סייט ינואר מוערך ב-450 מיליון דולר

סייט ינואר מוערך ב-450 מיליון דולר

לפי ההערכות ירדו מחירי הגלם ב-4% אך לא נצפו שינויים משמעותיים בקופסאות ובהקצאות הגלם; דה בירס איפשרה לדחות את רכישת עד 25% מהסחורות לשני סייטים הבאים

הסייט הראשון לשנת 2015 של דה בירס נסגר בשווי מוערך של 450 מיליון דולר, כך מדווח אתר רפפורט. הסייט הקטן באופן יחסי בשל תקופה זו של השנה, שיקף התרככות בשוק הגלם עם תיקוני מחיר משמעותיים בכל קטגוריות האבנים שהוצעו למכירה, ומחירי גלם שירדו לפי ההערכות ב-4%. עם זאת, לא נצפו שינויים משמעותיים בקופסאות ובהקצאות הגלם. בעלי סייט ציינו כי שיעור הקופסאות שנדחו היה משמעותי ועמד על כ-20% מסך כל הסחורה בסייט.

סמוך למועד קיום הסייט, ערכה דה בירס שינויים מקלים בתקנות הקצאת הגלם, המאפשרים לבעלי סייט לדחות את רכישת עד 25% מהסחורות לסייטים של פברואר ומרס מבלי להיקנס. בעלי סייט דיווחו כי בסייט הנוכחי לא הוצעו למכירה סחורות עודפות שלא נכללו בתוכנית ההקצאה המקורית.

הן בעלי הסייט והן המתווכים חשים בסנטימנט שלילי כלפי שוק הגלם, כשתיקון המחירים הנוכחי צפוי להימשך עד סוף הרבעון הראשון של השנה. עם זאת, כמה בעלי סייט ציינו לשבח את דה בירס, בעקבות השינויים שביצעה בתקנות דחיית ההקצאות החודש, ובשל התהליך ההדרגתי לתיקון מחירי הגלם, בו החלה באחרונה, במטרה לשמור על היציבות בשווקים.

באופן כללי, המסחר בגלם בשוק המשני היה חלש כשכמעט כל הקופסאות הוצעו למכירה בהנחה או בתנאי אשראי מפליגים. מתווכים וקניינים דיווחו כי תנאי האשראי איפשרו מועד תשלום ממוצע של 90 יום, כשעבור כמה קופסאות עמד מועד התשלום על 120 יום. בשוק הספוט, מחירי הסחורות הדומות היו נמוכים בכ-20%-15% לעומת המחירים הנקובים בחוזים מול חברות הכרייה המובילות.

מנכ"ל חברת הברוקראז', ה.גולדי ( H. Goldie ), מייק אגט ( Mike Aggett ), אמר כי השחקנים בשוק הגלם אופטימיים באשר לחידוש הביקוש לגלם בטווח הבינוני, הודות למתאם בין ההיצע לגורמי ביקוש. מצד ההיצע, ארבעת הסייטים האחרונים של דה בירס היו קטנים באופן יחסי, ומלאי הגלם היו מצומצמים. מצד הביקוש, עונת החגים הטובה בארצות הברית, בשילוב עם הירידה בתפוקת המלוטש בסוראט שבהודו והירידה הדראסטית בזמני ההמתנה לתעודות של המכון הגמולוגי של אמריקה ( GIA ), מצביעים כי רמת מחירי המלוטש נמצאת כבר בתחתית או קרובה אליה מאוד.