אם ברצוננו להצליח בקשרי העסקים עם הסינים, עלינו להכיר לעומק את
התרבות העסקית הסינית. הצלחה עסקית המניבה תוצאות עסקיות ראויות, מושתתת על אמון.
האמון נבנה לאור מערכת יחסים ארוכת טווח, וזו כאמור מחייבת את הכרת תרבות עשיית
העסקים הסינית.
אז מה הוא אותו סוד שיאפשר לנו עסקים מוצלחים עם הסינים ? הרי כל איש
עסקים בינלאומי מגיע עם ארסנל קודים תרבותיים משלו - כיצד ניתן לגשר על פערים אלה ?
לפניכם מספר עצות שימושיות בדרך להצלחה עסקית בסין:
בבואנו לפגוש את השותף הסיני, ניבָּחן על ידו וניבְחן אף אנחנו אותו
אם במודע ואם לא במודע. על פערים אלה יש לגשר על מנת לצלוח את הפגישה העסקית ולהגיע
לתוצאות המיוחלות.
קיימים אינסוף קודים תרבותיים בסין, נביא כאן כמה מהבסיסיים שבהם;
הצלחת העסקה תלויה בשמירה על כבודו של השותף הסיני. כבוד אצל הסינים
הינה מילת מפתח. אגב, יש לשמור על הכבוד לא רק של המארח המכובד ביותר אלא לנהוג
בנימוס וכבוד אל המארחים כולם.
גם הגעה בזמן לפגישה היא עניין חשוב. בעוד שבארץ יביע הישראלי "רק" אי
נוחות ומורת רוח, עמיתנו הסיני ייעלב אם נאחר לפגישה עימו.
התרבות העסקית הסינית מבוססת על היררכיה והיא איננה נחשבת לקשוחה כל
כך. יחד עם זאת, אין זה מתיר לנו לנהוג לגמרי בחופשיות. איפוק הוא עדיין האופציה
המומלצת.
ומה לגבי הפסקת הצהריים ? אצלנו בישראל נחשבת הפסקת הצהריים לשעת
פורקן ומפגש חברתי. בסין לעומת זאת שעת הפסקת הצהריים נחשבת לשעה קדושה בה לעיתים
אפילו לא ניתן מענה טלפוני ללקוחות.
גם למילים הקטנות יש חשיבות רבה. בעוד בישראל אין לנו בעיה לומר "לא",
ויתרה מכך, "לא" היא מילה מקובלת, הרי שבעת עשיית עסקים מול הסינים רצוי להימנע
מהמילה "לא" שנחשבת כחוסר נימוס. תחת זאת כדאי לומר "אולי" או "אחשוב על הענין
בשנית".
צבעים צבעים צבעים.רצוי שצבע כרטיס הביקור אותו אתם מגישים לעמיתכם
הסיני (בשתי ידיים !) יהיה זהב, מאחר וצבע זה מסמל יוקרה.בישראל לעומת זאת, אין
חשיבות מיוחדת לצבע כרטיס הביקור, והדגש ניתן על העיצוב. לגבי מתנות, אצלנו בישראל
אין חשיבות מיוחדת לצבע אריזת המתנה אותה אנו מביאים. זאת כמובן בשונה לגמרי מסין.
כדאי להביא מתנה ארוזה בנייר עטיפה אדום, שכן צבע זה מסמל מזל. שחור וצהוב לעומת
זאת מסמלים מוות ולכן כדאי להימנע מצבעים אלה באריזת המתנה. ואם במתנות עסקינן, הרי
שמשקה חריף משובח, עט או מלאכת יד ייחודית לישראל, מהוות מתנות מומלצות.
לסיכום, אם ברצונך ליצור קשר עם ספק סיני או כל גורם אחר במדינה, זכור
כי כדאי ליצור עימו קשר אישי ולא רק עסקי. בסין, הדרך לעסקים עוברת דרך הלב.
נכתב על ידי צוות Asia Knowledge - חברה העוסקת במתן שירותים עסקיים לחברות העובדות מול השוק הסיני. לאתר האינטרנט של החברה לחץ
כאן.