תגלית מרעישה: פנים כדור הארץ מכיל כ"קוודריליון" טון של יהלומים

תגלית מרעישה: פנים כדור הארץ מכיל כ"קוודריליון" טון של יהלומים

במחקר חדש נמצא כי השורשים הקראטוניים של כדור הארץ – חלקים עתיקים של סלעים שנראים כמו הרים הפוכים, הממוקמים במרכז הלוחות הטקטוניים ומתפרשים על פני 321 קילומטרים- עשויים להכיל עד שני אחוזים של יהלומים.


בחישובים ארוכים, ההערכה הגורפית היא שמדובר בקוודריליון (אלף טריליונים) טון של יהלומים גולמיים – ושווים הכספי עומד על כ- 68,600,000,000,000,000,000,000,000,000 ליש"ט.

בראיון ל-SUN אמר אולריך פול, מדען במחלקת MIT של כדור הארץ ואחד מכותבי המחקר, כי ההערכות החדשות מוכיחות כי יהלומים הם אינם אבנים אזקוטיות כפי שחשבנו עד היום, וכי בקנה מידה גיאולוגי ניתן לומר שהם אפילו נפוצים יחסית.

על מנת למצוא את היהלומים, המדענים נעזור בניטור גלי קול על מנת לחשוף את סוגי הסלעים המתחבאים מתחת לפני השטח של כדור הארץ שלנו – אותה שיטה בה משתמשים על מנת למדוד רעידות אדמה. גלי קול אפשרו ליצור תמונה המתארת את פני כדור הארץ. אותות אלו נעים במהירויות משתנות בהתאם להרכב, לטמפרטורה ולצפיפות של הסלעים והמינרלים שהם נעים בהם, ומאפשרים למדענים להעריך את סוגי הסלעים מתחת לפני השטח של כדור הארץ על ידי השוואת מהירות גלי הקול. הם גילו כי גלי קול אלו מאיצים כאשר הם עוברים דרך השורשים הקארטוניים, ובעקבות סדרת ניסויים במעבדה שבהם נשלחו אותם גלי קול דרך סלעים שונים, גילו החוקרים כי סלעים המכילים כשנים עד שלושה אחוזי יהלומים מסוגלים להשפיע כך על מהירות הקול.

גיאולוגים מאמינים כי כל היהלומים הנגישים לכרייה היום מקורם למעשה ממעטפת כדור הארץ, והגיעו לשטח באמצעות התפרצויות וולקניות עמוקות. הסכום החדש לכמות היהלומים המסתתרים מתחת לאדמה גדולה ב1,000% מההערכות הקודמות.

למרות שהמחשבה על כמות אינסופית של יהלומים נראית קרובה מתמיד, חשוב להזכיר כי השורשים הקראטוניים נמצאים במרחק של יותר מ-100 ק"מ מתחת לפני השטח של כדור הארץ, מרחק שאף אחד לא הצליח לקדוח אליו עד היום.