מי משתמש באינטרנט, איך כמה ולמה...

מי משתמש באינטרנט, איך כמה ולמה...

רוצה להכיר את הגולשים באינטרנט? לדעת מה מעניין אותם? מהם הרגלי הגלישה שלהם? האם הם נוהגים לבצע רכישות און-ליין? מחקר חדש משרטט קווים להיכרות הגולש הישראלי.
מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת ערך סקר בנושא הגולשים באינטרנט - דיוקן, דפוסי שימוש, קניה והגנת הצרכן ומפרסם נתונים לכל מי שרוצה להבין איך עובדים הישראלים ברשת.

מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת ערך סקר בנושא הגולשים באינטרנט - דיוקן, דפוסי שימוש, קניה והגנת הצרכן ומפרסם נתונים לכל מי שרוצה להבין איך עובדים הישראלים ברשת.

כ- 3.3 מיליון אנשים ובני נוער, שהם 61.1% מאוכלוסיית בני 14+ בישראל, דיווחו כי השתמשו בשנה האחרונה באינטרנט עפ"י סקר שנערך במינהל מחקר וכלכלהבמשרד התמ"ת בינואר 2009. 
 
קבלת דואר אלקטרוני הינה הפעולה הנפוצה ביותר בקרב המשתמשים (85.1%). הפעילות השניה הנפוצה היא חיפוש מידע כללי כמו למשל: מידע על טיולים, ספורט,ידע כללי טריוויה וכד', ששעורה (82.1%) דומה לשיעור הקוראים חדשות, עיתון או מגזין באינטרנט, (81.8%).

שיתוף בפורומים ובקבוצות דיון והתכתבות בצ'טים הם שימושים שכיחים פחות באוכלוסייה (31.7% 29.2% בהתאמה). גם קריאה/כתיבת בלוגים והכרויות באמצעות אינטרנט הן הפעולות הפחות שכיחות    (20.7% ו-11.5% בהתאמה).

כ- 850 אלף אנשים בגילאי 14+ קנו באמצעות האינטרנט מוצר, שירות או תוכן דיגיטאלי, בשנת 2008 והם מהווים כ- 25.8% מסך המשתמשים מידי פעם באינטרנט.

שיעור הגברים שקנו באינטרנט היה גבוה משל הנשים (26.3% ו- 24.6% בהתאמה). שיעור הקונים היהודים היה גבוה ביותר מפי 4 משעור הקונים הערבים (29.0% ו- 6.5% בהתאמה). שיעור הקונים מקרב החרדים עמד על פחות מ- 10% בהשוואה לקרוב ל- 30.0% בקרב החילונים ו- 22% בקרב הדתיים והמסורתיים.

מקום הגלישה הנפוץ ביותר הוא הבית. מקום ציבורי (ספריה עירונית, מרכז קהילתי וכד') וקפה אינטרנט הם המקומות שיחסית משתמשים בהם בישראל בשיעור נמוך כמקום גלישה: 11.6% ו-%6.8 בהתאמה.

שלושה הפריטים שמשתמשי האינטרנט בישראל נוטים לרכוש בשכיחות גבוהה הם: מצלמות,MP3, וציוד מחשב (10.8%, 6.8% ו- 6.1% בהתאמה). בעוד ששלושה הפריטים שנקנו בשכיחות הנמוכה ביותר הם: מכונת תספורת, מברגה ותווי נגינה.

אלו הם ממצאים ראשונים מסקר חדש שנערך ע"י מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת בחודש ינואר 2009 ואשר יוצגו לראשונה בכנס של איגוד האינטרנט הישראלי מחר, 2.3.09.

הסקר של מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת על דפוסי שימוש וקניה באינטרנט, נועד לקדם יצירת מסד נתונים הנוגע בעיקר לדפוסי השימוש והקניה של מוצרים ושירותים מקוונים בקרב אוכלוסיית הצרכנים בישראל, והוא מהווה שלב ראשון, בבחינת יצירת קו בסיס במעקב אחר שינויים והתפתחויות לאורך זמן של צרכנותon line בישראל, על רקע מהפיכת המסחר האלקטרוני ושינוי כללי המשחק של הכלכלה העולמית.

