האו"ם מחליט לקבל את התכנית של תהליך קימברלי

האו"ם מחליט לקבל את התכנית של תהליך קימברלי

האסיפה הכללית של האו " ם החליטה לקבל את עבודת תהליך קימברלי, שמטרתו לשים קץ לקשרים שבין המסחר ביהלומים והכרייה לסכסוכים אזוריים ומלחמות. האו " ם גם קיבל על עצמו את הפתרון שמתכתב עם תכניתו לפיתוח בר קיימא .

שרת החוץ האוסטרלית, ג'ולי בישופ, הציגה את הפיתרון והעירה שלפני 15 שנים תעשיית היהלומים נראתה שונה בהרבה מכפי שנראית היום. מלבד העובדה שיהלומים נכרו באזורי מלחמה, הגם שלצרכנים לא הייתה דרך לדעת מנין הגיעו היהלומים והתכשיטים שרצו לרכוש.

לפי תהליך קימברלי, זה הצליח להוריד את כמות היהלומים הנכרית באזורי מלחמה מ-4% לפחות מ-0.2% מסך כל הגלם הנכרה בעולם בכל שנה. בישופ ציינה שלצרכנים הצעירים חשוב בהרבה מנין מגיעים היהלומים ושעל המסחר הבינלאומי לבחון כיצד ניתן להבטיח שהכרייה אינה פוגעת בזכויות אדם ואינה יוצרת עבודה בכפייה.

סטפן פישר, המשמש כנשיא מועצת היהלומים העולמית ( WDC ), סיפר בפאנל שהתקיים באו"ם ועסק בתהליך קימברלי ותכנית 2030 לפיתוח בר קיימא, שהתהליך עצמו הוא הראשון מסוגו, העוסק במחצבים כרויים, שהתמודד עם סכסוכים צבאיים ומלחמות. פישר הוסיף שתהליך קימברלי תרם לשלום ולביטחון ויצר תעסוקה ופרנסה למיליוני אנשים.

ה WDC מהווה קולה של תעשיית היהלומים בעבור תהליך קימברלי, וכן משקיפה רשמית על התהליך. כך פישר: "בשנות הפעילות המעטות שלו, הגוף הקרוי תהליך קימברלי הספיק לעשות רבות ולטובה, אם בסיוע לפתרון סכסוכים מלחמתיים ולתרום לשלום ולביטחון. בעשותו זאת, איפשר לתעשיית היהלומים ליצור מקומות תעסוקה והכנסה בעבור מיליוני אנשים. עם זאת, האיום של סכסוכים חוזרים ומלחמות אינו חולף ותפקידנו רחוק מלהסתיים. סיכום תקופה זה נותן לנו את האפשרות לפנות לאתגרים עכשוויים העומדים לנגד תעשיית היהלומים ולהטמיע תקנות שיגנו על זכויות האדם ותעסוקה הוגנת בכל הקשור לתעשיית היהלומים".

במהלך הפאנל, פישר ניפק הערות בנוגע למחויבותה של התעשייה לתהליך קימברלי, תוך כדי חיזוק אזורים על מנת להבטיח את המשך הצלחת פעילות התהליך. בין היתר דובר על הצעדים הבאים:

  • הרחבת תחום הפעילות של תהליך קימברלי על מנת שיוכל גם לפעול לטובת תנאי עבודה נאותים יותר ובטיחות בעבודה, העסקה הוגנת ופיתוח בר קיימא בקהילות התלויות בתעשיית היהלומים.
  • הקמת מזכירות שתפעל ממדינה ניטרלית ותפעל להטמעת חיזוק לטווח ארוך של תכניות תהליך קימברלי.
  • מתן חיזוק ותמיכה לסטנדרטים המינימאליים של תהליך קימברלי.