יהלומים מפורסמים – כוכב אפריקה

יהלומים מפורסמים – כוכב אפריקה

בהירות כמעט מושלמת ומשקל עצום הופכים את האבן הייחודית הזו לקישוט הראוי לכתר מלוכה, אולם גם לאפופה בשמועות ומיסתורין. מי שבר חתיכה מן היהלום הגולמי הגדול ביותר בעולם והאם המחצית החסרה של האבן עתידה להמצא?

הכוכב הגדול של אפריקה -  The Great Star of Africa נחשב עד לאמצע שנות ה-80 של המאה העשרים  ליהלום המלוטש הגדול בעולם. משקלו של היהלום: 530.20 קארט. היהלום נחתך מתוך יהלום הגלם הגדול ביותר שנמצא אי פעם ה -Cullinan I אשר שקל בעת כרייתו.753,106 קארט. 

מקורו של הקולינאן במכרה פרמייר  (Premier) בדרום אפריקה. היהלום הגולמי אותר בשנת 1905 על ידי פרדריק וואלס (Wells) ולאחר שנכרה הוא נקרא על שם הבעלים של מכרה פרמייר, סר תומאס קולינאן.

ההחלטה על האופן בו יש לחתוך את האבן התקבלה לאחר בחינה ממושכת שארכה כשישה חודשים. הבודקים ציינו את בהירותו המושלמת של היהלום, אולם גם הכתם השחור במרכזו. האחים אשצ'ר (Asscher) מאמסטרדם הופקדו על חיתוך האבן. בתחילת התהליך נחתכה האבן לשלוש אבנים קטנות על ידי ולבסוף חולקה לתשעה יהלומים גדולים ול-96 אבנים קטנות יותר בעלות בהירות כמעט מושלמת.

כוכב אפריקה הוא היהלום הגדול ביותר שהופק מחיתוך יהלום הגלם המקורי. הוא חתוך בצורת אגס ולו 74 פנים. כיום מעטר היהלום את כתר המלוכה הבריטי והוא שמור יחד עם יהלומי הכתר האחרים ב-Tower of London.

היהלום השני בגודלו שהופק מן האבן הוא כוכב אפריקה הקטן (The Lesser Star of Africa) המכונה גם קולינאןII ומשקלו 317.40 קארט.

סביב יהלום הגלם "הקולינאן" מיתוסים רבים; לדברי היסטוריונים של התחום כתוצאה מהחשש מגניבה של האבן בעת העברתה מדרום אפריקה לאנגליה הועלה העתק של האבן על ספינה בליווי שמירה. האבן האמיתית, כך על פי הסיפור, נשלחה בקופסה בדואר רשום רגיל.

עוד מספרות האגדות כי לקולינאן יש "חצי שני". הקולינאן, האבן שנכרתה, מהווה פחות מ-50% מהאבן שעדיין לא נמצאה. על פי המיתוס, חלקו השני של הקולינאן ממתין לגילויו על ידי כורה בר מזל. סיפור נוסף, אשר לא אושר מעולם, מגלה כי פרדריק וואלס שמצא את יהלום הגלם האימתני מכר את האבן המקורית לסר קולינאן, בעל המכרה, לא לפני ששבר ממנה חתיכה במשקל 2,000 קארט.