בשלב שני תיבדק פעילות קניה מקוונת של עסקים מעסקים (B to B), ולבסוף - קניה מקוונת של משקי בית ממשק בית (C to C)

בהמשך מוצגים עיקרי הממצאים, כאמור, של שלושה מתוך המכלול הרחב של הנושאים שנכללו בשאלון הסקר: 1. דיוקן המשתמשים באינטרנט על פי משתני רקע 2. השימוש באינטרנט וסוגי פעילויות נפוצות באינטרנט. 3. קניה מקוונת: תדירות ותחומי הקניה, פריטים מועדפים ברכישה מקוונת.

עיקרי הממצאים

המשתמשים באינטרנט
  • כ- 3.3 מיליון אנשים ובני נוער, שהם 61.1% מאוכלוסיית בני 14+ בישראל, דיווחו כי השתמשו בשנה האחרונה באינטרנט..
  • שעור הגברים המשתמשים באינטרנט עולה על זה של הנשים: 67.7% לעומת 53.8% בהתאמה.
  • צעירים חשופים לאינטרנט בשיעור גבוה, ההולך ופוחת בקרב קבוצות הגיל המבוגר. כך עומד שעור בני 14-17 החשופים לרשת על 76.1% והוא יורד בהדרגה ל-51.9% בקרב בני 45-54 ול- 30.6% בקרב בני 65+.
  • האוכלוסייה הערבית מאופיינת בשעורי שימוש נמוכים יחסית לאוכלוסייה היהודית: 42.8% לעומת 64.9% בהתאמה.
  • שעור השימוש בקרב העולים (1990+) גבוה בהשוואה לממוצע בכלל האוכלוסייה בגילאי 14+, ועומד על 68.1%.
  • שיעור השימוש של אוכלוסיית החרדים היהודים הוא הנמוך ביותר, מבין כל קבוצות האוכלוסייה שנבדקו בסקר, והוא עמד על 16.7% מסך אוכלוסיית החרדים.
פעילויות באינטרנט
  • קבלת דואר אלקטרוני הינה הפעולה הנפוצה ביותר: 85.1% מהמשתמשים נוהגים לשלוח או לקבל הודעות דואר אלקטרוני. הפעילות השניה הנפוצה היא חיפוש מידע להרחבת ידע כללי (מידע על טיולים,ספורט,ידע טריוויה וכד), ש- 82.1% מהמשתמשים נוהגים לחפש מידע כזה, שעור הדומה לשיעור הקוראים חדשות, עיתון או מגזין באינטרנט, העומד על 81.8%. רמת שימוש שניה, גבוהה למדי, מאפיינת צפייה בקטעי וידאו 68.6%, הורדת תוכנות וקבצים 61.6% והתכתבות במסרים מידיים 59.2%.
  • רמה שלישית של שימוש מתקיימת לגבי משחקים (48.8%) והאזנה לתחנות רדיו או צפייה בתוכניות טלביזיה באמצעות אינטרנט 47.1%. רמת שימוש רביעית נתגלתה בהעלאת תמונות וסרטוני וידאו כדי לשתף אחרים וקיום שיחות קוליות באינטרנט: 41.4% ו- 39.3% בהתאמה.
  • שיתוף בפורומים ובקבוצות דיון והתכתבות בצ'טים הם שימושים שכיחים פחות באוכלוסייה: 31.7% 29.2% בהתאמה. גם קריאה/כתיבת בלוגים והכרויות באמצעות אינטרנט הן הפעולות הפחות שכיחות: 20.7% ו-11.5% בהתאמה.
  • גלישה לצורך איסוף מידע אודות תוכן דיגיטלי כגון: רינגטונים, סרטים או שירים,מידע אודות מוצר או שירות נפוץ בקרב 49.8% מהמשתמשים, ושעור דומה 48.7% ,משתמש בשרותי בנקאות און ליין. 40.0% משתמשים בלוחות מודעות און ליין.
