שוק ההון: ההתאוששות בפתח

שוק ההון: ההתאוששות בפתח

העליה הנרשמות בבורסות בארה"ב ובישראל מבשרות את ההאטה בקצב הירידה בפעילות הכלכלית. על פי האנליסטים של בית ההשקעות פסגות סקירת שוק ההון בחודש אפריל מלמדת כי ייתכן ואנו נמצאים בתחילתה של תפנית.
כללי
 
אי אפשר להתעלם מזה עוד – שיעור הפרשנים והמשקיעים המבשרים בקול גדול על סופו של המשבר הולך ועולה והוא חוצה גבולות. האינדיקטורים שמתפרסמים בעולם עדיין איומים, אבל שוקי ההון בעולם כולו שואבים עידוד מכך שהם כבר לא קטסטרופליים ומבטאים "האטה בקצב הירידה". חלקם אפילו מציגים התיצבות ותחילתה של תפנית.


שוק המניות בישראל עלה בחודש שחלף ב-11.9%, בעוד השוק בארה"ב רשם את העליה החודשית החדה ביותר מזה תשע שנים. אם בעבר היה מקובל לומר ששוק המניות מקדים את ההתפתחויות הריאליות ומתחיל לעלות עוד לפני העליה בפעילות הכלכלית, אמור מעתה: שוק המניות מתחיל לעלות כאשר קצב ההדרדרות של המשק, נעשה איטי יותר.


היחידים שקצת קלקלו את אווירת האופוריה בעולם הם אנשי קרן המטבע הבינלאומית, שללא כל התחשבות בחוגגים סביבם, עדכנו שוב את תחזיות הצמיחה העולמיות שלהם כלפי מטה. על פי כלכלני ה-IMF, התוצר העולמי יתכווץ ב-1.3% השנה ויצמח ב-1.9% בשנה הבאה. בארה"ב יתכווץ התוצר השנה ב-2.8% ויוותר ללא שינוי ב-2010, ובישראל תקטן הפעילות הכלכלית השנה ב-1.7% ותגדל בשנה הבאה ב-0.3% בלבד. אם לא די בכך, הקרן גם עדכנה את הערכותיה לשווי "הנכסים הרעילים" בבנקים בעולם – ארבעה טריליון דולר.


בישראל, התחילה הממשלה החדשה לעבוד. ההחלטה הראשונה שהועברה היא לגבש תקציב דו-שנתי, לראשונה בתולדות ישראל. תוכניתו של שר העל לאסטרטגיה כלכלית הוצגה גם היא, אבל בשלב זה היא יותר בבחינת מצע מאשר תוכנית כלכלנית ליישום. הצעד היחיד שבינתיים כן ננקט: העלאת המס על סיגריות, במטרה להעלות את ההכנסות ממיסים.



שוק המניות – הראלי נמשך
 
בארה"ב, ציפיות להתייצבות במשבר, אינדיקטורים כלכליים גרועים, פחות דוחות טובים מהצפוי וסנטימנט חיובי היוו דלק להמשך הראלי. החודש נפתח עם ההצלחה של ועידת ה-G20(כינוס 20 המדינות המתועשות הגדולות בעולם, הצלחת הועידה היתה יותר דיפלומטית מאשר כלכלית) תוך פיזור הצהרות על שיתופי פעולה, טריליון דולר שיועברו לקרן המטבע הבינלאומית והסכמה על שורה של צעדי פיקוח ורגולציה בשווקים הפיננסים.

בהמשך נמסר על מספר בנקים שהכריזו כי הם מוכנים להחזיר את כספי ה-TARP(תוכנית החילוץ), מה שמאותת על עמידותם ושיפור ניכר במצבם הפיננסי ובתחזיות לעתיד. פרסום מתודולוגית "מבחני עמידות" הבנקים, וההערכה שהלימות ההון של רוב הבנקים ברמה סבירה, הוסיף גם הוא למגמה למרות שלא היתה בו כל הפתעה. את החודש חתמה שפעת החזירים שלא הצליחה לערער את השווקים ליותר ממספר שעות.

מדד המניות בארה"ב סיים את החודש עם עלייה של 9.4% (S&P 500), באירופה (Euro Stoxx 50) עלה ב-14.7% ומדד שווקים מתעוררים של מורגן סטנלי סיים עם עלייה של 16.3%. 

