הנשיא לשר: יש צורך בתוכנית סיוע ממשלתית

הנשיא לשר: יש צורך בתוכנית סיוע ממשלתית

פגישתו של שר התמ"ת עם הנהלת בורסת היהלומים התאפיינה באוירה חיובית ובמגמת שיתוף פעולה עתידי. נשיא הבורסה הציג בפני השר את יכולות הענף, חשיבותו וצרכיו הייחודיים בתקופה זו.

השר בנימין (פואד) בן אליעזר חתם את ביקורו אתמול (יום ג') בבורסת היהלומים בפגישה עם נציגי הנהלת הבורסה בלשכת הנשיא. בפגישה נכחו נשיא הבורסה, אבי פז, המפקח על היהלומים,שמואל מרדכי, נשיא הכבוד של הבורסה שמואל שניצר, סגני הנשיא יאיר סהר, יהודה סייג וקובי קורן, יו"ר ועדת ביקורת, איציק לופטין  ומנכ"ל הבורסה יאיר כהן.  

הפגישה בלשכת הנשיא נפתחה בדקת דומייה לזכרו של גרשון צ'רבין ז"ל, מותיקי משרד הפיקוח, אשר הובא למנוחת עולמים השבוע. המפקח על היהלומים ספד לצ'רבין והנוכחים חלקו לו כבוד אחרון.

 
מכבדים את זכרו של גרשון צ'רבין ז"ל (צלם - יענקלה)

מנכ"ל הבורסה, יאיר כהן הציג בפני השר מצגת ובה סקירה השוואתית של נתונים פיננסיים ותעסוקתיים על ענף היהלומים. בסיום הסקירה פנה נשיא הבורסה, אבי פז, לשר התמ"ת והדגיש את חשיבותו של הענף לכלכלת ישראל ואת יכולתו של הענף לקלוט עובדים רבים דווקא בעת הזו, במידה והממשלה תתמוך במהלך.

 
יאיר כהן, מנכ"ל הבורסה בהצגת הסקירה (צילום: יענק'לה)

ראשי הבורסה הציגו בפני השר את תכנית הסיוע הנדרשת בעת הזו. התוכנית מורכבת ממודל שעיקרו סיוע במימון תעסוקה ושיווק והגדלת מקורות האשראי הענף. על פי התוכנית, הסיוע שנדרש לענף יאפשר את השתתפות הממשלה בעלויות ההעסקה, בחינת דרכי הכשרה ושילוב מחדש במעגל העבודה של מובטלים. כמ כן, הוצגה בפני השר תוכנית לגיבוש כיתות לימוד והכשרה של חרדים שאינם מועסקים כיום.

ישראל פורייס, חבר בורסה המקדם, במגזר החרדי, בסיועו של הנשיא, את נושא כיתות הלימוד לחרדים, הציג בפני השר את יתרונותיו של הפרוייקט. לדברי פורייס, הרבנים הגדולים של העדה החרדית נתנו את ברכתם להכשרת אברכים ולשילובם בענף היהלומים. נשיא הבורסה, אבי פז, הדגיש בפני השר כי הבורסה בישראל ייחודית בכך שצעירים רבים שואפים להשתלב בענף. "שיתוף הפעולה עם משרד התמ"ת ותמיכת השר בענף חשובות משום שיש כאן הזדמנות לגדילה והתפתחות למרות המשבר".

 
ישראל פורייס מציג את הרעיון (צילום יענק,לה).

היבטים נוספים של תוכנית הסיוע הנדרשת באים לידי ביטוי בתחום השיווק והאשראי. על פי התוכנית, משרד התמ"ת והממשלה יסייעו ביצירת מאגדי שיווק ובעידוד השתתפות בתערוכות כמו גם בהקצאת מקורות אשראי נוספים לענף והלוואות מן הקרן לעסקים בינונים.

נשיא הבורסה סיכם את הדברים באומרו "ההשפעה של המשבר העולמי על ענף היהלומים היא אדירה ואנחנו חייבים למצוא פתרונות לשתי סוגיות קריטיות – אשראי וסיוע במימון עלויות היהלומנים בתחומי העבודה והשיווק בין היתר על מנת למנוע פיטורי עובדים. על ממשלת ישראל לפעול בצורה מיידית ולהפעיל תכנית סיוע חרום ולסייע לענף לשרוד את המשבר ולמזער את הנזקים ככל הניתן".

בתגובה לדברים שהוצגו בפניו אמר השר כי ענף היהלומים הוא מנוף צמיחה חשוב עבור המשק הישראלי כולו. "אני רואה זאת כמחוייבות שלי לתמוך בכם ולשתף איתכם פעולה בכדי לבנות יחד אדנים שיסייעו לכם לעבור את המשבר בצורה הטובה ביותר". השר הדגיש בדבריו את החשיבות שהוא מייחס להרחבת מספר המועסקים במשק כחלק מן המהלך לייצובו.

סגן נשיא הבורסה, קובי קורן ביקש להבהיר לשר כי בורסת היהלומים בישראל ייחודית בחוסר התלות שלה בממשלה. "בנינו אימפריה שמייצגת את מדינת ישראל בכבוד".

נשיא הכבוד של בורסת היהלומים, שמואל שניצר,  סיכם את הדברים באומרו  כי "אנחנו לא מקטרים, אנחנו אופטימיים! כשהמשבר יסתיים נחזור להיקפים אליהם אנחנו רגילים. העתיד שלנו כאן".

לאחר הפגישה שנערכה בלשכת הנשיא  ערך השר סיור באולם המסחר, שם הוצגו בפניו יהלומים וניתנה לו ההזדמנת לבחון אותם מקרוב ולהתרשם מיופיים.


בסיור באולם המסחר (צילום: יענק'לה)

לפני הביקור בבורסה קיים השר ארוחת צהריים חגיגית עם ראשי הענף ועם יהלומנים בכירים. מנכ"ל מכון היהלומים, אלי אבידר, הציג בפני השר מצגת ובה סקירה על הענף ופעילויות המכון. יו"ר מכון היהלומים ונשיא התאחדות תעשייני היהלומים, מוטי גנץ אמר לאחר הפגישה -  "מצאתי אוזן קשבת אצל שר התמ"ת לבעיות ענף היהלומים. קיבלנו מהשר הבטחה שיפעיל את השפעתו בממשלה לבחון את האפשרות לסייע לנו על מנת העביר את תכניות הערבויות אשר הצגנו  בפניו".

שמואל מרדכי, המפקח על היהלומים, סיכם את ביקור השר: "אתמול הובהר לנו כי שר התמ"ת הנוכחי רואה בענף גוף חשוב מאוד. ההצהרה שלו בדבר תמיכה מוחלטת בענף בשעתו זו והרצון של לסייע בפתרון הבעיות מול האוצר, הם ביטויים חיוביים וחשובים. אני צופה כי שיתוף הפעולה בין משרד התמ"ת בהנהגתו הנוכחית לבין ענף היהלומים יהיה מוצלח".