בימ"ש בארה"ב: היהלום שייך לממשלה.

בימ"ש בארה"ב: היהלום שייך לממשלה.

בתום מאבק משפטי ממושך הכריע, מוקדם יותר השבוע, בית משפט באוהיו  כי יהלום במשקל 43.5 קארט הוא רכושה של ממשלת ארצות הברית. היהלום יועמד למכירה פומבית בקרוב.
בשנת 2006 החרימה סוכנות הביון האמריקאית (ה-FBI) יהלום מוזהב במשקל 43.5 קארט מאדם בשם פול מונה (Monea). היהלום, המכונה העין המוזהבת (The Golden Eye), הוחרם לאחר שמונה ניסה למכור אותו לסוכן  FBI שהתחזה לנציג קרטל סמים דרום אמריקאי. מונה התכוון להלבין את הכספים שיתקבלו ממכירת היהלום.

מונה, בן ה-62 ושותפו העסקי מיכאל מילר (Michael Miller) נשלחו לכלא לאחר שהורשעו. על היהלום עצום הממדים חל החוק האמריקאי, על פיו, ממשלת ארצות הברית רשאית לחלט ולהחרים כל סוג של רכוש בו נעשה שימוש במהלך עסקאות מכירת סמים או הלבנת כספים.

בשנים שחלפו מאז שהוחרמה, תבעו מספר גופים עסקיים, ארגונים ואנשים בעלות על האבן היקרה. בין התובעים ילדיו של מונה, כומר בכיר ממדינת ניו יורק  וחברת חימר מקליפורניה. חלק מהתובעים הילוו למונה כספים בתמורה לשעבוד האבן ולכן טענו לבעלות עליה. בית המשפט דחה את כל תביעות הבעלות בשל העובדה שמונה רכש את האבן באמצעות הון עצמי לפני שיצר קשר עם התובעים.  

מאז שנת 2006  ועד השבוע האחרון המתינה האבן המרהיבה בחדר העדויות של ה-FBI בקליבלנד. כעת, לאחר שניתן פסק הדין תועמד האבן למכירה פומבית והכסף שיתקבל מן המכירה יועבר לרשויות החוק. לדברי התובע במשפט, ההערכות לגבי מחירו של היהלום אינן חד משמעיות ונעות בין 700,000 ל-20 מיליון דולר.