תחזיות: הסחר העולמי צפוי לצנוח ב -9%

תחזיות: הסחר העולמי צפוי לצנוח ב -9%

על פי דוח של ארגון הסחר העולמי צפוי הסחר הגלובאלי לרדת בשנת 2009 בשיעור החד ביותר מאז מלחמת העולם השניה. בכיר בארגון קרא לממשלות לזנוח את מדיניות מכסי המגן.
כלכלנים של ארגון הסחר העולמי (WTO) מעריכים כי היקף הסחר הגלובלי יצנח בכ-9% בשנת 2009. היצוא ממדינות מפותחות כלכלית צפוי לצנוח בכ- 10% ובמקביל צפויה ירידה של של עד 3% ביצוא מכלכלות מתפתחות. לטענת מחברי הדוח, ככל שהמדינה עניה יותר ומפותחת פחות, התלות שלה ביצוא גדולה יותר. על כן, השפעת הירידה ביצוא תהיה חמורה יותר במדינות מתפתחות.

עוד נמסר בדוח כי היצוא מאירופה לארה"ב נפל בשנת 2008 בשיעור החד ביותר זה חמש שנים. היצוא מארה"ב נפל בקצב שנתי של 44% בששת החודשים האחרונים שלגביהם קיימים נתונים והיבוא לארה"ב ירד בחדות ב-51%.  

חשוב לציין כי בדוח שפורסם לפני כחודשיים, חזה ארגון הסחר העולמי כי הירידה הצפויה תעמוד על 2.8% בלבד. מחברי הדוח שבו ועדכנו את התחזיות לאחר שנתוני הרבעון האחרון של שנת 2008 הראו על ירידה בסחר העולמי ועל האטה ביצור.

הנתונים הללו חריגים משום שמאז 1982 גדל המסחר העולמי באופן עקבי. על פי מנכ"ל ארגון הסחר העולמי, פסקאל לאמי (Pascal Lamy)  שני גורמים הביאו לירידה במסחר – ביקושים נמוכים וירידה בנזילות בעיקר במדינות מתפתחות.   

בנוסף, מחברי הדוח צופים ירידה ראשונה ביצור מאז שנות ה-30 של המאה העשרים. לדברי, לאמי, "כתוצאה מכך, אלפים רבים של עובדים ברחבי העולם יאבדו את משרותיהם". יחד עם זאת, הוא ציין כי "הסחר העולמי הוא כלי פוטנציאלי ומשמעותי בתהליך ההתאוששות מן המיתון העולמי". מנכ"ל ארגון הסחר העולמי הפציר במנהיגי 20 המדינות שיפגשו בכינוס הפסגה בלונדון בתחילת אפריל (ה-G20) "להתגייס ולהתחייב לעשייה לשיקום הכלכלה העולמית". עוד קרא המנכ"ל למנהיגי המדינות לזנוח את מדיניות המגן אשר מהווה חסם להתאוששות הסחר העולמי.