סקירת מאקרו פיננסית מבית טל נפתלי רוזנפלד

סקירת מאקרו פיננסית מבית טל נפתלי רוזנפלד

שבוע טוב לכולם,

אז ברגע האחרון כמו כל סרט מתח טוב, הגיע ההסכם

ביום שישי האחרון ארצות הברית וסין החליטו על נוסח מוסכם עבור חלקו הראשון של הסכם הסחר רגע לפני כניסת התעריפים החדשים לתוקף ב-15 לחודש.

אז מה כולל ההסכם? ידוע לנו רק בנקודות כלליות כיוון שההסכמים עדיין בשלבי התרגום, כך אמר  לארי קודלאו, נשיא המועצה הכלכלית של נשיא ארצות הברית.

מה בכל זאת ניתן לדעת? הסינים ככל הנראה יגבירו רכישות של סחורות חקלאיות לשנתיים הקרובות, יקדמו תהליכים יותר מוקפדים של שמירה על קניין רוחני של חברות זרות הפועלות בסין, יאפשרו בעלות מלאה של זרים על מוסדות פיננסיים ביבשת הסינית ועוד....

האמריקאים מצידם ביטלו את הסנקציות העתידיות ובהדרגה יקטינו את המכסים הקיימים. זאת במידה והסינים יעמדו בסעיפי ההסכם. במידה והאמריקאים יראו שהסינים לא עומדים בהסכמים עמם בצורה עקבית, ההפרות ייבחנו בוועדות והמכסים יועלו בחזרה.

במידה ואכן נראה הסכם איכותי אשר עומד בציפיות השוק, אנו צפויים לראות תהליך איטי והדרגתי, בו הנתונים הכלכליים ברחבי העולם ישתפרו ובמקביל נצפה בתהליך הולך וגובר מצד החברות העולמיות להגדיל היקפי סחר והשקעות חדשות. במידה וההסכם יהיה פחות איכותי, המצב צפוי להדרדר.

מה לגבי הסכם הסחר, שלב ב'? לדברי בכירי הממשל, הדיונים על שלב ב', צפויים להתחיל מיד.

אומנם השווקים לא עלו בחוזקה ביום שישי, הם עלו יפה מאוד בשבועות האחרונים ולכן זו איננה הפתעה. השוק צופה פני עתיד וכרגע ממתין לראות את פרטי ההסכם. בנוסף, ראינו את איגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים יורדות ותשואתן עולה לכיוון 1.9% מה שמסמל רגיעה של שוק החוב וחזרה של תיאבון הסיכון לשווקים. הדולר נחלש מול המטבעות העיקריים.

שוקי המניות

מדד הפחד האמריקאי צנח על רקע ההודעה על הסכם הסחר וחזרתו של התיאבון לסיכון. מדד הבנקים חצה לראשונה את מחירו כפי שהיה בשנת 2007 (לקח יותר מ-12 שנים!), זהו סימן שוורי עבור השוק כיוון שמניות הבנקים נחשבות מחזוריות ועולות עם שיפור בכלכלה ולא כאשר יש מיתון או האטה בפתח. מדד הטכנולוגיה גם הוא התחזק על רקע ההסכם וההשלכות הנובעות ממנו על אותן חברות טכנולוגיה הפועלות או מתכננות לפעול בסין. גם חברות התעשייה הראו עליות מרשימות בעשרת הימים האחרונים...שוב על רקע הרמזים על העסקה שבסופו של דבר הגיעה.

אסיה

לאחר היוודע עובדת הסכם סחר ראשוני, היואן הסיני התחזק יחד עם מטבעות אסייתיים נוספים דוגמת הדולר הטאיווני, הוון הדרום קוריאני. שווקי המניות בסין ובהונג קונג עלו על רקע הידיעה. אגב הונג קונג, על אף ההפגנות, בורסת הונג קונג עדיין נהנית מהנפקות משמעותיות של מניות ואיגרות חוב חדשות.

 

שווקים מתעוררים

מטבעות שווקים מתעוררים ומדדי המניות שלהם זינקו על רקע אותו הסכם אמריקאי-סיני כיוון שהיקפי הסחר ככל הנראה יגדלו חזרה ושרשרת היצור העולמית תזכה לאמון מחודש, השקעות וכו'.

בהודו, לאחר נתונים כלכליים די מכוערים לאחרונה, התפוקה התעשייתית הולכת ומתייצבת, האינפלציה הראתה קריאה מעל הציפיות עם נתון של 5.5%.

בטורקיה, הבנק המרכזי חתך את גובה הריבית ב-200 נקודות בסיס ל-12%, לפני מספר חודשים הריבית הייתה כמעט 25%.

הבחירות בבריטניה

תוצאות מקדימות מראות ניצחון חד משמעי למפלגתו של ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, מה שאומר שהצעת הברקזיט צפויה לעבור בפרלמנט. מפלגת הלייבור חוותה מפלה רצינית מאוד וככל הנראה ג'רמי קורבין לא יוביל את הלייבור בבחירות הבאות. השטרלינג, המטבע המקומי קפץ בכ-2% מול היורו והדולר והבנקים הבריטים הציגו ניתורים של כ- 10%.

מסיבת העיתונאים הראשונה של הנגידה, גב' כריסטין לגארד(המחליפה של מאריו דראגי):

הבנק המרכזי האירופאי השאיר את מדיניותו המרחיבה ללא שינוי מפגישתם האחרונה של נגידי האיחוד. בנוסף, עדכנו החברים כי הם אינם מצפים להגיע ליעד האינפלציה של 2% אפילו עד שנת 2022.

תוכנית ההלוואות הזולות אינה זוכה להתעניינות גבוהה מצד הבנקים במערכת האירופאית. תוכנית ההלוואות תעמוד למשך שנים כך שיש לבנקים זמן לעשות בה שימוש.

התפוקה התעשייתית באיחוד נותרה חלשה אך סקרי התעשייה מראים התייצבות קלה.

שיעור האבטלה בשוודיה ממשיך לטפס ומראה קריאה של 7.3% מול ציפיות של 6.8%.

יפן

סקר טאנקן השנתי מצייר תמונה עגומה של סקטור היצור היפני, זאת מול יציבות בסקטור השירותים (תמונה זו לא שונה מאוד מזו של מדינות רבות בעולם כיום). עם זאת, מדד המניות היפני הראה השנה תשואה גבוהה ביחס לנתונים.

0543978523 ניתן לפנות בשאלות ותהיות בטלפון:

 או דוא"ל

Tnr.financials@gmail.com