יאיר כהן: עלינו לפעול כדי לצאת מן המשבר מחוזקים

יאיר כהן: עלינו לפעול כדי לצאת מן המשבר מחוזקים

יאיר כהן, מנכ"ל הבורסה ליהלומים, בראיון מיוחד בעקבות ביקור שר התמ"ת בבורסה: "המשבר הוא הזדמנות לקדם נושאים שיביאו לחיזוק הענף".  
 
 
בעקבות ביקורו של פואד בן אליעזר, שר התמ"ת, בבורסה בשבוע שעבר נפגשנו עם יאיר כהן, מנכ"ל הבורסה ליהלומים, לשיחה שהתמקדה בעניינים הבוערים אשר על הפרק.
כהן, אשר משמש כמנכ"ל הבורסה בשנים האחרונות, מתבונן על המצב הנוכחי גם מתוך פרספקטיבה של מי שהיה בעבר איש משרד האוצר ושל מי שהוא בהווה גם יו"ר מועצת להב – לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל.
 
 
 
"הזמנו את שר התמ"ת לביקור ופגישה בבורסה משתי סיבות; רצינו לערוך לו היכרות עם הענף ועם הבורסה ובמקביל רצינו להציג בפניו את הצרכים של הענף בעת הזו. הדגשנו בפגישה עם השר שלוש סוגיות מרכזיות שבהן נדרשת עזרתו ותמיכתו".
 
 
 
"הסוגיה הראשונה אותה הצגנו בפני השר היא  הצורך במתן אשראי בערבות מדינה לענף היהלומים. למרות שבמסגרת תוכנית ההאצה הוקצה אשראי בערבות מדינה לכלל המשק, התברר לנו שכתוצאה מהפרמטרים הייחודיים של הענף, הבנקים מתקשים להקצות אשראי ליהלומנים.
 
 
בתגובה פנינו, שמואל מרדכי, עודי שנטל ואנוכי, בהמשך לפגישה בבורסה עם שר התמ"ת הקודם, למנכ"ל האוצר ולחשב הכללי. בפגישה הבהרנו את הבעיה ואת הצורך של היהלומנים בנושא זה. במקביל בדקנו אף את עמדת הבנקים שנבחרו לקחת חלק בתוכנית הממשלתית בכדי לבחון דרכים להפעלת התוכנית.  כך עשינו אף בפגישה של ראשי הענף עם שר התמ"ת בה ביקשנו את תמיכתו וסיועו בסוגיה הזו ואף קיבלנו ממנו פידבק חיובי מאוד".
 
 
 
כהן מציין כי "אשראי בערבות מדינה לענף ימלא את הצורך שקיים באשראי בנקאי, יקטין את הסיכון שרואה למולו הבנקאי ובהתאם יתאים את מחיר האשראי. אם הבקשה שלנו תענה, זה יסייע לענף במידה משמעותית". לדבריו"אין בבקשתנו דבר יחודי היות והמדובר הוא רק בהשוואת התנאים של החלטת הממשלה לכלל ענפי המשק, האלטרנטיבה תהיה אפליית הענף היהלומים לרעה".  
 
 
נושא פיננסי נוסף אליו התייחסו ראשי הבורסה בפגישה עם שר התמ"ת הוא קרן ההלוואות לעסקים בינונים וקטנים. כיו"ר מועצת להב, לשכת העצמאים והעסקים של ישראל, מדגיש יאיר כהן את החשיבות של הנושא "צמיחתה של כל כלכלה מערבית נשענת על עסקים מהסוג הזה ועל כן הסיוע למגזר הזה הינו נכון וראוי מבחינה כלכלית מתוכניות סיוע רבות אחרות. הסיוע ראוי במיוחד והכרחי בזמני משבר.  הייחודיות של ענף היהלומים היא שמרבית העסקים הפועלים בו הם קטנים או בינוניים. על כן, ביקשנו משר התמ"ת לקדם את התאמת הקריטריונים של הקרנות כדי לאפשר ליהלומנים לקבל הלוואות אלו".
 
כן מציין כהן את פניית הבורסה לשר התמ"ת בנושא בסס"ח. לפני מספר שנים קיימו הבורסה ובסס"ח משא ומתן מאומץ במטרה לשלב את בסס"ח בענף. אולם, המשבר גרר את בסס"ח להקטין את חשיפתה לענף. "לכן", מספר כהן, "פנינו לשר התמ"ת בבקשה שיאפשר לאשרא, חברת הביטוח הממשלתית,  לבטח סיכוני סחר גם בטווחי הזמן הקצרים  וזאת במסגרת הקצאת הערבות שניתנה לה על ידי המדינה לנושאים כאלו".
 
 
כהן  מתייחס לשני הנושאים הנוספים שעלו בפגישה עם השר, הכשרת עובדים ושימורם תוך השתתפות ותמיכת הממשלה ושתוף פעולה עם משרד התמ"ת בקמפיינים שיווקיים שונים.
 
