היהלומים של מוגאבה

היהלומים של מוגאבה

כתבת תחקיר קושרת בין הדיקטטורה בזימבבווה ליהלומנים מאנטוורפן
בשנה האחרונה עבר ענף היהלומים בזימבבווה שינויים דרמטיים והלאמה כמעט מוחלטת. לטענת השלטונות, ההלאמה התבצעה כדי להסדיר שחיתויות ולעזור לתושבי זימבבווה להיות נהנים עיקריים מרווחי הענף. אולם מספר תחקירים שפורסמו לאחרונה במדיות השונות מציירים תמונה אחרת.
על פי ארגון Global Witness, סחר היהלומים של זימבבווה עם אנטוורפן עובר על חוקים רבים של האיחוד האירופי, ומשמר את שלטונו הרודני של מוגאבה.
"גלובל וויטנס" חוקר את ענף היהלומים בזימבבווה מאז 2011. לטענתם, סוכנות הביון של המדינה, ה-CIO, היא אחת הבעלים של שטחי הכרייה במראנגה. היהלומים האלה נסחרו באנטוורפן ובדובאי, למרות שיש חשדות כבדים לכך שהמסחר בהם הוא הפרה של אמנות שונות, כיוון שרווחיהם מממנים ארגון המפר בשיטתיות זכויות אדם במדינה.
בנוסף, ע"פ התחקיר, יש יסוד סביר להניח שה-Antwerp Diamond Tender Facility (ATF ו-First Element Bvba הפרו את חוקי האיחוד בנוגע למסחר זה, כאשר מכרו את יהלומי החברות Anjin ו-Jinan הפועלות במראנגה ונמצאות בבעלות חלקית של צבא זימבבווה ושל גורמים צבאיים אחרים.
יש להזכיר כי האיחוד האירופאי אימץ ב-2015 תקנות חדשות למסחר ביהלומים, שיעמדו בקנה אחד עם אמנת קימברלי, והטיל לאורך השנים סנקציות על מסחר ביהלומים עם זימבבווה. ב-2013 הוסרו רוב הסנקציות, כתוצאה של לחץ אדיר מצד בכירים בלגים בארגוני מסחר שונים, אך הן הוחזרו, כאמור, ב-2015.
ATF ו-First Element צוטטו בדו"ח כטוענות שהאמינו שהאיחוד האירופאי הסיר את הסנקציות מעל כל החברות המוכרות יהלומים מאזור מרנגה, וכי לא ידעו ש-Anjin ו-Jinan עומדות תחת סנקציות.
מאז 2010 ייצאה זימבבווה יהלומים בשווי 2.5 מיליארד דולרים, על פי דו"ח של תהליך קימברלי. יחד עם זאת, דיווחי הממשל בזימבבווה מצביעים רק על 300 מיליון. מוגאבה האשים חברות פרטיות בגניבה וגזל בשווי של מאות מיליוני דולרים, זאת למרות שעל פי הנתונים, הממשל עצמו מחזיק בלמעלה מ-50% מכל החברות הכורות יהלומים במדינה.