סקירת מאקרו פיננסית מבית "טל נפתלי רוזנפלד יעוץ"

סקירת מאקרו פיננסית מבית "טל נפתלי רוזנפלד יעוץ"

שבוע טוב לכולם,

מה הקפיץ את המדדים השבוע?

למה סקטורים מסוימים קופצים לאור ריבית נמוכה ואחרים יורדים?

בשבוע האחרון ראינו כיצד מדדי המניות בארצות הברית ממשיכים לשבור שיאים. את השיא האחרון היה קשה במיוחד לפרוץ, לראיה, היו שלושה ניסיונות כושלים במהלך השנה לפרוץ את השער הגבוה בכל הזמנים אך ניסיונות אלו נכשלו. עד השבוע.

הסיבה העיקרית למהלך החיובי בשוק המניות נעוץ בהודעות חיוביות מצד הסינים סיום הדיונים על שלב א' במלחמת הסחר. כעת מתקיים ניסיון למצוא מיקום גיאוגרפי מתאים לחתימה על ההסכם. התבטאות של הנציג הסיני על כך שמכסים יוסרו בהדרגה כעת, הוכחשה על ידי נציגי ארצות הברית במו"מ.

למה שוק ההון מחבק פתרון חלקי של הסכם הסחר? זאת משום שמלחמת הסחר גרמה להפרעה משמעותית בתחום היצור בכל רחבי העולם, שרשראות האספקה שובשו וחברות רב לאומיות רבות משהות השקעות חדשות עד להתבהרות אי הוודאות. עד כדי כך המצב חמור שמדד הייצור העולמי נמצא בהתכווצות כבר זמן מה. עוד נודע כי ארצות הברית תאפשר לחברות אמריקאיות לשוב ולמכור ציוד לחברת Huawei. עוד נאמר כי לא יוטלו תעריפים על יצוא מכוניות מאירופה לארצו הברית.

במידה ושלב א' בהסכם הסחר יחתם, מדינות אירופה צפויות להנות מכך משום שחלק היצור בכלכלה האירופית הוא גבוה משמעותית מזה של ארצות הברית והצמיחה באירופה למעשה נעצרה. זאת חלק מהסיבה בגינה ראינו עליות שערים מהירות של כ-14% מאז אמצע אוגוסט במדד הדאקס הגרמני (ציפיות לשיפור בכלכלה). עם עליות השערים, עדיין מניות החברות בשוקי אירופה אינם יקרים.

כאמור, שוק ההון צופה פני עתיד ולא ממתין לחתימה דה פקטו, אם ההסכם לא ייחתם נפצה לראות נסיגה ברמות השערים הגבוהות.

נפנה עתה לריביות, קודם כל נבין איזו שנה מטלטלת הייתה 2019 בהיבט של הריביות ונזכיר שבתחילת השנה השוק היה תחת תוואי של העלאת ריבית על ידי הפד, אך כמו שהפד אומר, תנועת הריבית היא "תלוית נתונים כלכליים" ולאחר קבלת נתונים לא טובים בתחום הסחר והפעילות הכלכלית, הפד שינה את הטון ואת דרך הפעולה להורדה של הריבית, והיום, לאחר הורדה שניה של הריבית בפגישתם האחרונה של הבנק המרכזי בארצות הברית ולאחר התקדמות בין המעצמות בנוגע להסכם ביניים, השווקים אינם מצפים להורדה נוספת של הריבית ומייחסים סיכוי נמוך של 10% להורדה נוספת של הריבית.

גם עקום התשואות האמריקאי מצביע בעד נורמאליות ומציג תלילות לכל טווח הזמנים, זאת בעוד לפני כחודש העקום היה מעוות וריביות ארוכות היו גבוהות יותר מריביות נמוכות (תמונה להמחשה): 

 

 

 

עוד באמריקה, אשראי הצרכן האמריקאי הראה את שיעור הצמיחה הנמוך ביותר מזה 15 חודשים, החודש השני ברציפות, מדד הסנטימנט הצרכני של בלומברג נחלש מזה כמה חודשים אך חשוב לציין שאנו שוהים ברמות קרובות לשיא.

