צבע הכסף

צבע הכסף

יהלומים צבעוניים כיצירת אומנות
אז איך מתמחרים יהלומים צבעוניים? על השאלה הזאת קשה לענות, וגם תחקיר מקיף של הניו-יורק טיימס לא הצליח לחלץ תשובה ברורה מפיו של ארנו סורה (Arnaud Soirat), מנכ"ל חטיבת הנחושת והיהלומים של ריו טינטו.
עולם היהלומים הצבעוניים מרתק כתבים מהתחום, המנסים להבין איך מתנהל שוק שבו כמות הקונים מצומצמת, כמות הסחורה מוגבלת, וכל קראט יכול להגיע לסכומים של מיליון דולר ומעלה.
בימים אלה ריו טינטו מציגה את המקבץ הצבעוני האחרון שלה – אבנים במשקל 49.39 קראט סה"כ, ממכרה ארגייל שבאוסטרליה.
תהליך המכירה מתבצע במכרז חשאי. אף קונה פוטנציאלי לא יודע מה יציעו קונים אחרים, וריו טינטו לא תדווח אילו הצעות קיבלה ובכמה נמכרה כל אבן, לא לציבור בכל אופן.
לא לחינם השוו אנליסטים וכתבים מובילים (כמו למשל טוני קאטווי מהבלוג http://blog.arpegediamonds.com) בענף את מכירת יהלומים אלה למכירה של יצירות אמנות – הערך המודבק לכל אבן קשור אמנם למשקל ולפרמטרים קבועים, אבל הרבה יותר מזה לרגש, ליצר ההרפתקנות ולהערכות כאלה ואחרות של עליית ערכו של היהלום.
כאשר בתי מכירות פומביות מוכרים יהלומים צבעוניים, הציבור נחשף לטווח המחירים של האבן. עד כה, השיא הידוע לציבור הוא 2.4 מיליון דולר לקראט, שנקבע במכירה פומבית בהונג-קונג לפני שלוש שנים.
מכרה ארגייל מפיק כ-90 אחוז מהיהלומים הצבעוניים בעולם, והוא צפוי להסגר ב-2021. לכשזה ייקרה, היהלומים יהפכו לנדירים יותר, וערכם יעלה. זו הסיבה לכך שאנליסטים רבים מצביעים על יהלומים אלה כעל אפיק השקעה מומלץ (כפי שפורסם בכתבה קודמת באתר https://www.isde.co.il/article.aspx?id=30614).