 
"אנחנו פועלים מול התמ"ת", אומר כהן, "כדי לקדם מצב שלwin-winלמעסיקים, לעובדים ולממשלה. בתחום התעסוקה העלינו שלושה צרכים מרכזיים בהם נדרש סיוע ממשלתי - מימון ממשלתי של חל"ת (חופשה ללא תשלום) ותקופת הכשרה מקצועית אשר תקטין את עלויות היהלומנים מחד ותאפשר שימור העובדים המיומנים מאידך , החזרת מפוטרי הענף למעגל התעסוקה והכשרת חרדים לתעסוקה בענף". לדבריו "כל אחד מן הנושאים הללו יקדם את האינטרסים של כל הצדדים".
 
 
"נושא השיווק מקודם על ידי שיתוף פעולה עם משרד התמ"ת ביצירת מאגדי שיווק שיפעלו במשותף, וכן ביקשנו סיוע של התמ"ת ליהלומנים בכיסוי עלויות השתתפות בתערוכות".
 
 
לדברי כהן, מאגדי השיווק הם  דוגמה מצויינת לשיתופי פעולה הכרחיים בתקופה הזו:" כל גורמי הענף חברו יחדיו ליישום תוכנית זו: שמואל מרדכי, אלי אבידר, עודי שינטל ואנוכי החלטנו לפנות ליהלומנים ולקרוא להם לדבר בשפה אחת ולקדם אינטרסים משותפים במשותף. מאגדים אלו יכולים לפעול יחד ביציאה לתערוכות, פרסום משותף ועוד.  אנחנו מייצרים כאן משהו שלא היה קיים קודם ויש בו צורך אמיתי".  
 
 
 
שיתופי הפעולה בענף באים לידי ביטוי גם בהיבטים המוסדיים של ענף היהלומים. "שיתוף הפעולה בין מוסדות הענף חשוב בכל זמן, אבל הוא חשוב במיוחד בזמן משבר", הוא מדגיש ומפרט "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה בתחומים רבים, מס הכנסה, אמנת באזל-2, בנושאי המימון והבנקאות  ועוד. כאשר אנחנו פועלים כגוף אחד העוצמה שלנו משמעותית הרבה יותר".
 
 
בהקשר זה התייחס כהן לקמפיין הגנרי לקידום היהלום שעתיד להיות מושק בשנת 2010.  "אני סבור שמדובר ברעיון חשוב ונכון בעת הזו. נשיא הבורסה בהיותו נשיא הפדרצייה ונשיא אידמ"א מעורבים בנושא ולוקחים בו חלק גופים מגוונים בענף היהלומים הגלובלית. אני חושב שיש צורך חיוני בשיווק גנרי של היהלום כאפיק השקעה ואבן חן. הנחת העבודה בבסיס הקמפיין", הוא מציין, "כשהעוגה הכללית גדלה כולם מרוויחים".
 
 
מנכ"ל הבורסה התבקש להתייחס למחירון החדש המתגבש בימים אלו כשיתוף פעולה בין איידקס אונליין והפדרציה העולמית של בורסות היהלומים. "נשיא הבורסה כנשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים פעיל בנושא, על בסיס העקרון שמחיר היהלומים צריך להקבע על פי יותר מאינדיקציה אחת, טובה ככל שתהייה".
 
 
"הכלי שמפותח על ידי איידקס, אשר יחשף בתקופה הקרובה, יביא בחשבון שלושה פרמטרים אותם הפדרצייה הדגישה – מהימנות של הכלי, מתודלוגיה וניתוח מקצועיים ושקיפות של הכלי תוך מתן אפשרות להגשת תלונות ושאילתות לגביו".
 
 
כהן התייחס בראיון לקריאות לשינוי שיטות המימון בענף אותן השמיעו לאחרונה נשיא הבורסה ונשיא מכון היהלומים, "אני חושב ששניהם צודקים. רמות האשראי המקובלות בענף יצרו מצב שבו היהלומן הפך להיות מממן של גורמים אחרים ולקח על עצמו עלויות וחשיפות מימוניות משמעותיות. חשוב שכל אחד מן העוסקים בענף יקח על עצמו רמת חשיפה מתאימה כאשר מדובר באשראי".
 
 
ההשלכות של יישום הצעות הנשיאים תהיינה, לדבריו, מרחיקות לכת  "במידה והצהרות של הנשיאים יישומו, הענף יצא מחוזק מן המשבר, אולם מדובר במהלך  שיקח זמן להטמיע אותו ואין לצפות שיתרחש ביום אחד".
 
לבסוף, התייחס מנכ"ל הבורסה למגמות המאפיינות את הענף בימים אלו  "עדיין מוקדם לראות שינוי במגמות . אני מאמין שהיציאה מהמשבר תגיע, אולם זו שאלה של עיתוי. יחד עם זאת חשוב שנצא מהמשבר מחוזקים ואנו פועלים לסייע לחברים להתמודד עם המשבר במרץ".