עמוק במים

עמוק במים

נמיביה צוללת כדי להבטיח את יהלומי העתיד
Namdeb, חברת היהלומים הלאומית של נמיביה, הנמצאת בבעלות משותפת של ממשלת נמיביה ושל דה בירס, מרכזת את מאמציה בגילוי והפקת יהלומים מקרקעית הים.

מרבצי היהלומים היבשתיים של נמיביה ניצלו עד תום, והעלויות הכרוכות בפיתוח שלהם גבוהות מאוד, אך קרקעית החופים הסמוכים מאפשרת למדינה להישאר בשישיה הפותחת של המדינות מפיקות היהלומים בעולם.

כיום, כ-60% מהיהלומים שמפיקה נמיביה נכרים בסביבה הימית, דרך חברת Debmarine (כן כן, גם היא בבעלות חלקית של דה בירס) וההערכה היא שבעוד עשר שנים המספר יהיה 94%.
ב-14 השנים מאז החלה פעילות הכרייה הימית בנמיביה, הופכו 16 מיליון קראט מהים ו-62 מיליון מהיבשה. ההשקעה העצומה של דה בירס בכלי שיט ייחודיים להפקת יהלומים (בגדול, ספינות המצוידות במקדחי ענק או במכשירים דמויי שואב אבק המסננים מאות טונות של חול ומשקעים מקרקעית הים) צפויה, כאמור, לשנות את היחס באופן דרמטי.

הספינות החדשות מצוידות במכשור מיון וסינון ראשוני, ומסוקים נוחתים על הספינה, אוספים את הגלם ומעבירים אותו ליבשה להמשך התהליך.

לא רק דה בירס ולא רק נמיביה משתתפות במירוץ אל המרבצים שבמעמקים. בעשור האחרון חולקו 26 רישיונות כרייה בים לחברות שונות, לא רק במים הטריטוריאלים של מדינה זו או אחרת אלא בשטחים המוגדרים כמים בינלאומיים.

ההערכות הן שבמים הטריטוריאלים של נמיביה מסתתרים כ-80 מיליון קראט של יהלומים - יותר מבכל מדינה אפריקאית אחרת. לא פלא, איפה, שדה בירס הקימה צי קטן משלה, כדי לאסוף את השלל לחיקה.