אגרת נשיא הבורסה יורם דבש לקהילת היהלומנים - 9/2016

אגרת נשיא הבורסה יורם דבש לקהילת היהלומנים - 9/2016

נשיא הבורסה, יורם דבש, מסכם את הנעשה בתעשיית היהלומים ובבורסה בחודשים האחרונים בתחומים השונים ועומד על הרפורמות השונות שהנהיג למען רווחת הציבור; היכנסו לפרטים
לקריאת האגרת במתכונת נגישה לחצו כאן




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
חברות וחברים יקרים,

לפני כמה ימים חזרתי מתערוכת ספטמבר בהונג קונג. כמות המבקרים, לפחות בימים הראשונים, היתה גדולה. אני מקווה שזהו ביטוי להתאוששות בשוק הסיני, לה ייחלנו כבר יותר מדי זמן. הביתן הישראלי היה היחיד שנתן תשתית טכנולוגית-שיווקית לחברים, ושמחתי לראות את הקניינים שביקרו בו משתמשים במערכות Find Your Diamond ,Get Diamonds

וכעת, לכמה עדכונים חשובים:


המשבר עם הרשויות


החודשים האחרונים היו לא פשוטים, בלשון המעטה. משבר האשראי העולמי ליהלומים החמיר בשנים האחרונות, וכעת הוא מגיע גם לפתחנו. זה החל בשינוי מדיניות האשראי של הבנק הבינלאומי, ונמשך בלחץ מתמשך של המפקחת על הבנקים חדווה בר על הבנקים הפועלים בענף. בהזדמנות זאת אני רוצה להודות ליו"ר ועדת הבנקים, מר חזי בלום, על הפעילות למציאת פתרונות אשראי חוץ בנקאיים. נפגשנו עם המפקחת והפעלנו לחץ בכל החזיתות. לטענת המפקחת, אי-הגעה להסכם עם רשות המסים מציבה את הענף בדרגת סיכון גבוה, ומכך נגזרת מדיניות הפיקוח על הבנקים. אפילו נגידת בנק ישראל, שפעם היתה שותפה להכנסת הבנק ההודי לישראל, ישבה מולנו ואמרה: "אין מה לעשות, תסיימו עם רשות המסים". אם לא די בכך, פעלה רשות המסים לשינוי משמעותי בהערכת מלאי היהלומים, וזאת באמצעות חוק ההסדרים, המועבר בכנסת במקביל לתקציב המדינה.

ניתוח מעמיק שערכנו עם היועצים המלווים אותנו במשבר הזה הוביל למסקנה ברורה - הסכם עם רשות המסים הינו מהלך הכרחי, ממנו ניתן יהיה להתקדם לשינוי לטובה גם ביחסן של רשויות המדינה האחרות ושל הבנקים לענף. ההסכם עם רשות המסים לא יפתור את כל הבעיות בפניהן אנו ניצבים כענף וכפרטים, אך שום בעיה אחרת לא תתקדם לקראת פתרון לפני שיושג הסכם עם הרשות. במהלך החודשים האחרונים פגשנו עשרות חברי כנסת ושרים, שהעניקו לנו רוח גבית משמעותית. בזכות הפעילות הזו, יש היום בקרב נבחרי הציבור הערכה והבנה לחשיבותה של תעשיית היהלומים. ענף בסדר גודל כזה זקוק לאוזן קשבת ברשויות, ובכוונתי להמשיך ולחזק את מעמדנו בכנסת ובמשרדי הממשלה.

במסגרת הדיאלוג עם רשות המסים שהחל לאחרונה, נערכו פגישות תכופות עם נציגי הרשות ועם העומד בראש, מר משה אשר. במשך ארבע שנים סירב ראש הרשות להיפגש איתנו, אך לאחרונה הוא מוביל מהלכים שיאפשרו לנו להגיע למתווה מוסכם של "גילוי מרצון", כמו שניתן לכל אזרח במדינת ישראל אולם עד עתה לא התאפשר בענף היהלומים. גם סוגיית הערכת המלאי בחוק ההסדרים מצויה בדיאלוג. לנוכח ההתקדמות הזו, החלטנו להשהות את הקמפיין שעמדנו להשיק נגד רשויות המדינה, ולתת להידברות הזדמנות מלאה.

