היהלום שבכתר ישראל

היהלום שבכתר ישראל

"בורסת היהלומים חוגגת 70 שנה, ויש מה לחגוג - אחד הנסים הגדולים בכלכלה הישראלית הצעירה הפך לגורם משפיע ומשמעותי ביותר - הן בארץ והן בעולם" עיתון מעריב מצדיע לבורסת היהלומים. לקריאת תמלול הכתבה לחץ כאן.

כותרת הכתבה במעריב (הכתבה המלאה מופיעה בגרסה סרוקה מתחת לתמליל)
 
היהלום שבכתר ישראל

בורסת היהלומים הישראלית חוגגת 70 שנה, ויש מה לחגוג: אחד הנסים הגדולים בכלכלה הישראליתהצעירה הפך לגורם משפיע ומשמעותי ביותר - הן בארץ והן בעולם.

בורסת היהלומים הישראלית - בלי ספק אחד הנסים הכלכליים הגדולים שהתרחשו במדינת ישראל ב – 60 שנות קיומה - חוגגת 70 שנות פעילות, ויש סיבה למסיבה: מהר מאוד הפכה הבורסה לאחת התעשיות החשובות והיציבות בישראל, וענף היהלומים שלנו ידוע בכל העולם. כל יהלום שני הנמכר בארה"ב (במונחים דולרים), מגיע מישראל. זוהי, אגב, עובדה מדהימה - בעיקר נוכח העובדה שבארצנו אין אפילו מכרה יהלומים אחד.

יותר מ – 40 אחוז מערך יהלומי הגלם המופקים בעולם, מיובא לארץ מדי שנה. שווי ייצוא היהלומים (גלם ומלוטש) של ישראל, עומד על כ- 11 מיליארד דולר בשנה. בלי ספק, תרומה משמעותית ביותר לייצואהתעשייתי של המדינה. זאת ועוד: הנתונים הרשמיים מלמדים כי בשנת 2007 שבר ענף היהלומים הישראלי את שיא כל הזמנים, כאשר חצה את קו 7 מיליארד הדולר בייצוא יהלומים מלוטשים.

חגיגות ה - 70

בראש ענף היהלומים הישראלי עומד אבי פז, נשיא הבורסה ואחת הדמויות החשובות בזירההבינלאומית. הוא מוביל את בורסת היהלומים להישגים חסרי תקדים, הן ברמה של פיתוח התעשייה המקומית והן בזירה הבינלאומית: לפני מספר חודשים הוא נבחר כנשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים, התפקיד הבכיר ביותר בענף היהלומים העולמי.

70 שנות הפעילות של הבורסה יצויינו בחודש נובמבר הקרוב, ויהיה זה אירוע חגיגי ונוצץ: אנשי עסקיםיגיעו מכל רחבי תבל לישראל, על מנת להצדיע לבורסת היהלומים שלנו ולראשיה.

"יש לנו הרבה סיבות טובות לגאווה", אומר אבי פז. "מאז הקמת המדינה ועד היום תורם ענף היהלומיםתרומה ישירה ומכרעת לכלכלה הישראלית, כמו גם תרומה עקיפה לענפים אחרים במשק - בהם תיירות, בנקאות, תקשורת, תעופה, לוגיסטיקה ועוד. בסך הכל - לבורסה שלנו ניכרת חשיבות גדולה בתהליך התפתחות המשק הישראלי".

מאזן התשלומים של הענף גם הוא מרשים ביותר: לפי דו"ח בנק ישראל תורם הענף, מיליון מאות מליוני דולרים באופן ישיר ועל פי הנתון האחרון הוערכה תרומתו בכ – 820 מליון דולר. לא פחות חשוב מכך: לאורך כל שנות קיומה תורמת בורסת היהלומים תרומה מכרעת למען החברה והקהילה בישראל.

יצירת שיגשוג כלכלי

הצלחתו של ענף היהלומים הישראלי, ורצונן של חברות זרות רבות לפעול כאן, הובילו את הבורסהלצמיחה כלכלית, המשפיעה הן על המשק הישראלי והן על ענף היהלומים בישראל. כתוצאה מתנופה זו, יזם נשיא הבורסה פז, מהלך של הגדלת המתחם באופן משמעותי: בימים אלה מתבצעות עבודות התשתית להרחבת המתחם שברמת-גן, בכ11,500- מ"ר של משרדים.

פז: "לפני כמה חודשים חתמנו על הסכם שבמסגרתו יורחבו שטחי הבורסה, מה שיאפשר יצירתמקומות עבודה חדשים ויגביר את השיגשוג".

 תומכים בצעירים, מכבדים את המייסדים

"אחד היעדים המרכזיים של הבורסה מאז ומעולם", אומר אבי פז, "היה ליצור המשכיות, ולדאוג לכך שגם בעוד 70 שנה תיהנה ישראל מענף יהלומים מוביל בעולם. זוהי מטרה בעלת חשיבות אדירה מבחינת הענף והמשק הישראלי, ואנחנו, מתוך ראייה אסטרטגית ארוכת טווח, דואגים לפתח ולעודד את דור ההמשך".