הן בישראל והן בארה"ב בולטות העליות במניות הקטנות יותר – בעוד ת"א 25 עלה בחודש האחרון ב-11.5%, ת"א 75 עלה ב-14.9%). בנוסף, הן בארה"ב והן בישראל העליות החדות יותר נרשמו בנכסים הפיננסיים שירדו בצורה חדה יותר ב-2008. כך במניות וכך גם באג"ח קונצרני. אחת מהסיבות לכך היא "כיסוי שורטים" – משקיעים שמכרו מניות בחסר, מיהרו לרכוש אותם על מנת לגדר את הפסדיהם ברגע שהחלה העליה במחיריהם. בכך, תרמו להמשך העליה.  
 
 
האג"ח
חודש לאחר שהודיע בנק ישראל כי הוא מגדיל את רכישת האג"ח הממשלתי לסכום של 200 מיליון ₪ ביום והוביל לירידת תשואות חדה לאורך כל העקום הממשלתי, ההשפעה נגוזה. עלייה בציפיות האינפלציוניות העלו את התשואות והורידו את מחירי האג"ח באפיק השקלי לאורך כל העקום. באפיק הצמוד עלו התשואות במח"מים הארוכים וירדו בקצרים לקראת מדד אפריל שצפוי להיות גבוה. בנוסף, סנטימנט חיובי להתייצבות במשבר הנוכחי גרר ירידה בשנאת הסיכון בעולם כולו, ומעבר מהשקעה באג"ח מדינה לאפיקי השקעה מסוכנים יותר. מהלך זה גרם גם הוא לעליית תשואות כלל עולמית לרבות בישראל .

עלייה במחירי הנפט והתייצבות באזור ה-50 דולר לחבית, פיחות של 9.5% בשע"ח מתחילת השנה, עליית מחירים בסעיף הדיור והמזון, כל אלו העלו את הציפיות האינפלציוניות. ביום האחרון של החודש נוספה למגמה זו גם העלאת המיסים על הסיגריות ותכנונים להעלאות מיסים נוספות, שאם יבוצעו, יגרמו להערכתנו לעליה בת כ-0.5% במדד השנתי.

במח"מ בינוני (2-5) השיל האפיק השקלי כ-1% מערכו לעומתו הוסיף האפיק הצמוד כ-1.4% במח"מ זהה. במח"מים הארוכים יותר השיל האפיק השקלי כ-2% מערכו לעומת האפיק הצמוד שהסתפק בירידה של 1%.
 
השוק הקונצרני – האופטימיות בשווקים מאירה גם על שוק הקונצרני שהמשיך במגמה של עליות. חודש שני ברציפות של עליות שערים בשוק המניות והעדר אלטרנטיבה כתוצאה מסביבת ריבית אפסית הובילו להגדלת רכיב הסיכון בתיק ההשקעות וגוררת ירידה במרווחי הסיכון. 

שוק הנפקות החל להראות סימני התעוררות בחודש החולף, כאשר הנפקות הסתיימו בעודפי ביקוש משמעותיים. במהלך החודש האחרון הוסיפו מדדי התל בונד 20 והתל בונד 40 2.7% ו-7% בהתאמה וסיכמו עלייה של 21% ו-43.5% בהתאמה מנקודת השפל שנקבע באמצע חודש נובמבר 2008.
 
החודש הקרוב

בישראל התגברו החששות האינפלציוניים בחודש האחרון, לאור מדד מרץ שהפתיע כלפי מעלה ולאור המשך הפיחות המהיר. אנו מעריכים שחששות אלו מוקדמים מדי. מדד אפריל, שמאופין בעליות עונתיות חדות בכל שנה, וצפוי לעלות בכ-1% השנה, ירכז ענין רב.

במהלך חודש מאי יוצג תקציב 2009-2010 בממשלה. גודלם של תקציבי השנתיים הקרובות כבר ידוע, פחות או יותר, אולם נותר עוד לראות היכן תחליט הממשלה לקצץ על מנת לעמוד בתוכנית, ואילו מיסים תחליט להעלות.

לאחר עליה כה חדה וכמה מהירה במחירי המניות בעולם כולו, נראה החודש כמה קיטור עוד נותר בראלי בטווח הקצר.



כתבו: יניב חברון וורד דר
מערך מקרו ואסטרטגיה, פסגות בית השקעות