אנטוורפן נאבקת

אנטוורפן נאבקת

סוכנות בלומברג מנתחת את הנעשה בענף היהלומים בבלגיה
לאורך השנה עלו דיווחים סותרים לגבי מגמות בשוק האמריקאי – נרשמו עליות מסוימות בכמה מהחודשים, וירידות באחרים. בשלב הזה ברור למדי ש-12 החודשים האחרונים בשוק היהלומים בארצות הברית היו קשים, והיהחומנים בבלגיה מרגישים היטב את הירידה. סיגנט וטיפאני אנד קו, חברות התכשיטים הגדולות, צמצמו את הדרישה שלהם ליהלומים שיוצרו בבלגיה באופן משמעותי, ועם צמצום בועת האשראי לה זכו היצרנים, מרווח הפעילות שלהם נעשה צר במיוחד.
אניש אגרוואל, שותף בחברת הייעוץ "Gemdax" הממוקמת באנטוורפן, הסביר כי רבים ממהיצרנים מכרו את מרבית הסחורה שלהם לסיטונאי אחד או שניים בלבד. "התלות הכמעט מוחלטת בקניין אחד היא בעייתית, והופכת את היצרן לחשוף במיוחד", הוא אמר בראיון לסוכנות בלומברג.
השוק האמריקאי, האחראי לקנייה של יותר מחצי מאבני החן בעולם, היה גורם משמעותי בהתאוששות של ענף היהלומים בשש השנים האחרונות, אולם בחצי השנה האחרונה גם הוא מדשדש, וכל העליות שנרשמו בו עד כה נעצרו.
הלחץ ההולך וגובר על הענף בבלגיה הגיע לשיא כאשר בחודש שעבר בנק KBC השתלט על נכסי היצרנית Exelco, שחובה לבנק עמד על 26 מילון יורו. בשבוע שעבר, בית המשפט בבלגיה קבע כי על הבנק להחזיר לחברה את הסחורות שעיקל, אך המהלך הזה לא יספיק כדי להציל את אקסלקו.
יועצים ובנקאים שונים, ביניהם אריק ג'נס (Jens), ראש מחלקת היהלומים בבנק ABN, התייחסו לענף היהלומים הבלגי כאל בועה, כלומר, ענף שזכה להטבות, לאשראי ולמינוף בנקאי ו/או בורסאי ללא הצדקה, ומתארים את המצב עכשיו כהוצאת האוויר מהבועה הזאת.
המימון הבנקאי לענף ירד מ-16 מיליארד דולר ל-13, כאשר השוק עצמו נעשה תחרותי יותר ויותר, ושולי הרווח מצטמקים.
"התעשייה בכללותה היתה צריכה להתרגל במהירות למעבר בין תזרים שוטף של סחורות ומתח רווחים גבוה לשוק תחרותי ופגיע", אמר ג'נס, שהמחלקה שבראשה הוא עומד היא אחת המלוות הגדולות ביותר לענף. "זו התמודדות מורכבת להרבה חברות, ואין פלא שאנחנו רואים גם פגיעות ואבדות".
 
לקריאת הכתבה במקור: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-13/historic-diamond-hub-feels-the-brunt-as-americans-buy-fewer-gems