מחקר חדש עונה על שאלות מסביב ליהלומים הכחולים

מחקר חדש עונה על שאלות מסביב ליהלומים הכחולים

ההיסטוריה הגיאולוגית של היהלומים הכחולים מורכבת ומסתורית. מחקר שפורסם באוגוסט, ובו נבדקו אבני חן אלו, שואף לענות על השאלות הגדולות בנוגע ליהלומים הנדירים והיקרים.

כחלק מהמחקר, מדענים בחנו 46 יהלומים כחולים, כולל אחד מדרום אפריקה שנמכר ב -25 מיליון דולר ב -2016, וקבעו כי הם נוצרים במעמקי הים בעומק של לפחות 660 ק"מ דרך חלקו הפנימי של כדור הארץ הנקרא "המעטפת התחתונת". להשוואה, כ -99% מכלל היהלומים נוצרים בערך ב- 150-200 ק"מ מתחת לפני הקרקע.

הגילוי נעשה באמצעות שברי מינרלים זעירים שנלכדו בתוכם וסיפקו רמזים על מקום הולדתם של היהלומים. החוקרים הצליחו באמצעותו גם לענות על שאלת צבעם הייחודי של היהלומים: האלמנט בורון. המחקר הצביע על כך שהבורון היה פעם במי האוקיינוס ​​ושולב בסלעים אשר במשך מיליוני שנים עברו עמוק מתחת לפני הקרקע במהלך התנועה הבלתי נמנעת של הצלחות הטקטוניות העצומות שעיצבו את פני כדור הארץ.

יהלומים כחולים מהווים רק 0.02% מכלל היהלומים הנכרים, אך הם נכללים בכמה מן התכשיטים המפורסמים ביותר בעלם. כמו יהלום הופ (Hope) המפורסם, הופ, שמוצג במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע של סמיתסוניאן, ויהלום "אופנהיימר כחול" שב -2016 נמכר ב -57.5 מיליון דולר מיליון, באותו זמן מחיר המכירה הגבוהה ביותר עבור כל תכשיט.