ממלחמת הסחר ושוק הריביות נעבור לשוק ההון:

אנליסטים צופים שמניותיהן של חברות בעלות פעילות מחזורית בכלכלה יראו תוצאות משופרות, וזאת על רקע קצב צמיחה נומינלי גבוה יותר. אנו רואים זאת על מניות חברות האנרגיה אשר השיאו תשואה של 5% מתחילת החודש, סקטור האנרגיה הוא אחד הסקטורים החבוטים במחזור הכלכלי הנוכחי. גם סקטור השבבים הראה עליה דומה במונחי אחוזים. כך גם סקטור הבנקאות אשר הגיע לשערים הגבוהים ביותר מתחילת ההתרחבות הכלכלית הנוכחית מאז 2008 נזכיר גם שתשואת הדיבידנד של חלק מהבנקים, עולה על התשואה לפדיון של איגרת חוב ממשלתית אמריקאית לתקופה של 10 שנים, נתון זה צפוי להיטיב עם הביקוש למניות הבנקים.

הסימן השוורי ביותר לעת עתה הוא עליה חזקה בסקטור התחבורה והלוגיסטיקה בשיעור של 5.5% מתחילת החודש, סימן שוורי מובהק על פי תיאוריות כלכליות (תיאוריית הדאו) וסטטיסטיקות של שווקים פיננסים. לעומת הכוכבים האלה, סקטור הבניה לאותה תקופה הראה ירידה של מעל 3% (אחרי עליה של 30-40% מתחילת השנה) בשל עליית ריביות המשכנתא. באופן כללי עליית הריביות בשוק מקשה על סקטור הבניה אשר צורך אשראי רק וקהל היעד אשר עושה שימוש באשראי. גם חברות הריט מקבלות כתף קרה מהשוק על רקע ריביות גבוהות יותר.

על רקע עליית התשואות באיגרות החוב, הזהב עבר את השבוע הגרוע ביותר מזה שנתיים וחצי וירד מעל 3%. מנגד, תוצרי סויה הראו עליה חזקה על רקע התקרבות לחתימת הסכם ביניים בין המעצמות.

 

סין

אנחנו רואים שהממשל מעניק עוד הקלות מינוריות לבנקים, לא בטוח שזה יסייע למצב המורכב של המינוף במדינה, עדות לכך ניתן לראות בעובדה שבתי המשפט מטפלים בכמות הולכת וגדלה של פשיטות רגל. אינדיקטור חיובי בהקשר לסין הוא הזמנות יצוא לסין מטאיוון, אלה מראים עליה משמעותית שצפוים להגביר את הפעילות הכלכלית שהאטה מעט לאחרונה. התגברות של פעילות כלכלית בסין תיתן דחיפה לשרשראות היצור העולמיות שהראו האטה בשנה החולפת.

אירופה

פעילות בניה בגרמניה הציגה את ההתרחבות הרחבה ביותר מאז אפריל, גם יצור הרכבים צפוי להגביר את הפעילות התעשייתית ביבשת, כידוע, שרשרת היצור של רכבים היא רחבה וכוללת סקטורים רבים ומכאן שיפור במספר סקטורים. עם זאת אנחנו רואים דפלציה או בסלנג "לאינפלציה" ביבשת.

אנחנו מבחינים שהצרכן האירופאי עדיין לא מושפע מהמיתון בתעשייה והמכירות הקמעונאיות המשיכו לעלות מאז תחילת השנה.

התפוקה לעובד צרפתי קפצה והיום אותו עובד צרפתי מראה יעילות רבה יותר מאשר עובד בדנמרק, גרמניה, שוודיה, ארצות הברית ואנגליה.

הבנקים באירופה הציגו קפיצה מאז תחילת החודש ומדד הבנקים האירופי עלה ב-5.5% מתחילת החודש. זאת על רקע עליית תשואות באיגרות החוב הממשלתיות באירופה שמצביעים על רווחיות הולכת וגדלה של הבנקים החבוטים.

בישראל, קצב הגידול של הכלכלה המשתקף דרך המדד המשולב ממשיך להישחק ועומד כעת על 3%, הנתון הנמוך ביותר מאז 2012. סך הגידול במשרות שכירים ירד מ-4% לכיוון 3%, הנמוך ביותר מאז שנת 2013.

0543978523 ניתן לפנות בשאלות ותהיות בטלפון:

 או דוא"ל

Tnr.financials@gmail.com