  • מקרב המשתמשים, שעורי השימוש במגזר הערבי גבוהים מאלו של יהודים ברוב סוגי הפעולות שנבחנו בסקר. כך לדוגמה, שעור הערבים המשתמשים ברשת לצורכי חיפוש מידע וקריאת חדשות מרקיע ל-94.4% ו- 91.9% לעומת 84.2% ו- 82.2% בקרב משתמשים יהודים בהתאמה. רק לגבי השימוש בלוח מודעות מקוון ובאתרי מכירות און ליין, רמת השימוש בקרב יהודים גבוהה משמעותית מזו שבמגזר הערבי: 40.5% לעומת 29.8% בהתאמה. בפריטים אחרים כגון: בנקאות מקוונת, שעור השימוש של יהודים מעט יותר גבוה מזה שבמגזר הערבי אך ההבדל אינו מובהק, 48.6% לעומת 47.6% בהתאמה.
מקומות הגלישה
  • מקום הגלישה הנפוץ ביותר הוא הבית, שכמעט כל המשתמשים גולשים ממנו, ושעורם עומד על 97.4%.
  • מחשב מחובר לרשת אצל חברים מהווה הזדמנות גלישה בשעור גבוה: 44.1%
  • מקום העבודה או מקום לימודים מהווים הזדמנות גלישה עבור כ- 30.9% ו-27.5% בהתאמה.
  • מקום ציבורי (ספריה עירונית, מרכז קהילתי וכד') וקפה אינטרנט הם המקומות שיחסית משתמשים בהם בישראל בשיעור נמוך כמקום גלישה: 11.6% ו-% 6.8 בהתאמה.
קניה באינטרנט
  • כ- 850 אלף אנשים בגילאי 14+ קנו באמצעות האינטרנט מוצר, שירות או תוכן דיגיטאלי, בשנת 2008 והם מהווים כ- 25.8% מסך המשתמשים מדי פעם באינטרנט. 44.1% קנו באינטרנט עד 3 פעמים בשנה, ואילו האחרים - נוהגים לרכוש מוצרים ושירותים באינטרנט בתכיפות גבוהה יותר,כמעט כל חודש או פעם בחודש 13.2%. שעורם של מי שקונים באינטרנט מוצר או שירות מספר פעמים בחודש הוא נמוך בישראל ועומד על 3.3%.
  • שיעור הגברים שקנו באינטרנט היה גבוה משל הנשים (26.3% ו- 24.6% בהתאמה). שיעור הקונים בקרב היהודים היה למעלה מפי 4 מבקרב הקונים הערבים (29.0% ו- 6.5% בהתאמה). שיעור הקונים מקרב החרדים עמד על פחות מ- 10% בהשוואה לקרוב ל- 30.0% בקרב החילונים ו- 22% בקרב הדתיים והמסורתיים.
  • 36% ו-35.7% מסך הגולשים דיווחו שהם נוהגים לקנות שירותי נסיעה ומוצרי בילוי פנאי ברשת (בהתאמה), הכוונה לשירותים כגון: כרטיסי טיסה, הזמנת בתי מלון, השכרת רכב, ביטוח נסיעה, כרטיסי קולנוע, תיאטרון מופעים וכד' .
  • קניית מוצרי אלקטרוניקה בידורית כגון: טלוויזיה ,נגןMP3נפוצה בקרב הגולשים בשיעור של 30.5%.
  • קניית מחשב, חומרה ואביזרים נלווים, וכן רכישת ציוד חשמלי לבית כגון: מקרר, מכונת כביסה נפוצה למדי :28.7% ו- 25.7% בהתאמה.
  • מצלמה וציוד צילום וכן ספרים, תקליטים, קלטות ומשחקי מחשב נרכשים באינטרנט בשעורים של 22.8% ו- 22.1% בהתאמה.
  • 19.1% קונים מוצרים דיגיטאליים: קבצים , מוזיקה וספרים, רשיונות, מידע.
  • תחומי הקניה האחרים באינטרנט אינם נפוצים בישראל , כאשר כלי נגינה הוא התחום שהכי מעט קונים אותו באינטרנט –רק 5.5% מהגולשים.
  • שלושת הפריטים שמשתמשי האינטרנט בישראל נוטים לרכוש בשכיחות גבוהה הם : מצלמות,MP3, וציוד מחשב (10.8%, 6.8% ו- 6.1% בהתאמה).