ביקור סגן שר האוצר מר יצחק כהן בבורסת היהלומים

ביקור סגן שר האוצר מר יצחק כהן בבורסת היהלומים

ביום חמישי האחרון התקיימה פגישת עבודה חשובה בין סגן שר האוצר מר יצחק כהן ונשיא הבורסה מר יורם דבש, אליהם הצטרפו מר עידו סופר מאגף התקציבים באוצר ומר דני טל המפקח על היהלומים מטעם משרד הכלכלה. את הענף ייצגו לצידם מר קובי קורן, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, מר בועז מולדבסקי, יו"ר מכון היהלומים, מ"מ הנשיא מר חזי בלום, משנה לנשיא ויו״ר ועדת תרבות מר בן ציון שאשו, סגן הנשיא ויו״ר הוועדה המשפטית מר איל פרוכטר.

סגן השר מכיר היטב את הצעדים שננקטו בבורסה בשלוש השנים האחרונות,  ואף כיבד את חברי הבורסה בקביעת המזוזה בחדר המכרזים.

בפתח הפגישה, נסקרו בפני הנוכחים חלק מהמהלכים שהובלו בבורסה, ביניהם הקמת מרכז המכרזים, גדילה של 59.6% בנתוני המכירות של החברות הישראליות שמאוגדות על ידי מכון היהלומים ומשווקות בג'יימס אלן, הקמת המרכז לחדשנות ומהלכים נוספים המלמדים כי בבורסה הישראלית נחושים לקרוא את המפה העולמית וליצור את השינוי כדי להמשיך ולפתח את הענף. לצד הובלת המהלכים האלו, הוזכר לנוכחים כי ענף היהלומים הוא ענף עולמי והתחרות העסקית הופכת להיות מאבק בין ממשלות. במדינות בהן התמיכה הממשלתית היא תמיכה רחבה, היא הופכת להיות יתרון יחסי מוחלט ומקשה מאוד על התחרות החופשית.
לצורך הדוגמה, התייחסנו המציגים להודו והציגו כי גובה האשראי בהודו הוא 16 מיליארד דולר בשנה. בישראל לעומת זאת, גובה האשראי הוא 975 מיליון דולר. לכן, המאמצים הרבים המושקעים בפיתוח הענף משפיעים בצורה מוגבלת כאשר בעיית המימון היא עמוקה כל כך.
סופר כי המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ביקרה בבורסה לפני מספר ימים, וסיכמה את השיחה בכך שהיא מאמינה ביכולת האדירה של הענף להתפתח ולתרום לכלכלה הישראלית. ביקורה של המפקחת הוא חלק משיחות מרובות שהנהלת הבורסה מנהלת עם הפיקוח על הבנקים, במטרה לשקף להם את המציאות בישראל לעומת מדינות אחרות ואת החשיבות של פתרון נושא האשראי.

הנוכחים התייחסו גם לתעשיית היהלומים בדובאי, בה רוב החברות הן הודיות. נאמר לסגן השר בצורה חד משמעית שאם גובה המס של היהלומנים היה מושווה לגובה המס של תעשיית ההיי-טק, ניתן להאמין ש50-70 חברות בינלאומיות היו עוברות לישראל. המחזור השנתי שהן מגלגלות הוא בין 100 ל-200 מיליון דולר, אבל לא יכולות לאפשר לעצמן את המעבר לישראל כשתשלום המסים גבוה כל כך.
הנתון הזה מלמד שאם שיעור המס היה משתנה, כשחברות בינלאומיות היו מעתיקות את פעילותן לפה - ישראל הייתה מקבלת תשלומי מס בהיקפים גבוהים בהרבה ממה שהיא מקבלת היום, והחברות הבינלאומיות היו הופכות לחלק ממנוע הצמיחה של ענף היהלומים בארץ.
בתגובה לנושאי התמיכה ונתינת האשראי, התייחסו סגן השר ונציג אגף התקציבים ואמרו כי לתפיסתם המגמה חיובית מאוד לטווח הרחוק. לתפיסתם, השיחה המתמשכת שלנו עם רשות המיסים והשינויים שביצענו בהתנהלות העסקים, יקדמו את הענף וצפויים להשפיע מאוד על גישתם של הבנקים. בטווח הקצר, הוזכר נושא החלטות הוועדה הבין משרדית על הקמת קרן יהלום, מיליארד ₪ מימון בערבות מדינה, וכן העלינו כי במפגשים של הוועדה לקידום הענף, דובר על הקמת קרן בטוחות בסך 20 מיליון ₪, שייעודה הוא מתן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בבורסה ותוקם על ידי הממשלה בשיתוף עם הענף.

בהמשך השיחה, ביקשו הנוכחים את תמיכתו של סגן השר בהצעת חוק בנושא קיזוז המע"מ שזכתה לתמיכה של ח"כ דוד ביטן וח"כ עודד פורר, והוספנו שענף היהלומים הוא הענף היחיד במדינה שעסקיו משלמים את המע"מ ולא מתקזזים עליו. החשיבות בשינוי מסוג זה היא לא שולית עבור עסקים השרויים במשבר ונלחמים יום יום כדי לנהל עסקים, להעסיק עובדים ולפתח את הכלכלה. כמו כן, התייחסו הנוכחים גם לנושא תשתיות הייצור שפיתוחם הוא הכרחי להגדלת כוחו של הענף וביקשנו את תמיכתם גם בנושא זה.

"בסיום הפגישה, סיכמתי ואמרתי כי אני מאמין בענף שלנו. קיים ידע אדיר, אנחנו פועלים מתוך היסטוריה ארוכה ומורשת ויש לנו הון אנושי עם פוטנציאל אדיר, אמונה גדולה ואהבה למקצוע." אמר נשיא הבורסה, מר יורם דבש, "כל אחד מחברי הבורסה שלנו קם כל בוקר ונלחם לפיתוח העסק הפרטי שלו ופיתוח התעשייה כולה, אבל בסופו של דבר, אם המדינה רוצה לפתח את הכלכלה שלה, רוצה שיישאר ענף היהלומים, בעקבותיו גם יגדל המסחר, היצור, הייצוא, היא צריכה לפעול ולעשות מעשה אמיץ.
הודיתי מאוד לסגן שר האוצר מר איציק כהן, ולרכז התעשיה והמסחר באגף התקציבים מר עידו סופר. הם סיכמו כי יפעלו לעזרתו של הענף ויבדקו לעומק את כל הנושאים שהועלו בפגישה."

Image may contain: 9 people, people smiling, people standing and suit