מאי בעולם הכלכלי: התחזקות הציפיות להתאוששות

מאי בעולם הכלכלי: התחזקות הציפיות להתאוששות

מהסקירה החודשית של בית ההשקעות פסגות  עולה כי הפעילות בשווקים הפיננסים ברחבי העולם מתנהלת מתוך מגמה חיובית וכי הציפיות להתאוששות ממשיכות להתחזק.

בחודש מאי המשיכו להצטבר סימנים להתייצבות ולשיפור בפעילות הכלכלית במשק הגלובלי. למרות התכווצות חזקה יותר מהצפי בתוצר הרבעוני של מרבית המדינות המתועשות, הרי שתשומת הלב הייתה נתונה למדדי הפעילות ולסקרים החודשיים. מדדים אלו רמזו על התאוששות עתידית וסיפקו את התפאורה לאמירות החיוביות של מעצבי המדיניות הכלכלית בדבר התאוששות קרובה  וירידה בסיכון המערכתי למשק הגלובלי.


נראה כי תוכניות הסיוע והפחתות הריבית החדות שהוצגו בארה"ב, ביפן, בסין ובמדינות נוספות, מתחילות להשפיע. הדבר השתקף היטב במדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני במדינות אלה כשברקע חלה עליה משמעותית גם באמון הצרכנים והעסקים. לאחר תיקון חד שביצעו החברות ברמת המלאי שברשותם, מרגישות רבות מהן כי רמת המלאי הידלדלה מספיק בכדי לשוב ולייצר והדבר התקבל כאיתות חיובי מצד הפעילות הכלכלית.


לאחר הירידה החדה במלאי העסקי מדדי מנהל הרכש* של המגזר היצרני נוסקים מעלה:


*רמה הגבוהה מ- 50 נקודות במדד ="" התרחבות בפעילות
מקור: בלומברג

בראשית החודש פרסם הממשל בארה"ב את תוצאות מבחני העמידות (stress tests) ועל פיהם עשרה בנקים מתוך 19 הבנקים הגדולים בארה"ב נדרשו לגייס עוד הון בהיקף של 75 מיליארד דולר בכדי להגדיל את הלימות ההון שלהם. ימים ספורים לאחר הפרסום גויסו כשני שלישים מן הסכום במסגרת הנפקת מניות רגילות לציבור.

השיפור ביכולת החברות לגייס הון מן הציבור כמו גם הירידה במרווחים בין אג"ח חברות לממשלתיות תרמו אף הם לאווירה החיובית בשווקים. שוק הסחורות הגיב הן לעליה בשוקי המניות והן לשיפור בציפיות המשקיעים והעסקים לגבי התאוששות קרובה. הדולר לעומת זו סבל מחולשה לנוכח ההכרה במחיר שיהיה למדיניות הכלכלית המרחיבה של האמריקאים. החלשות הדולר היתה גם היא בין הגורמים לעליה במחירי הסחורות. החלשות הדולר פירושה הוזלתו במונחי מטבעות אחרים, שמובילה בתורה לגידול בכמות המבוקשת לו, שמעלה את מחירו בדולרים.


על רקע הצפי להתאוששות קרובה במשק העולמי הנפט עלה ומנגד הדולר סבל מחולשה:

מקור: בלומברג


בסיומו של החודש נוכחו השווקים לדעת כי עדיין קיימים מספר גורמים העשויים להעיב על התאוששות מהירה ומיוחלת של המשק העולמי. חברת הדירוגS&Pהורידה את תחזית הדירוג לחוב של ממשלת בריטניה  מ"יציב"  ל"שלילי" ויחד עם צפי לגיוסי שיא שצפויים הן מצד הממשל בארה"ב והן מצד בריטניה, נרשמה עליית תשואות באפיק הממשלתי. זו תיקר את עלויות המימון של תוכניות הסיוע  עליהן הכריזו הממשלות השונות ויחד עם העליה במחירי הסחורות, מובילים להתמתנות בציפיות להתאוששות בכלכלה ובשוק המניות כאחד.