במסגרת זו נוקטת הנהלת הבורסה, בראשות הנשיא, צעדים רבים שתכליתם לקדם את דור היהלומנים הצעיר: בין השאר הוביל פז מהלך ראשון מסוגו בעולם והקים בבורסה אגף טכנולוגי המצוייד במערכות היי-טק מהמשוכללות והיקרות ביותר. מערכות אלה עומדות לרשות היהלומנים ללא תשלום, והן מסייעות בעיקר לצעירים ולבעלי העסקים הקטנים והבינוניים.

במקביל לטיפוח הדור הצעיר, מכבדת הבורסה בת ה – 70 את דור המייסדים ואת ותיקי הענף, שבזכות חזונם הפכה ישראל למעצמת יהלומים ראשונה במעלה. המוטו בבורסת היהלומים הוא ש"רק מי שיודע לכבד את העבר, יידע גם לצעוד אל עבר העתיד בביטחה".

במסגרת זו תערוך הבורסה, בערב ראש השנה תשס"ט, אירוע לזכרו של הנשיא המיתולוגי משה שניצר ז"ל, במלאת שנה לפטירתו. שניצר, זוכה פרס ישראל למפעל חיים, היה אחת הדמויות החשובות והמשפיעות ביותר בכלכלה הישראלית ובענף היהלומים העולמי.

"משה שניצר ז"ל היה ענק שבענקים", אומר פז. "הרבה בזכות החזון שלו, נחישותו ודבקותו במטרה, קמה בישראל בורסת יהלומים מהחשובות והמובילות בעולם. הוא חלם על מה שאף אחר לא העז לחלום. הוא ומפעלו הם הוכחה ניצחת לכך שחלומות אכן מתגשמים. אני גאה על כך שאנחנו, כתעשייה עם עתיד ורוד, דואגים להנציח אותו ואת המייסדים האחרים, ולהעניק להם את הכבוד המגיע להם".

איך זה קרה?

ענף היהלומים קשור זה דורות להיסטוריה של העם היהודי. הפרעות והגירושים באירופה חייבו אתהיהודים לעסוק במקצוע שיאפשר להם לארוז את רכושם במהירות, ולעקור ממקום למקום. סיבות אלה - כמו גם נוספות - הפכו את העיסוק ביהלומים למבוקש, ויהודים רבים רכשו מקצועיות וידע רב בתחום.

בעקבות הקונגרס הציוני הראשון, באזל 1897, נוסד ענף יהלומים ארץ-ישראלי, מתוך הכרה של כל הנוגעים בדבר, שהיהלומים יתנו תנופה לתקומה הכלכלית של היהודים בארץ ישראל.

בורסת היהלומים הישראלית נוסדה בשנת 1937. אחרי מלחמת העולם השנייה ושואת היהודים, הגיעו ארצה יהלומנים רבים, שפיתחו תעשייה משגשגת, שהלכה וצמחה בקצב מסחרר. במהירות הפך הענף לאחד המרכזיים והחשובים במדינה המתפתחת - והוא ממשיך להיות כזה עד היום.

החזון, היוזמה והתעוזה של מקימי ענף היהלומים בישראל הביאו את ישראל למעמד המכובד הנוכחי. זהעשרות שנים תופס ענף היהלומים הישראלי מקום מרכזי בזירה הבינלאומית, וכך גם יהיה בעתיד.

עוד דברים שחשוב לדעת

מתחם הבורסה הישראלית הוא יחיד במינו בעולם, ומאובטח בצורה קפדנית. בנייני הבורסה מחובריםבגשרים עיליים, המאפשרים מעבר מבניין לבניין, ללא צורך לצאת לרחוב. המבנה הייחודי יוצר מתחם"סטרילי" מבחינה בטיחותית - ומאפשר מסחר חופשי, בטוח ונינוח ללא כל חשש.

הבורסה מנוהלת על-פי התפיסה של "הכל תחת קורת גג אחת", המאפשרת לחברים למצוא במקום אחד את כל הנחוץ להם - החל משירותים מקצועיים (משרדי פיקוח, מעבדות וכו'), שירותים עיסקיים (בנקים, חברות שילוח, דואר וכו') וכלה בשירותים נלווים, תרבות ורווחה.

הקומפלקס של בנייני בורסת היהלומים כולל שטח של כ - 80 אלף מ"ר ובהם כ - 1,050 משרדי יהלומנים. אחרי ההרחבה הצפויה, יצטרפו אליהם עוד כ - 11,500 מ"ר של משרדים.

הבורסה הישראלית היא הבורסה הגדולה בעולם. היא מפעילה שני אולמות מסחר (מלוטש וגלם), בהם ממוקם כאמור גם אגף טכנולוגי מתקדם ומשוכלל, עם ציוד חדשני לבדיקת יהלומים.

בבורסה כ – 3,000 חברים פעילים.

מספר העוסקים בענף היהלומים בישראל נאמד בכ- 20,000 איש.

בשלושת המגדלים שבמתחם פעילים באורח קבוע כ - 11 אלף בני אדם.

מדי שנה מבקרים בבורסה כ - 350 אלף איש, ביניהם קניינים מכל העולם.
 
 
 
 הכתבה המודפסת מתוך מעריב: