סגירת מכרות בנמיביה?!

סגירת מכרות בנמיביה?!

בימים אלו שוקלת הנהלת דה בירס לסגור את המכרות שהיא מפעילה בנמיביה.ההחלטה על הפסקת היצור התקבלה על רקע דיווחים על מכירות נמוכות במיוחד בחודשיים הראשונים של 2009.
המיתון נותן את אותותיו ביצרנית יהלומי הגלם הגדולה בעולם. בחברת דה בירס שוקלים להתמודד עם המשבר הכלכלי באמצעות הורדה משמעותית ברמות היצור, בעלויות ובהוצאות על המכרות. כחלק מתהליך הקיצוץ הכללי שעובר על החברה היא הודיעה כי תשקול סגירה זמנית של המכרות בנמיביה. אולם, במקורות תקשורת שונים דווח כי סגירת המכרות כבר התרחשה וכי הם אינם פעילים. על פי אותם מקורות, הסגירה נובעת מכך שהחברה לא ביצעה מכירות כלל בחודשיים הראשונים של השנה.

המכרות בנמיביה (Namdeb) מצויים בבעלות משותפת ושווה של דה בירס וממשלת נמיביה. כחלק מההערכות להפחתת היצור וסגירת המכרות ניהלה החברה בתקופה האחרונה תהליך הידברות נרחב עם האיגודים המקצועיים. במידה והצעת הסגירה הזמנית תתקבל על דעת הארגונים המקצועיים, מהלך הסגירה יכנס לתוקף מתחילת אפריל. עם זאת, בתקופת ההשבתה, יקבלו העובדים את משכורותיהם.

"היצור יפסק לשלושה חודשים בכדי לקצץ בעלויות", אמרה דוברת Namdeb נדאשי שיקוואמבי (Ndeshi Shikwambi), "משכורת העובדים ישולמו כסדרן. הודענו על כך לשר הממונה על ענייני המכרות והאנרגיה ואנו נודיע על סגירת המכרות, חודש לפני שנוציא  את החלטה לפועל". בנוסף, מסרה הדוברת, החברה תימנע מפיטורי עובדים ותמשיך לספק את השירותים ההכרחיים (בריאות, בטיחות וכיוב') וכן לדאוג לתחזוקה שוטפת של המכרות.

בחודש פברואר דיווחה דה-בירס כי היקף המכירות של החברה בשנת 2008 עלה באחוז אחד לעומת השנה שלפניה והסתכם ב-6.9 מיליארד דולר. לנוכח המשבר הכלכלי העולמי, נאלצת החברה לנקוט בצעדי חירום במקומות נוספים. בחודש שעבר הודיעהDebswana Diamond Co., מיזם המכרות המשותף לדה בירס ולממשלת בוצוואנה, כי המכרות במדינה יסגרו באופן זמני. בנוסף, נערכות שיחות בין דה בירס לבין איגודים מקצועיים בדרום אפריקה ביחס לפיטורים עתידיים של כ-1,000 עובדים.

בכדי לסייע לחברה לעמוד בצורה יציבה יותר בפני הצונאמי הכלכלי ובעקבות המכירות הנמוכות, הסכימו שלושה מבעלי המניות שלה להלוות לחברה 500 מיליון דולר.