סימנים מעודדים מיפאן: עליה ביצור

סימנים מעודדים מיפאן: עליה ביצור

יפן מראה סימני התאוששות. במהלך חודש אפריל עלה הייצור התעשייתי במדינה ב5.2%. זו העלייה החודשית השנייה ברציפות. על פי תחזית נגיד הבנק המרכזי של יפן, ההתאוששות תמשך.

נתונים שפרסם אתמול (ד') משרד האוצר היפני מלמדים כי היצור התעשייתי במדינה עלה בשיעור ניכר בחודש אפריל. זהו החודש השני ברציפות בו נרשמת עליה ביצור התעשייתי במדינה. היקף העליה – 5.2% והיא מהווה את הזינוק המהיר ביותר ב-56 השנים האחרונות. עלייה נרשמה גם ביצוא.


כלכלנים יפנים סבורים כי העליה ביצור וביצוא משקפות מגמת התאוששות אשר תביא לעלייה בהיקפי הרכישות של החברות היפניות. על פי התחזיות, יפן תחזור למגמת גידול בהיקפי הצריכה וההשקעה ברבעון השלישי של השנה, אם כי באיטיות. היצוא לסין ישמש כזרז עיקרי של הכלכלה כולה.



בתוך כך נמסר כי חברות יפניות רבות מפטרות עובדים ומקצצות בשכר. היקף האבטלה בחודש מאי היה הגבוה ביותר מזה חמש שנים והשכר הממוצע במשק היפני רשם את רמתו הנמוכה ביותר ב11 החודשים האחרונים.


שני הנתונים האלו באים לידי ביטוי בבירור בהיקפי הצריכה הפרטית של הצרכן היפני. ברבעון הראשון של שנת 2009 נרשמה ירידה של 25.4% בצריכה הפרטית. כתוצאה מכך ובמטרה לעודד את הצרכנים היפניים להגדיל את היקפי הרכישה שלהם החליטה ממשלת יפן להעניק לכל אזרח סכום של 125 דולר.


תחזיות הבנק המרכזי של יפן צופות כי כלכלת יפן תתכווץ ברבעון השני של השנה בקצב שנתי של 15.2%. יחד עם זאת, הצהיר נגיד הבנק המרכזי של יפן, לפני כשבועיים, כי לאחר הרבעון הראשון והקשה של השנה,  כלכלת יפן צפויה להתאושש החל מן הרבעון השלישי. לדבריו, ההתאוששות צפויה להיות מתונה ותלווה ברמה גבוהה של אי וודאות.