ירידה במכירות הקמעוניות בארה"ב

ירידה במכירות הקמעוניות בארה"ב

סיכום עונת החגים של סוף השנה האזרחית בארה"ב מגלה תמונה עגומה אך לא מפתיעה. לאור המצב הכלכלי השורר בעולם - המכירות ירדו ב-2.7% - שיעור חד יותר ממה שצפו הכלכלנים. בהשוואה לדצמבר 2007, מדובר בירידה של 9.8%.
מהנתונים אותם פרסם הממשל האמריקאי עולה כי המכירות הקמעוניות בארה"ב ירדו בדצמבר לעומת המכירות הקמעוניות של נובמבר באופן תלול יותר מכפי שצפו הכלכלנים.

בחודש האחרון של 2008 נרשמה ירידה של 2.7% במכירות הקמעוניות.  מדובר  בירידה תלולה יותר מירידת המכירות הקמעוניות הכללית בנובמבר שהייתה בשיעור של 2.1%. בחודש אוקטובר נרשמה הירידה הגדולה ביותר במכירות בשיעור של 3.4%.

בהשוואה לדצמבר 2007 מדובר בירידת שיא של 9.8%. ירידת המכירות בנובמבר 2008 לעומת החודש המקביל בשנת 2007 הסתכמה ב-8.2%.

הסיבות לירידה במכירות נובעות מהמשבר הכלכלי שפוקד את כלכלת ארה"ב אך יחד עם זאת, במקביל, גם מזג האוויר הגרוע ששרר בארה"ב בעונת החגים לא תרם לנתונים. העובדה שבתקופה זו היו גם פחות 5 ימי קניות נתנה אף היא את אותותיה.

הנתונים מלמדים עוד כי זהו חודש שישי ברציפות בו נרשמת ירידה במכירות קמעוניות - זו הירידה הרצופה הממושכת ביותר במכירות קמעוניות מזה 40 שנה.

חלק ניכר מהירידה במכירות מיוחס לירידה ברכישות דלק - בדצמבר בלבד נרשמה צניחה של 15.9% במכירות של תחנות הדלק. נתון שללא ספק תרם לחולשת המכירות.

הנתונים שהתפרסמו מלמדים בין היתר כי - מכירות בגדים בדצמבר ירדו ב-2.5% לעומת נובמבר; מכירות בתי הכולבו ירדו ב-2.3%; מכירות מוצרי האלקטרוניקה ירדו ב-1%, מכירות מזון ושתייה ירדו ב-1.4%, בה בעת שרשתות השיווק איבדו 1.3% מכוח המכירות שלהן. מכירות של כלי רכב וחלקי חילוף לרכב צנחו ב-3.1% לעומת צניחה של 2.5% בחודש נובמבר.
לסיכום - מגבלות האשראי בארה"ב, מצב הרוח הדיפנסיבי של הקונים, שהסתפקו בעת הזו ברכישה של פריטים חיוניים בלבד ומזג האוויר הגרוע השפיעו על המכירות בצורה דרמטית וגרמו לסוף שנה קשה לסוחרים בארה"ב.