אודות הבורסה

אודות הבורסה

בורסת היהלומים הישראלית נחשבת לגדולה בעולם והיא מנהלת את כל הפעילויות ומספקת את כל השירותים במקום אחד, כדי שחבריה יקבלו גישה לכל השירותים המקצועיים והעסקיים.
בורסת היהלומים הישראלית שברמת גן היא בורסת היהלומים הגדולה ביותר בעולם. הבורסה, המתפרשת על פני כ-80,000 מ”ר, עם יותר מ-1,000 משרדים פרטיים ושטחים ציבוריים ייעודיים נרחבים, פועלת ממתחם הבורסה – קומפלקס של ארבעה בניינים המחוברים בגשרים. הבורסה היא ביתם של כ-3,100 חברים וחברות בעסקי היהלומים העוסקים בכל שלבי הייצור והמסחר בענף היהלומים - מסחר ביהלומי גלם, ליטוש יהלומים, יבוא ויצוא.  
 
מסגרת הפעילות של הבורסה מנוהלת על פי תפיסה המאפשרת לחברים למצוא בין כותלי הבניינים את כל הדרוש להם תחת קורת גג אחת וכך מספקת לחבריה מסגרת עסקית, המאפשרת את ניהול ענייניהם בנוחיות ובביטחון מרביים. בין השירותים המוצעים: שירותים מקצועיים ועסקיים וכלה בשירותי ציוד ורווחה. כך למשל, ניתן למצוא במכלול בנייני הבורסה חברות שילוח וביטוח, בנקים, דואר, תחנת מכס, בית כנסת, בית מדרש, מסעדות, חנויות, חדר כושר, חדר רופא ועוד
 
בבורסת היהלומים הישראלית, שני אולמות מסחר גדולים, מרווחים ומוארים (למלוטש ולגלם), המצוידים בטכנולוגיה מתקדמת, במערכות מחשוב ואינטרנט, בשירותי שקילה ועוד. באגף הטכנולוגי שבאולם הגלם יכולים חברי וחברות הבורסה לעשות שימוש ללא תשלום בכל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר הדרושים לשיווק יהלומים, לרבות ציוד גמולוגי מתקדם
בנוסף לעבודתה במישור הפנימי, מייצגת בורסת היהלומים את חבריה לפני המוסדות השונים במדינה - משרדי ממשלה, בנק ישראל, הבנקים המסחריים, לשכות המסחר, רשויות המס ואחרים.כמו כן, מייצגת הבורסה את חבריה בארגונים בין לאומיים: הבורסה חברה בפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB), במועצת היהלומים העולמית (WDC) המייצגת את ענף היהלומים בפורום 'תהליך קימברלי' העוסק במניעת סחר ב'יהלומי קונפליקט', ובקונפדרציה הבין לאומית לתכשיטים (CIBJO

מתחם בורסת היהלומים הישראלית

אבן הפינה של הבניין הראשון של בורסת היהלומים הונחה ב-1964. ארבע שנים לאחר מכן נחנך הבנין הראשון שנקרא ״מגדל שמשון״ – הראשון מבין ארבעת המבנים של בורסת היהלומים. הבניין נקרא על שמו של סגן נשיא הבורסה, שמשון רוזנבלום, שנפטר סמוך להשלמת הבניין.

ב-1978 החלה בניית המגדל השני במתחם – ״מגדל מכבי״. הבניין, שנבנה ביוזמתה של משפחת אלקאניאן – משפחה יהודית מיוצאי איראן, נקרא מכבי משום שבמקום זה שכן מגרש הכדורגל של קבוצת מכבי רמת גן. לאחר השלמתו, ב-1980, נבנה גשר המחבר בין שני הבניינים וכן המבנה השלישי – ״בית נעם״. הבניין נקרא על שם יוזמו ובעליו, מרדכי נעם, שנפטר בשנת 1984. מרדכי נעם היה מוותיקי ענף היהלומים ומהדמויות הבולטות בו. הוא שימש כנשיא התאחדות תעשייני היהלומים הישראלית בשנים 1981 – 1983 וקיבל תואר יקיר תעשיית היהלומים לשנת 1994.

פעילות הבורסה

בורסת היהלומים הישראלית מנהלת את כל הפעילויות ומספקת את כל השירותים במקום אחד, כדי שחבריה יקבלו גישה לכל השירותים המקצועיים והעיסקיים, לרבות גישה לציוד, בלי שיצטרכו לעזוב את המתחם. באולם הבורסה ממוקם האגף הטכנולוגי בו חברי הבורסה והחברות השונות מקבלים גישה חינם לשירותים טכנולוגיים מתקדמים, הדרושים לצורך שיווק יהלומים, לרבות שירותים גמולוגיים.

אחד מתחומי האחריות העיקריים של בורסת היהלומים הוא קביעת מדיניות הקשורה לכללי מסחר ואתיקה והתנהגות הולמת של חבריה; אחד התפקידים המרכזיים שלה הוא הפעלת גוף משפטי, המתפקד על תקן חלק אינטגרלי והכרחי בהתנהלות המסחרית של חבריה, ופועל בשמם. בנוסף, בורסת היהלומים מייצגת את חבריה בפני מוסדות שונים – משרדי ממשלה, בנק ישראל, בנקים מסחריים, לשכת המסחר, רשויות המס ועוד.

המבנה הארגוני של בורסת היהלומים

מוסדות בורסת היהלומים כוללים: 
נשיא, הנהלה ועדת ביקורת - הנבחרים בבחירות ישירות, חשאיות ודמוקרטיות, צוות עובדים מיומן ומקצועי בראשות מנכ"ל, ועדות ההנהלה, חֶבר בוררים וועדה משמעתית.