ארה"ב

המשק האמריקאי נאבק במיתון הקשה ביותר שפקד אותו מזה 50 שנה אך בחודשים האחרונים התרבו הסממנים להתמתנות בקצב ההתכווצות של הכלכלה. מספר גורמים סייעו לירידה בקצב ההתכווצות של המשק, ביניהם – כפי שציינו ראשי הפד - השיפור בתנאים של השווקים הפיננסים, העליה באמון העסקים ומשקי הבית, והצפי לעליה ביצור התעשייתי שדרושה לצורך חידוש המלאי העסקי.


עם זאת, הנתונים לגבי הפעילות הקיימת היו קשים כשברבעון הראשון התכווץ התוצר ב-5.7% בהמשך לירידה של 6.3% ברבעון קודם. תרמו לכך הירידה בביקושים בשוק המקומי ומחוץ לארה"ב כמו גם מצבו הקשה של שוק הדיור ושל שוק העבודה המכבידים מאוד על התאוששות וימשיכו לעשות כן גם בשנה הקרובה.


מרווח ה-*TEDירד משיא של שני עשורים, האמון בעליה ומחנק הנזילות התפוגג:


*הפער בין ריבית הלייבור ל-3 חודשים ובין התשואה על המק"מ האמריקאי (T-bill)לשלושה חודשים.
מקור: בלומברג

בחודש אפריל ירד הייצור התעשייתי בקצב הנמוך ביותר שלו מאז אוקטובר האחרון. ברבעון הראשון של השנה קיצוצו החברות את הייצור באופן דרמטי והביאו לירידה המהירה והגדולה ביותר אי פעם במלאי הסחורות הלא מכורות שברשותן, ואגב כך התאימו את המלאי לרמה הנמוכה של הביקושים.

ההזמנות למוצרים בני קיימא רשמו עליה של 1.9% בחודש אפריל אך זו באה לאחר ירידה של 2.1% בחודש קודם. העליה בהזמנות מעודדת אך לאור עודף כושר הייצור של החברות, לא צפויה עליה משמעותית בהשקעה של החברות בנכסי השקעה השנה.

מנגד, חברת קרייזלר הכריזה על סגירה של 22 המפעלים שבבעלותה בהליך פשיטת רגל שיוביל לפיטורים של כ-28 אלף עובדים. חברתGMשנאבקת על חייה קיצצה אף היא בחדות את התפוקה במפעליה כחלק מתהליך ההבראה, וגם היא בדרך לפשיטת רגל. המהלכים של שתי החברות יהדהדו בקרב השותפים העסקיים שלהן בענף ויכבידו בחודשים הבאים על ההתאוששות הן בתפוקה והן בשוק העבודה.
במאי עלה אמון הצרכנים בחדות כשציפיות הצרכנים לעתיד הובילו את העליה:


מקור: בלומברג


מדד אמון הצרכנים נסק מעלה בחודש מאי באופן החד ביותר אי פעם. את העליה הוביל מרכיב הציפיות לעתיד שקיבל תמיכה מהעליות בשוק המניות, העליה בכוונת משקי הבית להגדיל צריכה בחודשים הקרובים ומתחושה כללית כי מצבו הקשה של שוק העבודה מתמתן. עם זאת, נתוני העבר מלמדים כי קיים קשר חלש מאוד בין העליה באמון לעליה בצריכה הפרטית. הוצאות הצרכנים מושפעות מאוד מהכנסה של הצרכנים. התכווצות ההכנסה מסבירה את החולשה המפתיעה שנצפתה במכירות הקמעונאיות בחודשים האחרונים.


בשלב זה אין שינוי מהותי במצבו הקשה של שוק הדיור – הנתונים החודש היו מעורבים כשהטון השלילי עדיין ניכר בענף. ברבעון הראשון חלה עליה במספר העיקולים של בתים ובמשכנתאות שבעליהם מפגרים בתשלומים.

