מרכז הסחורות בדובאי חושש מהמס הצפוי במסחר ביהלומים

מרכז הסחורות בדובאי חושש מהמס הצפוי במסחר ביהלומים

התוכנית העתידית להטלת 5% מע"מ על רכישת יהלומים גולמיים ומלוטשים בדובאי ובשאר האמירויות הערביות המאוחדות ( UAEׂ), החל מה-1 בינואר 2018, עדיין מכה גלים.

התדהמה והלחץ מורגשים היטב גם אצל חברי תעשיית היהלומים בהודו, שמייצאים יהלומים לאיחוד האמירויות ומייבאים גם כן. בנוסף, יצרני היהלומים מתלוננים כי המס החדש יפחית עוד יותר את הרווחים.

המס המוצע הצליח להפתיע את איחוד האמירויות שהפך למרכז סחר יהלומים גדול ורציני ב-15 שנים האחרונות. ההלם על התוכנית גדול הרבה יותר ממה שנדמה. מרכז הסחורות בדובאי ( DMCC ) לדוגמה, משך אליו בעשור האחרון חברות יהלומים מכל רחבי העולם, עקב סביבה נטולת מס. גם חברות יהלומים גדולות מהודו הקימו את המשרדים שלהם בדובאי בעקבות הטבות אלה.

היקף מסחר היהלומים בדובאי עמד על כ-26 מיליארד דולר בשנת 2016, זאת לעומת 300 מיליון דולר בשנת 2002 כשרק הוקם מרכז הסחורות בדובאי ( DMCC ).

תוכנית זו היא מכה כפולה עבור ההודים שמייבאים יהלומי גלם, מהסיבה שלעליהם להתמודד עם תשלום מס המסתכם ב-5.25% - 5% על הטלת המע"מ המתוכנן באיחוד האמירויות ו-0.25% מס סחורות ושירותים ( GST ) שמוטל בהודו.

בין אלה שהתייחסו לתוכנית המע"מ החדשה, היה אחמד בן סוליאם, יו"ר מרכז הסחורות בדובאי, שמתנגד לתכנית המע"מ: "שורשי המסחר שלנו מתחקים אחר עקרונות של סביבה ללא מס עבור ייבוא וייצוא מחדש וחשיבה כי התעשייה ממריצה ומניעה את הממשלה, ולא להפך".

תעשיית היהלומים באנטוורפן, שסבלה מגל עזיבות לדובאי, ואשר בנק היהלומים שלה נסגר, יכולה אולי לנשום לרווחה מהחדשות.

ככל שה-1 בינואר ילך ויתקרב, כך יגבר הלחץ של חברי עסקי היהלומים בדובאי ובהודו, שמחכים לראות אם ממשלת איחוד האמירויות הערביות תשנה את דעתה.