ירידה של 56.7% ביצוא יהלומים מלוטשים

ירידה של 56.7% ביצוא יהלומים מלוטשים

מנתוני הדו"ח הרבעוני של המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת - ירידה משמעותית בנתוני היצוא והיבוא של הרבעון הראשון של שנת 2009 בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.
על דו"ח המפקח היהלומים במשרד התמ"ת הרבעון הראשון של השנה מצביע על ירידה גדולה ביצוא יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם וביבוא יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם בישראל ושאר ארצות העולם, זאת בגין המשבר הכלכלי

יצוא יהלומים מלוטשים נטו (בניכוי החזרות) ברבעון הראשון לשנת 2009 הסתכם ב-935 מיליון דולר לעומת 2,158 מיליון דולר של השנה שעברה.

מתחילת השנה חלה ירידה של 56.7% ביצוא יהלומים מלוטשים נטו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

יצוא יהלומים גולמיים נטו הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-318 מיליון דולר לעומת 1,093 מיליון דולר של השנה שעברה, ירידה של 70.9%.

יבוא יהלומי גלם נטו ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-278 מיליון דולר לעומת 1,318 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 78.9%.

יבוא של יהלומים מלוטשים נטו ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-408 מיליון דולר לעומת 1,059 מיליון דולר בתקופה המקבילה של השנה שעברה, ירידה של 61.5%.

בתגובה לנתונים אמר נשיא בורסת היהלומים, אבי פז, כי חשוב לזכור שמדובר בנתונים רבעוניים שעשויים להיות מוטים למרות מגמת שיפור בחודש מרץ. "הנתון אינו מפתיע אם ניקח בחשבון את ירידת המסחר בחודשים ינואר ופברואר שהיו חלשים. אולם אנו רואים התאוששות קלה ואני מקווה  שברבעון הבא הנתונים יהיו חיוביים יותר. אני מברך את המפקח על היהלומים על עבודתו ועל הדו"ח הרבעוני ויחד עם זאת, אני ממליץ לחברים לא להסיק מסקנות חיוביות או שליליות על סמך הנתונים הרבעוניים. אני מאמין כי הנתונים ילכו וישתפרו. את הסטטיסטיקה הסופית נעשה בסוף השנה".

המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, מבהיר כי הרבעון הראשון של השנה מצביע על ירידה גדולה ביצוא יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם וביבוא יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם בישראל ושאר ארצות העולם, זאת בגין המשבר הכלכלי. לדעת המפקח הירידה ביצוא מלוטש אף גדולה יותר היות ובימים אלה מתקיימת תערוכת באזל שכל היצוא לתערוכה התבצע במהלך חודש מרץ וההחזרים יהיו בתחילת חודש אפריל.   
  
ארה"ב ממשיכה להוות את השוק העיקרי ליצוא יהלומים מלוטשים ברוטו מתחילת השנה עם 44% , הונג קונג 26%, שוויץ 12%, בלגיה 8%, אנגליה  1%, ארצות אחרים 9%.