מחירי הדירות ב-20 הערים הגדולות בארה"ב ירדו במרץ מעבר לצפי כשירידה זו הביאה במקביל לעליה במכירות של בתים קיימים. אומנם כ-50% ממכירות הבתים שבוצעו בחודשים האחרונים היו מכירות כפויות של נכסים שבעליהם נאלצו לוותר עליהם עקב אי עמידה או איחור בתשלומים, אך בניגוד לעבר יש בכך משום התפתחות חיובית. הדבר מצביע כי לשוק הדיור קיים מנגנון הבראה פנימי שמסייע להחלמתו מאחר קיים מחיר "נמוך מספיק" שימשוך קונים לביצוע עסקה. עם זאת, מדובר בהתאוששות מגומגמת, ארוכה ואיטית של שוק הדיור.


בחודש אפריל נותר מדד המחירים ללא שינוי לאחר שירד בחודש קודם ב-0.1%. ברמה שנתית התעצמה מגמת הירידה במחירים ובאפריל ירד המדד ב-0.7% בהמשך לירידה של 0.4% בחודש קודם. במקביל מדד הליבה (ללא מזון ואנרגיה) עלה לרמה שנתית של 1.9% ונמצא סמוך לגבול העליון אליו מכוון הפד.

למרות העליה במדד הליבה, שנבעה בין היתר מעליה חד פעמית במסים על סיגריות, הרי שאת חברי הפד מטרידה הרבה יותר הירידה במדד הכללי שמשקפת ירידה רחבה בביקושים. על כן לא צפוי שינוי במדיניות הריבית והיא צפויה להיוותר ברמתה האפסית גם ברבעונים הקרובים.


באפריל מדד המחירים לצרכן נותר בטריטוריה שלילית - החודש השני ברציפות (שינוי שנתי, %):

מקור: בלומברג

בחודש מאי התמתנו העליות, ומדד ה-S&P500עלה ב-5.6% בהמשך לעליה של 9.4% בחודש קודם. את העליה המתונה ניתן ליחס הן לעלית התשואות באג"ח הממשלתי והן למיצוי של גורמים חד פעמיים כמו תמחור מחודש של ה"קטסטרופה בשווקיים" או של פעולות סגירת השורטים שנעשו בחודש קודם. העליה במדד התפרסה על פני מרבית הענפים במדד כשאת ההובלה נטלו סקטור האנרגיה (18.1%) והפיננסים (14.2%) ומנגד נרשמה ירידה בסקטור הצריכה המחזורית.


באפיק הסולידי של האג"ח הממשלתי נמשכה והחריפה עלית התשואות, שהחלה עוד במרץ במקביל לעלית שוק המניות. המשקיעים, שהקדימו את מועד סיום המשבר שהם רואים לעיניהם, החלו דורשים ריבית גבוהה יותר על גיוסי העתק של ממשלת ארה"ב ומדינות נוספות. בסוף החודש עם ההכרזה של חברת הדירוגS&Pעל הפחתת תחזית דירוג החוב לבריטניה הובע חשש לעתיד דומה לדירוג המושלם של החוב הממשלתי בארה"ב שתרם אף הוא לעליה בתשואות. 


מרחב האירו

מרחב האירו התכווץ בחדות במהלך הרבעון הראשון של השנה והעיד על עומק המיתון במדינות המרחב. ההתכווצות בכלכלה הייתה מעבר לצפי והסתכמה ב-9.8% בהמשך להתכווצות של 6.4% ברבעון קודם. הירידה בביקושים מבית ומחוץ כמו גם הירידה בהשקעה והתיקון בשוק הדיור תרמו לירידה החדה בתוצר.


ברבעון הראשון הואץ קצב התכווצות המשק במדינות האיחוד האירופאי (שנתי, %):

מקור: בלומברג.

בנוסף להפתעה בעוצמת הנחיתה הקשה של הפעילות הכלכלית ברבעון הראשון, מפתיעה לא פחות השונות במצבן של מדינות המרחב. כלל אצבע פשוט מסביר את השונות בנתוני הצמיחה - מדינות להן מרכיב משמעותי של פעילות יצרנית מוטת יצוא נפגעו קשה בעוד שמדינות להן מרכיב שירותים גבוה נפגעו פחות.


