אחת ל-28 שנה – ברכת החמה

אחת ל-28 שנה – ברכת החמה

ביום ד', 8.4.09, חוגג העם היהודי אירוע נדיר בעוצמתו. פעם ב- 28 שנים נמצאת השמש באותו מקום בדיוק  שבו הועמדה על ידי בורא עולם בעת בריאת העולם. אירוע הברכה יצויין במקומות שונים ברחבי הארץ ברוב עם. 
על פי ההלכה ברכת החמה היא ברכה אשר יש לברך בתחילת כל מחזור בן 28 שנים. בתחילת כל מחזור כזה השמש חוזרת למקומה המקורי בו הייתה בבריאת העולם באותה שעה ובאותו יום בשבוע כבזמן הבריאה.
ברכת החמה נאמרת ברוב עם ובמסגרתה מתפללים שחרית או כמנהג ותיקין. מברכים את הברכה: "עושה מעשה בראשית" עם היראות גלגל השמש ולא יאוחר משלוש שעות מעת הזריחה. אחרי 3 שעות מברכים בלי שם ומלכות ויש פוסקים שמתירים לברך עם שם ומלכות עד חצות היום.
את ברכת החמה מברכים בתחילת תקופת ניסן. על פי המסורת, תקופת ניסן החלה ביום שלישי בערב בשנה בה נברא העולם ובהתאם לכך הברכה נאמרת בזמן בו השמש חוזרת למקומה בעת בריאתה. לפי דעת רבי יהושוע בן חנניה, תחילת תקופת ניסן היא הזמן בו נברא העולם. על כן, הברכה נאמרת ביום רביעי בלבד, יום בריאת המאורות על פי ספר בראשית, אחת ל 10,227 ימים. כך, על פי מנהג ישראל אירוע ברכת החמה נחגג רק 206 פעמים מאז בריאת העולם!

על פי המסורת החישוב למולד החמה אבד ובמשך דורות רבים לא קיימו את ברכת החמה. עד שלפני למעלה ממאה שנה התחדש החישוב על ידי האדמו"ר רבי מאיר יחיאל הלשטוק זצ"ל מאוסטרובצא. החישוב שהציג הרב, שנחשב עילוי במתמטיקה ואסטרונומיה, התקבל על דעת כל גדולי דורו ומאז חודשה המצווה.
על פי חישובי האדמו"ר מאוסטורבצא, מאז בריאת העולם ברכת החמה התרחשה בערב פסח רק פעמיים. פעם ביציאת מצריים ופעם בעת שארע נס מגילת אסתר. לדברי הרב, בפעם הבאה בה יקרה השילוב בין ערב פסח לברכת החמה, תהיה זו עת גאולה.

נתפלל, אם כך, לבשורות טובות.