זו לפעילות תהיה מוגבלת ל 40 אחוז יצור.

קאמה מדבר באכזבה על האופן בו המיתון העולמי פגע בניסיונה של בוצואנה להרחיב את שוק היהלומים שלה ולכונן תעשיית ליטוש וחיתוך. אנו מוכנים לסייע, הוא אומר, לגופים פרטיים אשר מבקשים להקים במדינה תעשיות ליטוש וחיתוך. תעשיית הליטוש והחיתוך נמצאת בחיתוליה, הוא טוען, אולם אנו מייחסים לה חשיבות רבה. מבחינת בוצואנה תעשייה זו מהווה בסיס לתוכניות התרחבות וגדילה של ענף היהלומים במדינה  כולו על כל נגזרותיו (מעבדות, בנקאות וכיו'ב).

כאמור, המערכת הכלכלית של המדינה נחושה לפתור את המשבר. בשלב הראשון ידחו פרוייקטים לא נחוצים בכדי לייצב את התקציב. בנוסף, המדינה, לדברי מוהוהולו וקאמה, אינה פוסלת הלוואות מבנקים מקומיים. כמו כן שוקלת המדינה להשתמש ביתרות המטבע הזר שלה בכדי לסייע לכלכלה המקומית לעבור את המשבר ביתר קלות.