כך לדוגמה גרמניה, שערב המשבר נהנתה ממעמד איתן יחסית למדינות המרחב, נפגעה באופן קשה מהירידה בסחר העולמי. לעומתה ספרד, שסובלת מהתפוצצות של בועת מחירים בשוק הדיור ובמערכת האשראי, צלחה את הרבעון הנוכחי עם התכווצות מתונה יחסית. גם בשיעור האבטלה ניתן להבחין בשונות, כשבגרמניה שיעור האבטלה נמוך מזה שבמרחב האירו, בו בולטת השיעור הדו ספרתי של ספרד. עד כה נמנעו החברות בגרמניה מלבצע פיטורים נרחבים עקב הסכמי עבודה מאוד נוקשים אך ללא התאוששות קרובה בסחר העולמי, גם גרמניה צפויה לתרום יותר לגידול בשיעור האבטלה של מרחב האירו בחודשים הקרובים.


העליה החדה באבטלה משקפת תהליך התאמה מאוד אגרסיבי בענפי המשק השונים שבמסגרתו צומצמו שעות העבודה ובוטלו תוכניות ההשקעה בציוד ובמכונות. במקביל, החשש מאפשרות של אובדן הכנסה בעתיד מוביל את משקי הבית להגדיל את שיעור החיסכון שלהם מדי חודש.

בתוך כך דיווח ה-ECBכי סך האשראי שניתן לעסקים ולמשקי בית עלה בקצב הנמוך ביותר אי פעם בחודש אפריל. הדבר קיבל ביטוי גם בירידה שחלה במכירות הקמעונאיות כמו גם בהזמנות של מכונות וציוד בחודשים האחרונים. מנגד, לאור הירידה החדה במלאי העסקי, נרשם שיפור משמועתי בצפי לעליה בביקושים בעתיד. מדד מנהלי הרכשPMI(המשולב) עלה בחודש מאי ויחד עם השיפור באמון העסקים סיפקו השניים איתות חיובי נוסף לגבי התמתנות בקצב ההתכווצות של התוצר במרחב האירו.


שיעור האבטלה במרחב האירו נשק לרמתו לפני 4 שנים  (%):

מקור: בלומברג

בחודש מאי האינפלציה במרחב האירו התאפסה במונחים שנתיים לאחר שעלתה ב-0.6% בחודש קודם. הירידה בביקושים צפויה להוביל את מדד המחירים לטירטוריה שלילית כבר בחודש הבא. בראשית מאי ה-ECBהפחית את ריבית הבסיס שלו ב-0.25% לרמה של 1% ורמז כי יתכן וידרשו הפחתות נוספות בהמשך.

בנוסף, הבנק נקט בשתי פעולות שונות במטרה להקל על הלחץ על שוקי הכספים: האחת, הארכת תקופת ההלוואות שהוא מעניק מששה חודשים לשנה והאחרת רכישת אג"ח קונצרניות במספר מדינות של המרחב בהיקף צנוע של 60 מיליארד אירו (0.5% תוצר) בשוק המשני. המהלכים הללו התקבלו בחיוב בשווקים אולם הפעילים ציפו לפעולות אגרסיביות יותר לאור המיתון הקשה במשק.


במאי עלה מדד מניות היורו-סטוקס 50 ב-5.4% לאחר שעלה בחודש קודם ב-14.7%. את ההובלה נטלו סקטור חומרי הגלם (13.2%) הפיננסים (8.1%) וסקטור האנרגיה (6.5%). ירידה נרשמה בסקטור התעשייה ובצריכה המחזורית.
הצפי להתאוששות קרובה תמך גם החודש בעליית מדדי המניות (1/1/2008=100):

מקור: בלומברג

שווקים נבחרים
בריטניה – הנחיתה הקשה שספג המשק הבריטי ברבעון הראשון (7.6%-) הייתה החדה ביותר מאז 1979 ולוותה בירידה חדה במלאי העסקי, בצריכה הפרטית ובהשקעה. תוואי הצמיחה העתידי אינו מעודד במיוחד ובמסגרתו צפוי המשק לחזור לצמיחה חיובית רק ברבעון השני של השנה הבאה.


