שתי חברות יהלומים הודיות גדולות על סף פשיטת רגל

שתי חברות יהלומים הודיות גדולות על סף פשיטת רגל

המיסוי החדש, התחזקות הדולר ושינויים נוספים בהודו מטלטלים את השוק
Interjewels Pvt Ltd ו-Ankur Diamond, שתיהן חברות מובילות בתחומי הייצור והייצוא של יהלומים, עומדות בפני סגירה. אנקור הגישה בקשה רשמית לפשיטת רגל בבית המשפט בארה"ב, תחת הסעיף הקרוי Chapter 11, ואילו אינטרג'וולז טוענת שמצבה יציב, למרות מסמכים בנקאיים המצביעים על תמונת מצב עגומה, שפורסמו בעיתון Mumba Mirror. בנק אינדוסינד (IndusId) שלח לחברה מכתב בו הוא מפרט את חובה לבנק, ומכריז על תפיסת שליטה מיידית בנכסי החברה כולה.
מוקדם יותר השבוע הגיעו נציגי הבנק לפגישה במשרדי החברה ב-BKC, אך ככל הנראה לא הצליחו להגיע להסדר משביע רצון עם בעלי החברה, המל צ'וקסי (Hemal Choksi).
פראווין פנדיה, יו"ר מועצת קידום הייצוא של אבני החן ותכשיטים ההודית (GJEPC) מסר כי ההאטה בשוק היהלומים הבינלאומי משפיעה גם על חברות הודיות. בשנה האחרונה נסגרו בהודו 25 חברות, רובן קטנות, ועל פי פנדיה, הענף סובל מאי שקט גדול. אינטרג'וולז היא החברה הגדולה הראשונה שנקלעת לקשיים כה חמורים. על פי דיווחים שונים, אנקור הוכרזה כפושטת רגל כבר ב-6 באוגוסט.
שוק היהלומים ההודי נמצא בהאטה מאז שינויי המטבע שערך הממשל בנובמבר 2016. לכך התווסף המיסוי החדש על היהלומים, והתחזקות הדולר אל מול הרופי. ההנחה היא ששתי פשיטות הרגל המדוברות, של חברות להן משרדים וסניפים גם בסוראט ובדובאי, ישפיעו על השוק ההודי -על ספקיות משנה קטנות וסוחרים רבים.
רוב החברות ההודיות הן חברות משפחתיות, הנסמכות על הלוואות בנקיות כדי לקנות את אבני הגלם או האבנים הגדולות שהן מייצרות ומייצאות. הבנקים, החוששים כעת מאבדן של חובות, עשויים לצמצם את מתן האשראי, מה שיקשה על חברות הודיות לרכוש סחורות ולשלם לספקים. שוויו הכולל של שוק היהלומים ההודי עומד על כ-17 מיליארד דולרים, ו-90 אחוז מהעסקים מתנהלים במומבאי. חוקי ותקנות פשיטת הרגל בהודו הם מורכבים ומסובכים, למרות ניסיונות של הפרלמנט לפשט אותם. חברות הודיות המחזיקות חברת אחזקות בארה"ב, כמו אנקור, יכולות על פי חוק להגיש שם את בקשת פשיטת הרגל וליהנות מההגנה של Chapter 11.