מוציאים את העוקץ מהמיתון

מוציאים את העוקץ מהמיתון

המיתון מביא לעלייה בפשיעה הכלכלית. עולם העסקים והתעשייה פגיעים במיוחד. חמיק אבנר, מנהל הבטחון של הבורסה, מבקש מחברי הבורסה להגביר עירנות בימים אלו.

העלייה בפשיעה הכלכלית היא מסממניו המובהקים של המיתון. המיתון הכלכלי העולמי מעודד גורמים עבריינים בארץ ובעולם להפיק רווחים בצורה בלתי חוקית על חשבונם של אחרים. "בגלל ההחמרה במצב הכלכלי ישנן עדויות על ניסיונות של אנשים לעשות כסף מהיר,  בין היתר בצורת "עוקצים" והונאות", אומר חמיק אבנר, מנהל הבטחון של הבורסה. חמיק ממליץ לחברי הבורסה "להשמר שבעתיים לפני כל עסקה שמתבצעת בבורסה ומחוצה לה".


לאחרונה הובא לידיעתנו מקרה הנחקר בימים אלה על ידי משטרת ישראל - פרשיית גניבת המחאות ופדיונן. פרשייה זו רלבנטית גם לציבור היהלומנים וחשוב כי העוסקים בענף ידעו עליה וינקטו אמצעי זהירות על מנת להתגונן ממקרים דומים בעתיד.  


על פי הפרטים שהובאו לידיעתנו, לאחרונה התלוננו מספר אנשי עסקים כי המחאות (צ'קים) שנשלחו לספקים שונים ושולשלו לתיבות הדואר של דואר ישראל  לא הגיעו ליעדן. הדבר נודע לאחר שהספקים טענו שהתשלומים לא הגיעו, בעוד אנשי העסקים טענו כי ההמחאות נפדו.


בבירור בבנקים הרלבנטיים הסתבר כי ההמחאות אכן נפדו אך לא על ידי המוטבים. ההמחאות הגיעו לגורמים אחרים שהסבו אותן לשמות אחרים, הפקידו אותם בחשבונות אחרים וכך נפדו. חקירת המשטרה העלתה כי במקרים שונים שקי הדואר בהם היו מצויות ההמחאות נגנבו מבלדר הדואר וכך נפל לידי הגנבים שלל רב.


אז איך אפשר להתגונן?! "כדי להימנע ממצבים דומים אני ממליץ לחברי הבורסה לנקוט משנה זהירות במידה והם נדרשים לשלוח המחאות ובהם סכומים גדולים", אומר חמיק אבנר, "כדאי למסור המחאות כאלו בשיטות של מסירה אישית על ידי שליח או להעביר את התשלום לספק באופן אישי".  


 על פי הנחיות המשטרה, מתבקש כל מי שנתקל בבעיה שכזו לסור למחלקת חקירות בתחנת המשטרה הקרובה ולהביא עמו צילום של ההמחאה עליה בוצעה ההסבה. העתק של ההמחאה ניתן לקבל מהבנק.