ההתאוששות תהיה בסוף 2010

ההתאוששות תהיה בסוף 2010

ענקית היהלומים הבינלאומית, דה בירס, מעריכה כי ההתאוששות במחירי יהלומי הגלם תהיה עד לסוף שנת 2010 וזאת לאחר שהגורמים הבולטים בשוק צמצמו את הפקת הגלם בתגובה לירידות החדות בביקושים.
העיתון דה מרקר מצטט הבוקר את סוכנות הידיעות רויטרס המציינת כי הביקוש הגלובאלי לגלם צפוי לצנוח בכ – 60 אחוזים במהלך שנת 2009 וזאת לאור המיתון הכלכלי העולמי שפוגע בצורה ניכרת בצריכה של מוצרי יוקרה ולאור הירידה בביקושים בשוק האמריקאי.

חברת דה בירס החולשת על 45% משוק יהלומי הגלם הכריזה כי היא מתכוונת לקצץ את פעילות ההפקה של יהלומי גלם באופן משמעותי. סטיבן לוסייה, מנהל השיווק של חברת דה בירס, אמר בועידת הכרייה שנערכה בקייפ טאון כי לאור העובדה שגם חברות הכרייה האחרות מבצעות קיצוצים צפויה עליה במחירי הגלם.

הכותרת ברוייטרס

לוסייה אמר – "אין לנו מושג מתי יעלו המחירים, יתכן שכבר במהלך שנת 2009 אולם סביר יותר להניח שההתאוששות והעלייה במחירים תהיה ברבעון הרביעי של שנת 2010". לדבריו החברה ערוכה להגדיל את תפוקת הגלם בהתאם לקצב ההתאוששות במידה והיא תהיה מהירה יותר".

לפי סוכנות רוייטרס מתכוונת דה בירס לפטר כשליש מתוך 3,500 עובדיה בדרום אפריקה בעקבות הביקושים הנמוכים למוצרי יוקרה. התייעצויות בנוגע לצמצום כוח האדם החלו במכרות בבוצואנה, נמיביה וקנדה כמו גם במשרדים הראשיים של החברה בלונדון.

לוסייה  הדגיש בדבריו כי ענף היהלומים מתאפיין בימים אלה בביקושים מצומצמים מצד הצרכנים, ברמת נזילות נמוכה וברמת חוב ומלאים גבוהה ואמר – "המכירות המועטות שנרשמו במהלך תקופת חג המולד 2008 הביאו לכך שבמהלך הרבעון הראשון של שנת 2009 ירשמו החזרות של סחורות למרכזי הייצור. החוב והמלאים הגדולים גורמים לעצירת הביקושים של יהלומי גלם".

החוב עמד בחודש ספטמבר 2008 על כ – 13.9 מיליארד דולר ובחודש דצמבר ירד ל – 12.6 מיליארד דולר אמר לוסייה והוסיף כי המימון לענף הצטמצם בעקבות מחנק האשראי שנובע מהמשבר הכלכלי העולמי. ההתאוששות בכל מה שנוגע לביקוש יהלומי גלם תבוא רק לאחר שנושא זה יטופל.

 
הכתבה בעיתון - דה מרקר
 
"המשבר הכלכלי נחת עלינו בהפתעה ובמהירות אדירה. בחודש ספטמבר 2008 עוד היינו נתונים במצב בו לא יכולנו לעמוד בקצב הביקוש ליהלומי גלם" אמר לוסייה.

לדברי לוסייה, שוקי היהלומים בסין ובהודו צומחים במהירות וישתוו לביקוש של השוק האמריקאי עד שנת 2020 – "בסינים יש תשוקה פנימית אדירה ליהלומים והצריכה שלהם פר-קאפיטה היא גבוהה יותר מהצריכה בארה"ב. הם ישתוו לרמת הצריכה של ארה"ב עד סוף העשור הנוכחי".