האם רוסיה הופכת למונופול יהלומים עולמי?

האם רוסיה הופכת למונופול יהלומים עולמי?

על פי דיווח שהתפרסם בעיתון הניו יורק טיימס, רוסיה השתלטה על מקומה של דה-בירס כיצרנית היהלומים הגדולה בעולם.
מדיווח מיוחד של הניו יורק טיימס עולה כי רוסיה השתלטה על מקומה של תאגיד הכרייה דה-בירס (De Beers) כמונופול יצור עולמי. משמעות המהלך - שליטה על מחירי היהלומים  הגולמיים  והמלוטשים בעולם.

כתוצאה מן המיתון הכלכלי העולמי אגרה רוסיה בתקופה האחרונה כמויות ניכרות של יהלומי גלם באמצעות חברת הכרייה הממשלתית – אלרוסה (Alrosa).  מדי חודש מאכסנת המדינה בכספותיה יהלומים במשקל של כ-3 מיליון קארט.  על פי הפרסום, מהלך הקפאת המכירות של אלרוסה הוא שהביא לשבירת המונופול של התאגיד הדרום אפריקאי.

מאז דצמבר 2008 הוקפאה מכירת יהלומי הגלם שהופקו על ידי התאגיד הרוסי. כתוצאה מכך, אגרה המדינה את אוסף היהלומים הגדול בעולם ועל כן ביכולתה להכתיב את רמת המחירים של היהלומים הנסחרים.  על פי הדיווח למהלך הרוסי תהיה השפעה מרחיקת לכת על שוק היהלומים כולו ועל תעשיית התכשיטים.

דה בירס נקלעה לקשיים פיננסיים במהלך השנה כתוצאה מן המיתון. בכדי לגייס מזומנים פנתה החברה לבעלי המניות ולוותה מהם כ-800 מיליון דולר. בתוך כך, הגיעה החברה להסכם עם האיחוד האירופי כי תימנע ממדיניות אגירת יהלומים אותה אימצה במשך שנים.

בעקבות ההסכם עם האיחוד האירופי נאלצה דה בירס לסגור חלק מן המכרות בבעלותה בכדי להמנע מהצפת השוק ביהלומי גלם. ממשלת רוסיה הודיעה כי לא תאשר סגירת  מכרות  מחשש ממחאת המפוטרים.  זאת למרות שאלרוסה חתומה גם היא על הסכם מניעת האגירה מול רשויות האיחוד האירופי.

אלרוסה, כך נמסר בכתבה, מתכננת להביא לעליית הביקושים בשוק היהלומים העולמי על ידי חוזים לתווך ארוך עם יצרנים וסוחרים מישראל, בלגיה והודו. עד עתה חתמה החברה על שישה חוזים כאלו. מחירי הרכישה בחוזים נקבעו על פי נקודת האמצע שבין שיא מחירי היהלומים באוגוסט 2008 לבין מחירי החורף האחרון. המחירים ישארו קבועים למשך השנים הקרובות.