אירועי מסחר תוך-בורסאיים מקימים לתחייה בורסות יהלומים

אירועי מסחר תוך-בורסאיים מקימים לתחייה בורסות יהלומים

אם ישנו דבר אחד שניתן היה להבין בבירור משבוע היהלומים הבינלאומי השנתי, שנערך בבורסה הישראלית ליהלומים, הרי שמדובר בחשיבות הרבה של אירועים תוך-בורסאיים ושאר ירידים המתקיימים בבורסות השונות.

מדובר בטרנד הולך ומתחזק של קיום ירידים מעין אלה בשנים האחרונות, כאשר הנהלות הבורסות השונות הבינו את הערך הרב של הירידים ויכולתן למשוך חברים. במקרה של שבוע היהלומים הבינלאומי בישראל – כאשר היריד השביעי נערך בפברואר האחרון, והשמיני מתוכנן לפברואר בשנה הבאה – ערכו של זה לא יסולא בפז. מאות קונים פוטנציאליים, המגיעים בחלקם לראשונה לישראל, פוגשים מאות מציגים. הבורסה הישראלית גם עורכת מכירות פומביות של יהלומים מלוטשים לחבריה.


לדברי נשיא הבורסה הישראלית, יורם דבש, מטרתה של זו ליצור פלטפורמות רבות ככל האפשר שיסייעו לחבריה, כאלה שיביאו לישראל קונים זרים שצימצמו את נסיעותיהם בעשור האחרון. הגעתם מקימה לתחייה את קומת המסחר בבורסה, מרימה את מצב הרוח הכללי בבניין ומביאה למקום מסחר, אם במהלך היריד ואם לאחריו בשלבים מאוחרים יותר.


עד כמה שזה יישמע מוזר, ירידים כאלה מספקים לחברי בורסה לפגוש חברים אחרים מאותה הבורסה ולעשות עימם עסקים, גם כאשר לאלה יש משרדים הנמצאים במרחק מטרים ספורים אחד מהשני. כפי שמסביר יהלומן אחד: "פגשתי ביריד האחרון בקומת המסחר אדם היושב במשרד הנמצא באותה קומה בה נמצא משרדי. מעולם לא פגשתי אותו קודם לכן ומיותר לציין שלא עשינו עסקים. כיוון שאנו עובדים במשרדינו מהבוקר ועד הערב ובקושי יוצאים מהם, אזי לא נכיר אנשים שמשרדיהם נמצאים בסמוך".


בינתיים, מועדון סוחרי היהלומים של ניו יורק (Diamond Dealers Club – DDC) קיים בחודש שעבר, במתחמו החדש במנהטן, את היריד השביעי במספר של שבוע היהלומים ההודי. המועדון הניו-יורקי, בשיתוף עם מועצת קידום ייצוא היהלומים והתכשיטים (GJEPC), אירח במסגרת היריד למעלה מ-60 מציגים ומאות קונים. כפי שהתבטא נשיא המועדון, ראובן קאופמן, באומרו שהצלחת היריד היא בכך שהיא מספקת לחברות את ההזדמנות ליצור קשרים ולחזק את אלו שנוצרו בירידים הקודמים.


יריד היהלומים של אנטוורפן, בריליאנט (BrilliAnt), נערך מדי חורף בבירת היהלומים הבלגית. בשנה שעברה היריד, התשיעי במספר, התרחב והפך לבינלאומי כאשר הוזמנו מציגים זרים. כל גילדות היהלומים של אנטוורפן עשו יד אחת בהקמת היריד שהפך לאירוע מרכזי בלוח השנה של התעשייה. השנה הוחלט על מיזוג היריד עם היריד CARAT+ המתקיים בעיר בחודש מאי. במהלך חודש זה התקיים יריד היהלומים הלא-מלוטשים שהיה פתוח לחברי הפדרציה העולמית של יהלומי הבורסה (WFDB).


כאשר בשנים האחרונות אולמות המסחר בבורסות השונות מתקשים למשוך יהלומנים, אך חוזרים לחיים בזכות הירידים המתקיימים בהם. יש מחיר הכרוך בכך, וזה כולל סבסוד של טיסות, העברות, לינה וארוחות, אך זהו מחיר ששווה לשלם אם כתוצאה מכך אולמות המסחר ישובו לימי העבר ויחיו את הבורסות בעולם.