איך להשקיע 150 ₪ בצורה הטובה ביותר

איך להשקיע 150 ₪ בצורה הטובה ביותר

האם כדאי להשקיע 150 ₪ בקורס מקצועי?! יעקב קטן ואדריאן פריי היו מבין אלה שחשבו שכן. הם נרשמו לקורסים שמסבסדת בורסת היהלומים ויצאו מהם עם הרבה תובנות, כלים מקצועיים והמלצות.
זה לא סוד שהמשבר הכלכלי העולמי פגע בענף היהלומים – כולנו חיים את התחום וכולנו גם יודעים שבעסקים כמו בעסקים – החיים מתנהלים כמו פרבולה – יש תקופות של עליה ויש תקופות של שפל. היום, כך אומרים יהלומנים מנוסים וותיקים – אנחנו בשיא השפל ומכאן אפשר רק לעלות.

התקופה הנוכחית, כמו גם המצב בשווקים, נתנו ליהלומנים דבר שבעבר לא היה להם – זמן! את הזמן הזה מעדיפים יהלומנים רבים לנצל על מנת להתקדם, להתפתח ולהתעדכן. הזמן הזה מהווה חלון ההזדמנויות על מנת להיערך לאתגרים של מחר ולהגיע אליהם יותר מקצועיים ועם יותר ידע ויכולת.

הנהלת בורסת היהלומים החליטה, מתוך מודעות למצב ששורר בעולם ובעקבות דרישה הולכת וגוברת של חברי הבורסה, לסבסד שורה של קורסים מקצועיים בתחומים שונים הקשורים לחיי היום יום המקצועיים של היהלומן.

במסגרת זו, קורסים שעולים בדרך כלל בין 4,000 ₪ ל – 7,000 ₪ מוצעים לחברי הבורסה במחיר סמלי של 150 ₪ בלבד. במחיר הזה מקבלים חברי הבורסה את הרצאות מהמרצים הטובים ביותר בתחומם (וגם קפה וכיבוד קל...).

הקורסים מתקיימים בימי שישי בין השעות 9:30 ל – 12:00 והם מקיפים מגוון רחב ביותר של נושאים ותחומים החל מגמולוגיה וייצור תכשיטים, דרך קורס התמחות והבנה של הליכי הגישור והבוררויות שהם מאבני היסוד החשובות ביותר של החיים בבורסה ודרך קורסים לשיווק, בניית מותגים ועוד.

לפרויקט ההכשרה של הבורסה חברו עובדי המרכז הבינלאומי לגמולוגיה (IGC) בניהולו של הגמולוג יהודה יקר ובעזרתו של נסים גיל והם מנהלים את הקורסים בהתנדבות. בחלק מהקורסים מתקיים גם שיתוף פעולה הדוק בין הבורסה לבין בית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר וכן עם המכללה ליהלומים.
  
היוזמה של הנהלת הבורסה הגיעה בדיוק בזמן ומסתבר שגם יהלומנים מנוסים וותיקים מפיקים ממנה את המרב.

יעקב קטן, יהלומן ותיק ומנוסה החליט ללמוד בקורס גישור פישור, בוררות וניהול מו"מ של הבורסה והוא אומר – "דווקא בתקופה הזו חשוב מאד לנצל את הזמן להכשרה מקצועית וכדאי לנצל את ההזדמנות הזו של הקורסים של הבורסה לצורך ביצוע רענון של המחשבה ושל דרכי העבודה".

היית מעורב בהרבה בוררויות במהלך הקריירה שלך כיהלומן, בשביל מה אתה צריך ללמוד בקורס בוררות, גישור וניהול מו"מ?
"נכון, הייתי מעורב בהרבה בוררויות בעבר אבל הקורס פתח עבורי ראייה חדשה ושונה לחלוטין בנוגע לפתרון קונפליקטים. במהלך הקורס למדתי גישות שונות וראיתי יישום של אמצעים רבים להגיע לבירור של קונפליקטים בדרך של הבנה בין הצדדים המעורבים. תמיד ניסיתי למצוא את הדרך להגיע להסכמות בין הצדדים תוך רצון למנוע משקעים וכעסים והקורס הזה נתן לי המון כלים לכך".

מה לומדים במהלך הקורס?
בוררויות, החוק הישראלי, תקנון בורסת היהלומים, תקנון הפדרציה העולמית, גישור וגישות שונות לניהול מו"מ ועוד תחומים שונים.
 
במה הקורס הזה תורם לחבר הבורסה?
דבר ראשון חשוב לי להדגיש שהקורס היה מעולה. הוא רלוונטי מאד לכל מי שרוצה להבין את הדינאמיקה ודרך החיים בענף היהלומים בארץ ובעולם. אני ממליץ גם ליהלומנים מנוסים להירשם לקורס הזה על מנת להכיר מקרוב את הכללים של הבוררויות שהן בתוך הבורסה ומחוצה לה. דווקא בתקופה בה אנחנו נמצאים חיי היום יום הופכים להיות לעתים מתוחים יותר ועם חיכוכים רבים יותר. ישנה חשיבות הולכת וגוברת להבין באופן העמוק ביותר את נושא הבוררויות.

