יפן: ירידה ביבוא יהלומים מלוטשים

יפן: ירידה ביבוא יהלומים מלוטשים

למרות אהבתן הרבה ליהלומים, הנשים היפניות מקצצות בהוצאות על תכשיטים בשל המיתון המתמשך. מכון מחקר יפני צופה כי התייצבות הדרגתית של שוק היהלומים ביפן תחל ברבעון האחרון של 2009.
על פי דיווחים שונים המיתון המתמשך משפיע גם על חיבתן של הנשים היפניות ליהלומים. היפנים מוציאים פחות על קניות בכלל ועל רכישת יהלומים בפרט. כתוצאה מכך, ירד יבוא היהלומים ליפן בכ-28.3% בחודשיים האחרונים.

בחודש פברואר נרשמה ירידה של 27.5% ביבוא יהלומים מלוטשים למדינה. שווי היהלומים שיובאו הסתכם ב- 48.03 מיליון דולר. בנוסף, נרשמה ירידה של 27.8% בערך הממוצע לקאראט ל 286 דולר. יחד עם זאת, ביצוא היהלומים ניכרת מגמת עליה זהירה; היצוא מיפן עלה ב0.4% והגיע ל-167,858 קאראט.

פילוח היבוא ליפן מלמד כי היבוא שמקורו בישראל נפגע. המסחר ביהלומים מלוטשים שמקורם בישראל ירד ב-41.5% והסתכם ב-4.21 מיליון דולר ובשווי של 1,040 דולר לקאראט. היקף היבוא מהודו, ספקית היהלומים העיקרית של היפנים ירד ב- 26.9% והסתכם ב-19.22 מיליון דולר . במונחי קאראט רשם היבוא שמקורו בהודו ירידה של 27.5% להיקף של 121,667 קאראט, בשווי ממוצע של 158 דולר לקאראט. בלגיה ייצאה ליפן יהלומים בשווי 13.89 מיליון דולר. מחירו הממוצע של קאראט עמד על 892 דולר.

מיד לאחר ארה"ב, יפן היא הצרכנית הגדולה בעולם של יהלומים מבוצואנה. בימי השפע של תחילת שנות ה-90 של המאה העשרים עלה הביקוש ליהלומים במדינה וכתוצאה מכך נפתחו בעשרים השנים שחלפו מאז למעלה מ-20,000 חנויות העוסקות במכירת תכשיטים ויהלומים. על פי סקר שנערך לאחרונה לאישה היפאנית הממוצעת שניים עשר פריטי תכשיטים ובהם לפחות תכשיט יהלום אחד. אולם כעת נראה כי המיתון מביא לצמצום ההוצאה על תכשיטי יוקרה.

הסוחרים מגיבים למגמת החסכנות החדשה של הצרכן היפני ומוזילים את מחירי הפריטים הנסחרים. לקראת יום האהבה שחל בפברואר האחרון, טיפאני, הנחשבת לאחד המותגים האהובים ביותר על נשים יפאניות צעירות הורידה את מחיריה ב-9%. מלבד המיתון משפיעים גורמים נוספים על הירידה ברכישת יהלומים; גורמים המצויים בענף טוענים כי התרחבות יתרה של מותגים יוקרתיים מחו"ל הביאה גם היא לשובע של הצרכן היפני ולירידה במכירות היהלומים.
בנוסף נראה כי  ליצרני ומשווקי היהלומים כדאי לאתר קהלים חדשים ולפנות אליהם בדרכים חדשות; ממחקרי שוק שנערכו ביפאן לאחרונה עולה כי יש צורך במיתוג מחודש של יהלומים עבור פלח השוק המורכב מצעירים יפאנים. "הם מתעניינים בעיצוב ולא בערך או באיכות של התכשיטים שהם רוכשים". נציג מכון המחקרThe Yano Research Institute הוסיף כי הוא מייעץ לחברות המשווקות "לשקף לצרכנים היפנים את האופן בו יהלומים מיוצרים. הקישור בין מידת ההשקעה בכל יהלום תביא להכרה בערכו הרב. תהליך כזה של מיתוג מחדש יביא תועלת רבה כאשר המיתון העולמי יסתיים". על פי תחזיות מכון המחקר שוק היהלומים היפני צפוי להתחיל להתאושש ברבעון האחרון של 2009.