ירושלים של זהב ושל יהלומים

ירושלים של זהב ושל יהלומים

האחים ירושלמי קיבלו, בבית הנשיא, את התואר המכובד של יצואן השנה לשנת 2007. רגע לפני שהם לחצו את ידו של הנשיא פרס, פגשנו את צעיר האחים, בני ירושלמי, לשיחה בארבע עיניים.
ציון אהרון ואתה - דור ראשון בענף היהלומים?
כן. המשפחה שלנו לא הגיעה מענף היהלומים. האחים הגדולים שלי, ציון ואהרון, עלו לישראל מפרס והם אלה שהתחילו את שושלת היהלומים של משפחת ירושלמי. הם התחילו לעבוד ביהלומים בשנות ה – 60 בבית שמש ומהר מאד הבינו שהתעשייה מתרכזת באזור המרכז ועברו לכאן. הם הקימו כאן מפעל קטן לליטוש וניסור ובשנת 1975 פתחו את חברת האחים ירושלמי. המפולת של תחילת שנות ה- 80 הייתה קשה והיא פגעה גם בחברה המשפחתית שלנו, אבל האחים שלי הצליחו לשרוד את התקופה הקשה של אותן שנים.

אתה הצטרפת לחברה מאוחר יותר, בשנות השמונים.
בשנת 1984 התחלתי לפעול במסגרת חברת האחים ירושלמי. התמקדתי בעיקר ברכישת גלם וכל שבוע הייתי נוסע לבלגיה על מנת לרכוש גלם. היו לי כנראה הבחנות טובות והצלחתי לרכוש גלם איכותי מתוך הבנה שבסופו של דבר העסק הוא פשוט למדי – צריך לקנות טוב ואחר כך גם למכור טוב...

מתי החלה הפריצה הגדולה של החברה?
אפשר לומר שבתחילת שנות התשעים החלה הפריצה שלנו ואז התחלנו גם למקד את המאמצים שלנו במרקטינג. ככל שהשנים חלפו החברה הלכה וצמחה ומחברה משפחתית היא הפכה לחברה גלובאלית עם משרדים בכל העולם, חברה המעסיקה כיום כ – 700 עובדים כשלמעלה מ – 100 מהם בישראל.

האחים ירושלמי בבית הנשיא לאחר קבלת תואר יצואן השנה לשנת 2007

קבלת הסייט מה –DTC גם היא היתה משמעותית מאד מבחינת ההתפתחות של החברה.
בהחלט. בשנת 1998 קיבלנו לראשונה סייט מה –DTC ואפשר לומר שזו הייתה אולי הדחיפה הגדולה ביותר שלנו קדימה. התפתחנו וגדלנו יחד עם הסייט הזה

באותן שנים החלטתם גם להתמקד בשוק הסיני.
בסוף שנות ה – 90 הרוב "ברחו" מהמזרח ואנחנו החלטנו דווקא אז למקד את המאמצים שלנו לכיוון של סין - האמנו בפוטנציאל האדיר שיש בשוק המתפתח הזה והיום החלוקה של העסק שלנו היא פחות או יותר חמישים חמישים בין ארה"ב למזרח. 

אתם עוסקים רבות בייצור.
בבעלות החברה יש מפעלים בבוצואנה ובהודו וגם מפעל מוביל וחשוב בישראל. אנחנו בין היחידים שממשיכים לייצר בצורה מאסיבית בישראל והמפעל שלנו כאן הוא הוכחה ניצחת לכך שכדאי להמשיך לייצר כאן ושגם אפשר בהחלט להרוויח מיצור כחול לבן. אמנם יש צורך להשקיע סכומים גדולים בטכנולוגיה המתאימה והמתקדמת אבל בסופו של דבר ההשקעה הזו משתלמת. מדובר אמנם בהשקעה ראשונית גדולה מאד אבל הניסיון שלנו מלמד שהיא מחזירה את עצמה.

עובדת יצור במפעל בבוצואנה

מה אתם מייצרים בישראל?
את האבנים הקטנטנות אנחנו מייצרים בהודו ובבוצואנה אנחנו מייצרים את הגלם שאנחנו קונים שם כי זו המדיניות של המדינה וגם כי אנחנו חושבים שזה נכון לפעול כך ולפתח את הכלכלה של המדינות שבהן יש משאבי טבע. מלס ו – 3 גרנר אנחנו מייצרים במפעלים בחו"ל ואת השאר אנחנו מייצרים בישראל. כיצרנים במהותנו אנחנו רוצים להיות כמה שיותר קרובים לייצור של האבנים הגדולות יותר ורוצים לשלוט שליטה כמה שיותר גדולה על ההחלטות ועל הייצור. בכלל - אני מאמין שחלק גדול מה – 6,4 ו– 8 גרנר לניסור שעזב את ישראל עדיין אפשר וכדאי לייצר כאן.

מצד אחד יש לכם סייט ומצד שני אתם משתדלים להיות כמה שיותר קרובים לצרכן?
כן. אחד הדברים החשובים ביותר בעיני זה לקנות גלם טוב מיד ראשונה ומהצד השני, כיצרנים חשוב לנו להגיע כמה שיותר קרוב לצרכן הסופי. זו גם אחת הסיבות המרכזיות שבגללן השקענו הרבה בשיווק ובמיתוג. בסין למשל פיתחנו BRAND שמאד הצליח (אמורוסו).

איך השפיע עליכם המשבר בארה"ב?
הפגיעה הגדולה היא בעיקר בקומודיטיס. אנחנו רואים את ההבדל בין העבודה כקומודיטיס לבין העבודה בצורה ממותגת מכיוון שאנחנו עובדים בשתי הצורות. בקומודיטיס יש פגיעה גדולה יחסית מכיוון ששם הדבר החשוב ביותר הוא המחיר ובתקופה כזו משתדלים לקנות יותר בזול. בצורה הממותגת יש חשיבות גדולה למערכת היחסים הארוכה עם החנויות ושם הפגיעה היא פחות קשה.

המפעל הישראלי של האחים ירושלמי

זה הזמן לפרוץ לשווקים חדשים?
מצד אחד צריך לזכור שכל שוק חדש מוסיף לענף שלנו ומספק הזדמנויות חדשות, אבל יחד עם זאת חשוב להדגיש שהשוק המרכזי שלנו הוא עדיין ארה"ב. השווקים החזקים הבאים אחרי השוק האמריקאי הם ללא ספק סין והודו. בסין היהלום חזק מאד מבחינה תרבותית - היום כשגבר סיני מתחתן הוא נותן לאשתו טבעת יהלום זה הפך למנהג ולמסורת ונכנס כחלק מהתרבות לא רק של השכבות העשירות אלא גם של שכבות הביניים.

ביום שלישי אתם פוגשים את הנשיא ומקבלים את התואר יחד עם חברות מובילות וגדולות במשק הישראלי. מתרגש?
בוודאי. לתואר הזה יש משמעות גדולה עבורנו – עשינו דרך ארוכה ואנחנו שמחים על כך שמוקירים ומעריכים את הדרך שעשינו. אמנם אני והאחים הגדולים שלי נהיה אלה שילחצו את ידו של הנשיא אבל חשוב לזכור שיש לנו שותפים להצלחה – יש לנו בחברה עובדים שנמצאים איתנו כבר עשרות שנים וגם להם יש חלק גדול בהצלחה שלנו וכמובן גם בקבלת התואר הזה.

שיהיה בהצלחה...
תודה.