לצערי, ההצעות שהועמדו בפנינו עוד רחוקות מלהניח את דעתנו. ברור שאנו עומדים בפני מאבק קשה על יצירת מתווה לייצוב הסביבה העסקית שלנו. כמובן שנמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות ובכל הסכם שנגיע אליו. הערכתי הכנה לנשיא ההתאחדות מר קובי קורן על שיתוף הפעולה ועל העבודה היום יומית המשותפת לפתרון המשבר.

רפורמה והתייעלות

במסגרת ההתמודדות עם המצב המורכב בענף החלטתי להוביל מדיניות של רפורמה והתייעלות בכל המערכות שלנו. בעבר עדכנתי אתכם בנוגע לשלושה סבבים של צמצומי כוח אדם, ולאחרונה סיימנו מהלך רפורמה משמעותי נוסף. בקושי רב נאלצנו להיפרד מעובדים לא מעטים בהנהלת הבית. יחד עם זאת, החלטנו לא לצאת כרגע למיקור חוץ, ולהתייעל בכוחות עצמנו. במסגרת מהלך ההתייעלות האחרון חילקנו את הנהלת הבית לשלוש מחלקות. המחלקה הראשונה נותנת מענה לבניינים שמשון ומכבי, וכן לאולם המסחר המלוטש. מחלקה שנייה נותנת מענה לבניין יהלום ולאולם המסחר בגלם. המחלקה השלישית אחראית על מוקד הפניות, על הפרויקטים, על הקשר עם הדיירים, ועל הנהלת החשבונות של הבית. במהלך הרפורמות ואחריהן נוכחתי שוב במסירות העובדים, ובמחויבותם להצלחת הענף. אני רוצה להודות ליו"רית ועדת מנהלה, אמה ינובר על שיתוף הפעולה הפורה.

ביטחון

העוברים במסדרונות הבורסה לאחרונה יכלו להתרשם במו עיניהם מהעבודות המתבצעות בבניינים כרגע. מדובר בחלק ממהלך רחב של צמצום כח האדם ושילוב טכנולוגיות אבטחה מהמתקדמות בעולם, כגון שערים אוטומטיים מהירים בחניונים ובכניסות לבורסה, מערכות ביומטריות לזיהוי פנים ועוד.

כתוצאה מכך, אם בתחילת שנת 2016 שילמה הבורסה עבור 214,000 שעות אבטחה, הצפי הוא שבסוף 2016, לאחר שנטמיע את המערכות החדשות, נגיע לאומדן שנתי של כ-165,000 שעות אבטחה. מדובר בחיסכון שנתי משמעותי של כ- 2 מיליון שקל בהוצאות הביטחון שלנו.

חשוב לי להדגיש שאין במהלך הזה כל התפשרות על רמת הביטחון שאנחנו מקבלים בבניינים, אלא בהידוק החגורה ובמעבר לטכנולוגיות עדכניות. אני רוצה להודות ליו"ר ועדת הביטחון, שלום פפיר, על שיתוף הפעולה ועל הובלת המהלך.


ניהול כספי

הרפורמה באה לידי ביטוי גם בניהול תקציבי נכון יותר. בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לגזבר, מר יעקב שלי, על שיתוף הפעולה והאחריות. השנה נחסוך 800 אלף שקל בהוצאותינו על היועצים הענפיים בגלל שינוי שיטת העבודה, לתשלום על שעות עבודה בפועל.

הקיצוץ בהוצאות האחזקה ובהוצאות הכלליות עומד על כמיליון שקלים בשנה, והחיסכון הכספי בעלויות שכר עובדים יעמוד על כ-5.5 מיליון שקלים לשנה. מטרתנו היא להסב כמה שיותר משאבים לפרויקטים שתומכים ישירות בעסקי היהלומים. תודתי ליו"ר ועדת כספים, מר בועז מולדבסקי, על ההובלה ושיתוף הפעולה.

חדר הכספות ומרכז המכרזים

הדירקטוריון החדש של נאב פז נכסים בע"מ, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה, החליט לצאת למכרז על ניהול חדר הכספות, לאחר ששנים לא התקיים מכרז שכזה. המטרה היתה לשפר את התנאים לחברים, להוזיל את העלויות, ולקבוע תשלום גבוה יותר של שכר דירה לבורסה. במכרז זכתה חברת ברינקס, והיא תקבל אחריות מלאה על חדר הכספות החל מה-1 בדצמבר. חדר הכספות ישופץ, וחברי הבורסה יזכו להנחה בדמי השכירות של עשרה אחוזים.