מצבו הקשה של המשק הבריטי גרם לחברת הדירוגS&Pלהוריד את תחזית הדירוג לחוב הממשלתי מ"יציב" ל"שלילי" לאחר שגברו הסיכויים כי החוב הממשלתי עשוי להאמיר לכדי 100% תוצר ויותר. בשלב זה, נוכח הבחירות הקרובות לא צפויה הפחתת דירוג בקרוב אך ללא תוכניות המאשרות את מחויבותו של הממשל העתידי לצמצום הגירעון התקציבי בשנים הבאות, עשוי להידרדר הדירוג המושלם של הממלכה.

ה-BOEהותיר בחודש מאי את הריבית על כנה ברמה של 0.5% והודיע על הגדלת תוכנית הרכישות של אג"ח ב-50 מיליארד פאונד נוספים והצפי הוא שעד לחודש אוגוסט השנהתרכוש הממשלה נכסים בהיקף של 125 מיליארד ד פאונד.

יפן – הכלכלה השנייה בגודלה בעולם התכווצה בשיעור חד של 15.4% ברבעון הראשון בהמשך להתכווצות של 14.4% ברבעון קודם וכעת התוצר היפני חזר לרמה בה הייה בשנת 2003. שני הכוחות העיקריים שגרעו מן התוצר היו הירידה המשמעותית בצריכה הפרטית וביצוא. אולם הנתונים העדכניים מצביעים על התייצבות: רמת המלאי העסקי נמוכה מאוד ובחודש אפריל היצוא ירד בקצב נמוך ביחס לחודשים קודמים לצד גידול מפתיע של 5.4% בייצור התעשייתי. לאור זאת, הצפי הוא שהחל מהרבעון השני נצפה בקצב הולך ופוחת של התכווצות התוצר ואף צמיחה חיובית.

עם זאת, רמת הניצולת בתעשיה מהווה כיום רק כשני שליש מרמתה לפני שנה, שיעור האבטלה נמצא בשיא של 5.5 שנים והשיפור בתעשייה טרם התפשט לכלל ענפי המשק. מכאן שההתאוששות הצפויה בעתיד תהיה איטית עם עליה מתמשכת באבטלה ותסתמך על תוכניות הסיוע של הממשל כמו גם על התאוששות בקרב שותפות הסחר של יפן.


סין – עליה חזקה בהשקעות כמו גם רמת הנזילות הגבוהה לה דואג הממשל הסיני, משיגים את מטרתם ובולמים את ההתמתנות בקצב הצמיחה של המשק הסיני. מאז חודש נובמבר אשתקד עלה מדד מנהלי הרכש בסין ולראשונה בחודש מרץ חצה את הרמה של 50 נקודות המצביעה על התרחבות הפעילות היצרנית במדינה. הכוח המרכזי מאחורי השיפור בכלכלה הוא הסקטור הציבורי שמפעיל בהצלחה תוכנית סיוע פיסקלית (585 מיליארד דולר) עליה הכריז במהלך המשבר.


מנגד, ההשקעה של הסקטור הפרטי נותרה חלשה באופן משמעותי והצריכה הפרטית ממשיכה לצמוח בקצב דו-ספרתי רק בזכות קיצוצי המס והסובסידיות שהעניק הממשל. הניצולת הנמוכה של אמצעי הייצור והירידה ביצוא הסיני מהווים את הכוחות העיקריים להאטה במשק ולפי שעה הממשל סופג חלק ניכר מההשפעה השלילית שלהם. הביקורת המרכזית על פעולות הממשל היא שהוא "קונה זמן" – כ-18 חודשים בקצב הנוכחי – באמצעות תוכניות הסיוע שלו עד להתאוששות בסחר העולמי. זאת במקום לבצע שינוי מבני במשק ולהגדיל את חלקו של הביקוש המקומי בתוצר.


כתב: רן בן חמו
מערך מקרו ואסטרטגיה, פסגות בית השקעות