שר התמ"ת: יש לסייע לענף היהלומים

שר התמ"ת: יש לסייע לענף היהלומים

במהלך הפגישה הציג  נשיא הבורסה דרישה דחופה להפעלת תוכנית סיוע חרום ממשלתית לענף. השר בן אליעזר, בתגובה: "עלינו לסייע לענף היהלומים כדי שימשיך להיות אבן יסוד בייצוא הישראלי".
שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, סייר היום בבורסה ליהלומים בר"ג על מנת לשמוע על המצוקה הקשה העומדת בפני הענף בתקופה זו. לשר הצטרף שמואל מרדכי, המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת.


השר נפגש עם נשיא הבורסה, אבי פז; יו"ר מכון היהלומים, מוטי גנץ ומנכ"ל המכון, אלי אבידר ושמע סקירה על פעילויות מכון היהלומים בארץ ובחו"ל. בפגישה נכחו גם מנכ"ל התאחדות תעשייני היהלומנים, עודי שנטל ומנכ"ל הבורסה, יאיר כהן.


משמאל אבי פז נשיא, שר התממ"ת פואד בן אליעזר ושמואל מרדכי המפקח על היהלומים (צילום: יענק'לה)

לאחר מכן נערכה פגישה בהשתתפות כל ראשי הענף לשיחה פתוחה על מצב התעשייה. את הסיור חתם השר בביקור בהנהלת הבורסה ובסיור באולם המסחר יחד עם נשיא בורסת היהלומים, אבי פז ונשיא הכבוד של הבורסה, שמואל שניצר.



בסיור באולם המסחר (צילום: יענק'לה)

אבי פז, נשיא הבורסה, הציג בפני השר את המצב הקשה אליו נקלע ענף היהלומים כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי ואת הפגיעה החמורה בפעילות, כאשר כ-60% מפעילות היצוא של הענף נפגעה מאז תחילת המשבר הכלכלי. במקביל  צנח האשראי לענף מ – 2.4. מיליארד דולר לכ – 1.6 מיליארד דולר.


ענף היהלומים הישראלי הוא אחד מענפי היצוא החשובים של ישראל - יש לו תרומה משמעותית למאזן התשלומים והוא מפרנס למעלה מ-20,000 משפחות באופן ישיר. על מנת לסייע לענף לעבור את המשבר הכלכלי ולמנוע פיטורים של עובדים המועסקים בענף נדרשת הפעלת תוכנית הסיוע הממשלתית באופן דחוף.


בפגישה הציג נשיא הבורסה את עיקרי התכנית שגובשה על ידי ראשי הבורסה, ועיקרה הקצאת מקורות אשראי בערבות מדינה, מימון ממשלתי להכשרה מקצועית של העוסקים בענף כולל הפעלת מסלול חל"ת למניעת פיטורי עובדים וכן תכנית לקליטת עובדים חדשים.


שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר אמר במהלך הביקור כי "אין ספק שתעשיית היהלומים הנה אחת מהתעשיות החשובות ביותר למדינת ישראל, בעלת שם עולמי, אשר מהווה את אחת מאבני היסוד של הייצוא הישראלי".

השר אמר כי הוא מודע לבעיות הקשות אשר עוברות על הענף. "אני מאמין שכל משבר טומן בחובו הזדמנויות רבות, משרד התמ"ת יעשה ככל שביכולתו לעזור לכם להתמודד ולהתגבר על בעיית האשראי בענף. פתחנו בעניין זה בשיחות מול משרד האוצר, כדי שנוכל למנוע פיטורים ולקלוט עובדים חדשים. ברור לי שהתעשייה תצא לבסוף מהמשבר, השאלה היא מה אנחנו עושים בכדי לעבור תקופה זו. אני רק מבקש מכולנו לזכור כי המשק כולו נמצא בשעת משבר קשה, ועלינו לעשות את הכי טוב עם מה שיש".


נשיא בורסת היהלומים, אבי פז, אמר כי "ההשפעה של המשבר העולמי על ענף היהלומים היא אדירה ואנחנו חייבים למצוא פתרונות לשתי סוגיות קריטיות – אשראי וסיוע במימון עלויות היהלומנים בתחומי העבודה והשיווק בין היתר על מנת למנוע פיטורי עובדים. על ממשלת ישראל לפעול בצורה מיידית ולהפעיל תכנית סיוע חרום ולסייע לענף לשרוד את המשבר ולמזער את הנזקים ככל הניתן".


הנוכחים בפגישה (צילום: יענק'לה)


יו"ר מכון היהלומים ונשיא התאחדות תעשייני היהלומים, מוטי גנץ אמר לאחר הפגישה כי "מצאתי אוזן קשבת אצל שר התמ"ת לבעיות ענף היהלומים. קיבלנו ממנו הבטחה שיפעיל את השפעתו בממשלה לבחון את האפשרות לסייע לנו על מנת העביר את תכניות הערבויות אשר הצגתי בפניו, כדי להשוות את תנאי תעשיית היהלומים הישראלית מול חבילות הסיוע הנדיבות שמקבלות תעשיות היהלומים בעולם".