התייצבות לקראת 2010?!

התייצבות לקראת 2010?!

בכנס שנערך אתמול אמר המשנה לנגיד בנק ישראל כי הוא צופה שבשנת 2010 יעבור המשק למצב של צמיחה. המשנה לנגיד קרא לממשלה לערוך רפורמות שאינן דורשות תקציבים מיוחדים.
המשנה לנגיד בנק ישראל,פרופ' צבי אקשטיין, נאם אתמול (יום ד') בכנס שעסק בנושא:"המשבר הכלכלי - עד מתי?". הכנס נערך באוניברסיטה העברית בירושלים. המשנה לנגיד סקר את מצבה של ישראל בתחילת שנת 2009 לנוכח המשבר הכלכלי:"המשק הישראלי נכנס למיתון משמעותי עקב המשבר הכלכלי העולמי. את שנת 2008 סיימנו ביחס חוב/תוצר, שיעור הוצאה מהתוצר וגירעון ברמות נמוכות התומכות ביציבות כלכלית".

לדברי המשנה לנגיד, המשבר יגיע לכדי התייצבות בשנת 2010. "תהליך היציאה מהמשבר ילווה ראשית בייצוב השווקים הפיננסים בארה"ב ובאירופה ובחידוש הביקושים במשקים אלו. זאת, בנוסף לייצוב שוק האשראי המקומי בתקופה הקרובה, יאפשר למשק להגיע לצמיחה מסוימת במשק ב- 2010".

פרופ' אקשטיין סבור כי "האמון במדיניות המוניטרית גבוה, והציפיות לאינפלציה לטווח ארוך מעוגנות סביב מרכז יעד האינפלציה. כמו-כן, התשואה על אג"ח ממשלתי נומינלי וריאלי, נמוכה יחסית לתקופות שפל בעבר, מצביעה על אמון גבוה במדיניות הממשלה. פגיעת המשבר במשק הישראלי, בדומה למשקים קטנים אחרים, נובעת מחשיפת היצוא - לירידה דרמטית של הביקושים בחו"ל, זאת בנוסף לעליית הסיכון, המרווחים וכמויות האשראי במשק".

עוד התייחס פרופ' אקשטיין לצעדים שנקט בנק ישראל כדי להתמודד עם המיתון. צעדים אלו כוללים: הורדת הריבית עד לרמתה הנוכחית הנמוכה היסטורית (0.50%). כמו כן, המשיך בנק ישראל במדיניות רכישת מט"ח כדי להגדיל את הרזרבות למשק ולאחרונה החל לקנות אג"ח ממשלתיות. לפני זמן קצר בנק ישראל הודיע על הגברה משמעותית בקניית אג"ח ממשלתיות וכן, על המשך רכישת מט"ח מעבר למלאי של 44 מיליארד דולר. "כל זאת על מנת לתמוך בתעסוקה ובצמיחה על ידי מיזעור עלויות האשראי למגזר העסקי תוך כדי עמידה ביעד האינפלציה". 

לעניין התקציב פרופ' אקשטיין ציין כי לממשלה יש את היכולת לערוך שינוי משמעותי בסדרי העדיפויות כך שהמשק יוכל למזער את הפגיעה בו כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי. מדיניות הממשלה צריכה להתמקד בעיקרי תכנית ההאצה שגובשה על ידי משרד האוצר והתקבלה בממשלה: ערביות לגיוס הון לבנקים, ערבויות למימון אשראי חוץ בנקאי, תכנית אשראי לעסקים קטנים בינוניים ויצוא, הרחבת תכניות המו"פ, האצה והרחבה של השקעה בתשתיות תחבורה ונדלן.

לדברי המשנה לנגיד: "הממשלה יכולה לערוך רפורמות שאינן דורשות תקציבים משמעותיים: טיפול בבירוקרטיה ויעילות השלטון, רפורמה בניהול קרקעות המדינה, רפורמה בהליכי התכנון והבנייה וכן הרחקה משמעותית של עובדים זרים לא חוקיים במקביל למניעת כניסתם של עובדים זרים נוספים".