השכירות השנתית שתשולם לבורסה עלתה מ-100,000 שקלים ל-300,000 שקלים בשנה. תודתי ליו"ר דירקטוריון נאב פז, מר מיקי ריזנברג, על הפעילות החשובה לטובת החברים.

בשעה טובה, החלה גם העבודה במרכז המכרזים החדש המוקם בבניין מכבי. המרכז יכלול שבעה חדרי עבודה לבדיקת סחורות ומערך שליטה מרכזי. יצוין שקיום המכרזים בארץ מעניין חברות לא מעטות, וחלקן אף ביקשו לקיים מכרזים עוד לפני פתיחת המרכז. כך למשל, נקיים בגלריה (חדר תרבות אלון) מכרז של חברת הנינג עוד החודש. עד לפתיחת מרכז המכרזים עצמו בתחילת 2017 נקיים עוד מספר מכרזי גלם ומלוטש.

היהלומן במרכז

במהלך פגרת הקיץ ערכנו שיפורים באולמות המסחר. באולם המסחר למלוטש סיימנו שלב נוסף בהטמנת מערכות החשמל ברצפת האולם. באולם הגלם שופצו שירותי הגברים והוחלפה התאורה, שעליה התלוננו החברים במשך שנים. בעתיד הקרוב נשפץ את חדר העישון באולם.

אני מודה ליו"ר ועדת האולם, מר פיליפ פריי, על שיתוף הפעולה והפעילות. לבקשת החברים נערך גם מכרז חדש להפעלת חדר הכושר, שממשיך לשמחתנו לזכות לפופולריות גבוהה. אנו מאמינים שלחדר הכושר יש משמעות רבה בשמירת בריאות הציבור. אני מודה ליו"ר ועדת הספורט, מר יורם הראל חיימוב, על שיתוף הפעולה.

ועדת הצרכנות של הבורסה הובילה את צירוף חברי הבורסה למועדון הצרכנות "העוגן", המעניק הנחות ותנאים מיוחדים במגוון בתי עסק ושירותים. עד עתה הצטרפו למועדון כ-1,500 חברי בורסה וזו הצלחה משמעותית בכל קנה מידה. אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה הגב' חני ישראל על ההובלה ולמר כרמל לוסטיג על היוזמה החשובה.

נפרדים לשלום ומקדמים בברכה

לאחרונה ערכנו שינויים בצוות הניהול הבכיר של הבורסה. חשב הבורסה גדי שטיין קודם לתפקיד סמנכ"ל הכספים במקומו של דני מרום, שפרש לגמלאות. סמנכ"לית הבורסה עירית בן שחר תסיים בעוד חודשים אחדים קריירה מפוארת בבורסת היהלומים. אנו נדאג להיפרד ממנה באופן המשקף את תודתנו והערכתנו לשירות המסור, המקצועי והנאמן שהיא העניקה לנו לאורך שנים כה רבות. ישראל ונצ'ובסקי, שקודם ומונה לסמנכ"ל הבורסה, יחליף את עירית בכל תחומי אחריותה. אהרון סקס קודם ומונה למנהל הביטחון של הבורסה.

אנו מאחלים לפורשים ולמתקדמים כאחד הצלחה בדרכם החדשה.

לבסוף, אני רוצה לשתף אתכם בתחושת האחדות שאני מרגיש בקרב ההנהלה. לא הזכרתי את כל החברים באיגרת הזאת אבל היו סמוכים ובטוחים שכל אחת ואחד מהם עושים ימים ולילות למען הציבור, וזאת בשיתוף פעולה מלא והרמוניה. אני מעריך אותם ולא מתייחס לזה כאל דבר מובן מאליו.

התמזל מזלי לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם חברי לדרך - נשיא ההתאחדות מר קובי קורן ויו"ר מכון היהלומים מר שמואל שניצר. אנו מבטיח שאמשיך לעשות הכל כדי לשמור את אווירת שיתוף הפעולה והפרגון בענף, לרווחת כולנו.


אני רוצה לאחל לכם שנה טובה, שנה של ברכה, בריאות ושלום, בבית ובגבולנו.

יורם דבש