בקורס לומדים גם כלים לניהול מו"מ, איך זה יכול לבוא לידי ביטוי בחיי היום יום?
הפיתוח של גישות מודרניות לניהול מו"מ הן חשובות ביותר דווקא בתקופה בה אנחנו מצויים. השימוש בכלים מודרניים וחדשניים בניהול מו"מ יכול לסייע רבות גם במניעה של הידרדרות למצב של בוררויות.
 
בקורס ניתנים גם כלים בתחום הגישור. מה ההבדל המהותי בעינך בין הליך של בוררות לבין הליך של גישור?
"בתהליך של בוררות הבורר הוא הסמכות העליונה שפוסקת, לעומת זאת בתהליך של גישור אתה לא מוציא את ההחלטה הסופית מהידיים של הצדדים המעורבים בסכסוך אלא מנסה לגבש עבורם פתרון שיתאים לכל אחד מהצדדים. בסופו של התהליך כל אחד מהצדדים המעורבים צריך לקבל החלטה בנוגע לפתרונות המוצעים ולא כופים על אף אחד מהצדדים את הפסיקה. ההליך הזה מאפשר פתרון סכסוכים בדרך של הבנות וזה מתאים במיוחד לעסקי היהלומים בהם אנחנו מתפקדים כמו משפחה".

להרבה יהלומנים אין עכשיו "כוח" ומצב רוח להתעסק בלימודים, מה תגיד להם?
אני אגיד להם שהעסק של היהלומים לא הולך להיגמר ושדווקא עכשיו זה הזמן הטוב ביותר להכשרה ולהתמקצעות. קח לדוגמא את נושא הבוררויות – דווקא עכשיו יש סבירות ליותר סכסוכים ומי שיידע להתמודד איתם בצורה הטובה ביותר יצא נשכר. חשוב מאד שהיהלומנים ירימו את הראש וינצלו את הזמן הזה בצורה הטובה ביותר - הקורסים של הבורסה הם לא רק הרחבת אופקים אלא הם מעניקים כלים אמיתיים וחשובים להרחבת טווח הפעילות העסקית שלנו. נכון, בתקופה הזו יש פחות אנרגיה ומצב רוח ללימודים ולהשתלמויות אבל דווקא התקופה הזו היא הטובה ביותר לכך".

אדריאן פריי, גם הוא יהלומן וותיק ומנוסה שהחליט כי הגיע העת "להשקיע" 150 ₪ וללמוד בקורס לגמולוגיה. מה ליהלומן ותיק ומנוסה כאדריאן פריי בקורס גמולוגיה, אתם שואלים... ובכן הרבה. הרבה מאד.

אדריאן, אתה יהלומן ותיק. מה פתאום קורס בגמולוגיה?
אני לא חדש בעסק ורוב החומר היה מוכר לי אבל למרות שיש לי ניסיון של 30 שנה בעסק למדתי המון דברים חדשים. בענף שלנו יש הרבה התפתחויות וטכנולוגיות חשבות ודווקא כיהלומן וותיק היה לי חשוב להכיר את החידושים ואת הגישות החדשות בתחום. יש כמובן הרבה דברים שידעתי אבל היה שווה להגיע לקורס גם בשביל החידושים ולא פחות מזה גם בשביל הרענון. מאד נהניתי מהקורס. גם התנאים שעמדו לרשותנו וגם החומר שלמדנו היה בלתי רגיל. אני רוצה לציין במיוחד את המרצה, יהודה יקר - הוא בעל ידע רב ויש לו גם יכולת גבוהה מאד בהעברת החומר. אם הייתי צריך לתת לו ציון הייתי נותן לו 100.

מה הרווחת מהקורס?
קח לדוגמא את התחום של הציוד הטכנולוגי - יש היום ציוד חדש ומתוחכם ביותר ואני מאמין שמי שיודע להשתמש בו יכול לקבל הרבה יתרונות. במקביל יש גם ניסיונות לזיופים מתוחכמים מאד והקורס העניק לי כלים טובים יותר להכיר ולזהות את הזיופים האלה.
 
גם בתחום התעודות הגמולוגיות יש התפתחויות, זה בא לידי ביטוי בקורס?
בטח. במסחר היום יומי אנחנו עובדים כל הזמן עם תעודות גמולוגיות אבל יש הרבה יהלומנים ותיקים וצעירים שלא יודעים באמת לקרוא את התעודות האלה בצורה מעמיקה ולהבין אותן עד הסוף. כמו בכל תעודה גם לאותיות הקטנות יש חשיבות גדולה והקורס נותן הרבה כלים גם בתחום הזה וזה חשוב מאד.

מה היית אומר לחברי בורסה אחרים? אתה ממליץ להם להרשם?
אני ממליץ לכל חבר בורסה להשקיע 150 ₪ בעתיד שלו ולהירשם לקורסים האלה. כאיש עסקים אני יכול לומר לך בביטחון גמור שמדובר בעסקה ממש טובה - התמורה שקיבלתי בקורס שווה פי כמה וכמה מה – 150 ₪ ששילמתי. בהזדמנות הזו אני גם רוצה להגיד כל הכבוד להנהלת הבורסה שיזמה את הנושא ומממנת את הקורסים. באמת כל הכבוד.

לחץ כאן לקבלת פרטים על הקורס שמתאים לך וכן לקבלת פרטים נוספים לגבי יתר הקורסים המסובסדים המועברים על ידי הבורסה מכללת שנקר והמכון הגמולוגיIGC.