עליה בדיווח על פשעים נגד יהלומנים

עליה בדיווח על פשעים נגד יהלומנים

במהלך 2008 נרשמה עלייה במספר אירועי האלימות כנגד יהלומנים בארה"ב. במרבית המקרים האלימות הופעלה לנוכח התנגדות המותקף.
אתר האינטרנט של חדשות רפפורט מצטט את הדו"ח השנתי של איגוד הביטחון של ענף היהלומים - Jewelers’ Security Alliance  (JSA) המצביע על עלייה של 17% בדיווחים על פשעים נגד מי שמשתייכים לתעשיית היהלומים בארה"ב. העלייה במספר הארועים המדווחים בולטת במיוחד לנוכח נתוני הפשיעה של שנת 2007 בה נרשמה ירידה דרמטית במספר אירועי השוד.  עליה של 7% נרשמה גם בערך הגניבות – 103.5 מיליון דולר.

בסך הכל דווחו במהלך שנת 2008  1,505 פשעים. בפחות משליש מתוכם (446) נערכו מעצרים של חשודים בעקבות הארוע. הדו"ח מלמד כי עיקר המקרים נרשמו בקליפורניה (259). בפלורידה התרחשו 156 מקרי פשיעה נגד אנשי תעשיית היהלומים ובטקסס 125. בני יורק התרחשו 87 עבירות ובניו ג'רסי 75.

עיקר הגידול חל בפשיעה באתרי המכירות עצמם; במונחים מספריים מדובר בעלייה של 18.3% ובהפסד של 60.6 מיליון דולר. ההפסדים שנגרמו בעקבות ארועי פשיטה מחוץ לאתרי מכירות גדלו גם הם בשיעור של 8.6% ועמדו על 42.9 מיליון דולר. עלייה חדה של 51% נרשמה במספר ארועי גניבה המבוססים על grab and run.

בנוסף מדווחים מחברי הדו"ח על עלייה באירועי הפשיעה האלימה נגד יהלומנים. מספר מקרי השוד בהם הופעלה אלימות עלה מ29% בשנת 2007 ל 33% בשנת 2008. זאת על אף ירידה מסוימת (5%) במספר ארועי השוד בהם נעשה שימוש באקדח. יחד עם זאת, הנתונים בדוח מלמדים כי מספר מקרי הרצח במהלך שוד גדל פי שלוש בשנת 2008 ומספר הנרצחים הגיע ל 11. כמו כן, ב 14 מקרים נורו יריות במהלך הארוע (פי שתיים ממספר הארועים בקטגוריה זו במהלך שנת 2007). מחברי הדו"ח מציינים כי התקיפות התרחשו, בדרך כלל, על רקע התנגדות כלשהי מצדו של הקורבן.

מגמות נוספות שמזהה הדוח נוגעות למועדים בהם מתרחשים ארועי השוד. מרבית הארועים התרחשו סמוך לשעות הפתיחה של החנויות, בין השעות 10 ל 11 בבוקר. היום המועד ביותר להתרחשות שוד הוא יום שלישי בעוד שימי ראשון הם ימים בהם נרשם דיווח נמוך על ביצוע פשעים נגד יהלומנים. מגרשי חניה הם עדיין יעד מועדף עבור עבריינים המבקשים לתקוף יהלומנים.

בצל הדברים הללו, רשויות החוק האמריקאיות מדווחות על קיומן של כנופיות אשר חבריהן מתמקדים בשוד יהלומנים. על פי מחברי הדו"ח, מדובר בכנופיות קולומביאניות אשר חבריהן הם מהגרים בלתי חוקיים מדרום אמריקה. מדובר בכנופיות מאורגנות, אשר אינן מושפעות מהמיתון הכלכלי, טוען ג'ון קנדי, נשיא ה JSA. יחד עם זאת, לדבריו, את העלייה במקרי חטיפת התיקים ניתן לייחס להשלכות המיתון העולמי.