קרן השקעות סינית תממן את אסיה

קרן השקעות סינית תממן את אסיה

סין מקימה קרן השקעות בשווי 10 מיליארד דולר בכדי לשקם את הכלכלות של מדינות דרום-מזרח אסיה. פרשנים: מדובר בעדות נוספת להתאוששותה של סין מן המשבר העולמי.
שר החוץ של סין, יאנג ג'יאצ'י (Yang Jiechi), חשף כי המדינה פועלת להקמת קרן השקעות בהיקף של 10 מיליארד דולר בכדי לסייע בשיקום הכלכלות השכנות. הקרן מיועדת לקדם השקעה בתשתיות בינוי, אנרגיה ומשאבים טבעיים, מידע ותקשורת.

בנוסף ציין שר החוץ הסיני כי סין תציע  אשראי בסך 15 מיליארד דולר לאיגוד המדינות המזרח-אסייתיות (ASEAN), במטרה לקדם שתופי פעולה בין המדינות. האשראי יוצע לתקופה של שלוש עד חמש שנים.  כמו כן  תציע המעצמה האסייתית עזרה דחופה בשווי 39.7 מיליון דולר לקמבודיה, מינאמר ולאוס. זאת כחלק ממעורבות גדלה שמגלה סין בשנים האחרונות בהתרחשויות במדינות הללו.

לדברי השר, לאור מחויבותה למדינות האיזור תספק סין 300,000 טונות אורז למאגר החירום של מזרח אסיה ותגדיל את המענקים הממשלתיים.

התוכנית הסינית הייתה אמורה להתפרסם בכינוס ה- ASEAN בסוף השבוע שעבר בפאטאיה בתאילנד. אולם  בשל הפגנות ההמונים בתאילנד נדחה הכינוס של 16 מדינות האזור וסין הכריזה על תוכניתה באופן עצמאי.  "הרעיון אשר עומד ביסודו של שיתוף הפעולה בין ASEAN לסין הוא ששני הצדדים יוכלו להיטיב להתמודד עם הקשיים לנוכח המשבר הכלכלי הגלובלי", אמר שר החוץ יאנג, "שני הצדדים עושים מאמצים אדירים להפוך את הקשיים להזדמנויות ולשפר את שיתוף הפעולה תוך קידום הפיתוח האזורי".

ASEAN הוקם בשנת 1967 במטרה להחליש את השפעתה של סין הקומוניסטית על מדינות מזרח אסיה. אולם נראה כי כיום, יותר מבעבר, מהווה האיגוד עורק של שיתופי פעולה בין סין למדינות האזור. על פי פרשנויות שונות סין מנצלת את המשבר בכדי לחזק את מעמדה ביבשת. למרות מאמצים אלו איגוד המדינות המזרח אסייתיות נותר קשור בצורה עמוקה לארה"ב ולכוחה הצבאי.

פרשנים סבורים כי הצעות הסיוע הסיניות מהוות סימן נוסף לכך כי כלכלת סין, השלישית בגודלה בעולם, עשויה להיות הכלכלה הראשונה להתאושש מן המשבר הכלכלי העולמי. על פי תחזיות שונות צפויה הכלכלה הסינית להגיע לצמיחה של של 10% עד סוף שנת 2009 בעקבות תוכנית התמריצים שגיבשה הממשלה הסינית להתמודדות עם המשבר.