דה בירס: סימנים של התאוששות

דה בירס: סימנים של התאוששות

ענקית היהלומים "דה בירס" מדווחת על סימני התאוששות בשוק היהלומים. המכרות בבוצואנה שבים לפעילות.
בהודעה שהוציא תאגיד היהלומים הדרום אפריקאי "דה בירס", נאמר כי ניתן לזהות מגמת שיפור אשר עשויה, על פי תחזיות החברה, לתפוס תאוצה  בהמשך השנה. יושב הראש של "דה בירס" בבוצואנה, סטפן לויסאר (Lussier), אמר כי הרבעון הראשון של שנת 2009 היה "תקופה מאתגרת". יחד עם זאת הוא ציין כי סימני ההתאוששות מורגשים והוא סבור כי הם ילכו ויתחזקו במהלך השנה.

"המשבר הכלכלי העולמי השפיע על תעשיית היהלומים על כל ענפיה. מכיוון שהמשווקים הורידו את היקף הרכישה שלהם, ההשפעה על הענף כולו ובמיוחד על הייצור הורגשה באופן חריף." הוא הוסיף כי שווקים מתפתחים יביאו להגברת רמת הביקוש ליהלומים.

הודעתו של לויסאר מגיעה על רקע פתיחה מחודשת של המכרות בבוצואנה. מוקדם יותר השבוע הודיעה חברת דהבוצואנה (DeBswana) כי תשוב להפעיל את מרבית המכרות במדינה. המכרות: ג'וואננג (Jwaneng), אוראפה (Orapa) ולאטלקאנה (Letlhakane) ישובו לפעילות לאחר הפסקה של ארבעה חודשים.

יחד עם זאת, נמסר כי היקפי הייצור והמכירה של דהבוצואנה צפויים לרדת בכ-50% במהלך שנת 2009 לנוכח הירידה בביקושים. יצויין כי מאז שנת 2003 הפיקה ומכרה החברה מדי שנה יהלומי גלם בהיקף של 30 מיליון קארט.

"דה בירס" סיימה את הרבע האחרון של שנת 2008 בירידה חדה בביקושים ליהלומי גלם. סוחרי היהלומים הורידו את היקפי רכישת הגלם והסתפקו במלאי הקיים. ירידות בביקוש של בעלי סייטים של ה DTC הביאו לסגירת מכרות בבוצואנה ובדרום אפריקה ולקיצוץ בכוח האדם של החברה. בתוך כך אישרו בחודש פברואר בעלי המניות של "דה בירס" הלוואה בשווי 500 מיליון דולר לחברה בכדי לאפשר לה להיטיב להתמודד עם המשבר העולמי.

מוקדם יותר החודש, חברה הכרייה והשיווק "הארי וינסטון" מסרה כי ניתן לחוש בהתאוששות מסויימת בביקוש ליהלומים ובדרישה עבורם. מנכ"ל החברה רוברט גאניקוט (Gannicott), אמר אז כי ייתכן והשוק הגיע לתחתית ומכאן מסתמנת עלייה.