האם בקרוב נציע נישואין עם טבעת מיד שנייה?

האם בקרוב נציע נישואין עם טבעת מיד שנייה?

יהלומים ממוחזרים תופסים חלק מרכזי בסחר העולמי.

מאז ימי קדם נכרו כ-5.2 מיליארדי קראט של יהלומים, שהם בשווי מוערך של 420 מיליארדי דולרים. זאת אומרת, שנמכרו 1.3-1.8 מיליארדי קראט של יהלומים מלוטשים בסכום כולל של בין 900 מיליארד ל-1.2 טריליוני דולרים. אם אכן יהלומים הם לנצח, אזי ישנה כמות בלתי מבוטלת של יהלומים שניתן למחזר.

במשך למעלה ממאה שנים עסקי היהלומים בנויים בהסתמך על ההנחה שהרוב המוחלט של היהלומים הנמכרים ללקוחות לא יחזרו לשוק, כאשר יהלום שיירכש לא יימכר הלאה ויישאר ברשות המשפחה ויועבר מדור לדור.

אך מה ששינה את הכלל הזה היה כמובן המשבר הכלכלי הגדול בשלהי 2008, שממדי הצנע והקיצוצים בו שינו זאת. המיתון והמחסור בכסף הוביל לכך שאנשים הזדקקו לכסף מזומן מיידי ולשם כך מכרו את החפצים יקרי הערך שהיו ברשותם, ובראש ובראשונה תכשיטיהם.

כפי שאנשים החלו למכור את הזהב אשר ברשותם לחנויות משכון, סוחרי זהב וכיוב', כך גם קרה עם היהלומים, שהזהב שהיווה חלק מתכשיטי היהלומים מוחזר, וכך גם היהלומים עצמם התגלגלו הלאה, באופן שמשפיע על הענף כולו והמסחר בו.

כאן עולות השאלות, האם אחד יציע נישואין עם טבעת מיד שניה? האם יחגוג יובל נישואין או יציין כל אירוע משפחתי אחר באמצעות רכישת תכשיט שהיווה חלק מתכשיט קודם? למרות אלה, השאלה המרכזית היא: האם אחד כזה יידע שהתכשיט הוא למעשה ממוחזר. הסיכוי לבדוק את ההיסטוריה של יהלום או את מוצאו קלוש, כאשר חלק מהם עברו מאז מכירתם הראשונית מספר ליטושים נוספים שיתאימו אותו למאוויי הלקוח/ה או לצו האופנה של אותה תקופה.

לחברים רבים בתעשיית היהלומים ישנם סיפורים אודות יהלומים שנכנסו מחדש למסחר. ישנן גם חברות הודיות שמתמחות ברכישת תכשיטים מסוחרים וחנויות משכון בארה"ב וממדינות אחרות. בניו יורק עצמה ניתן לראות לא אחת שלטים המציעים קנייה של יהלומים מאנשים פרטיים, במקומות הקרובים לרובע היהלומים של העיר.

בעיה נוספת היא שלא ידוע עד כמה גדול חלקם של היהלומים הממוחזרים בתכשיט. כאשר מדובר בזהב ממוחזר ניתן לדעת כיוון שזה חייב לעבור זיקוק. כיצד ניתן לכמת את חלקם של היהלומים הממוחזרים? פעמים רבות רק באמצעות ניחוש.

נושא נוסף שעולה הינו האם היהלומים ממוחזרים שינו את התפיסה העכשווית של הצרכן לגבי ערכו של היהלום. מומחים בנוגע לתעשייה אינם סוברים כך, ויש גיבוי לכך באמצעות נתונים של דה בירס שפורסמו בחודש שעבר ומספרים על מכירות שיא בשווי של 82 מיליארדי דולרים בשנת 2017.