מטרה
מטרת היוזמה לסייע בקידום השיווק עבור מוצרים קיימים או חדשים ,
לשווקים חדשים, המתבצע במשותף על ידי מספר בתי עסק לצורך יצירת מסה קריטית
לחדירה לשוק ולחלוקת נטל מימון השיווק.
הסיוע
סיוע כספי יינתן באמצעות השתתפות של הלוואה עד 50% לעזרה במימון
שנוטלים על עצמם בתי העסק החברים במאגד לצורך פעולות השיווק. ההלוואה למשך עד שלוש
שנים, מטעם קרן "מאגדים". במידה של הצלחת התאגיד ההלוואה תוחזר לשיעורין על פני
מספר שנים. משרד התמ"ת אינו מתחייב למתן ההלוואה למשך כל שלושת השנים, כמו כן שיעור
ההלוואה יהיה קטן מ- 50% בשנה השנייה והשלישית.
הזכאים לסיוע
יש הגדרות ברורות למהות החברות, המוצרים והשירותים המקצועיים
הניתנים.
העיקריים שבהם: עיקר עסקי החברה, השליטה והניהול מופעלים בישראל, היקף
מחזור המכירות של התאגיד כולו לא יעלה על שלושים מליון דולר, התאגיד מונה לפחות חמש
חברות שאינן קשורות זו לזו ושמספר החברות לא יפחת מארבעה במשך תקופת
הסיוע.
ניתן גם לאגד חברות עם מחזור מעל 30 מליון דולר בתנאי שחברה כזאת לא
תהווה יותר מ 25% ממחזור מכירות המאגד כולו.(החריג מוגבל לחברה אחת כזו
במאגד)
תינתן עדיפות למאגדים בהם קיימים עסקים משלימים זה לזה, לדוגמא
יהלומנים עם תכשיטנים.
הגשת בקשה לסיוע
ניתן לפנות בסיוע לבקשת עזרה באמצעות מארגן מאגד כמו היוזמה של
ועדת ההיגוי הענפית לקידום הנושא בענף היהלומים הכוללת את מנכ"ל
בורסת
היהלומים, מנכ"ל התאחדות תעשייני היהלומנים, סגן המפקח על היהלומים ומנכ"ל מכון
היהלומים הישראלי. ועדת ההיגוי תייצג את המאגד ותפעל כגוף מקשר בין חברות
המאגד לקרן. בפניות לבקשת הסיוע יש לפנות למכון היהלומים שיארגן את החברות
המעוניינות למאגד חברות.
פרטים כלליים
הבקשה מועברת לבודק שיווקי חיצוני לקבלת חוות דעת. אישור הבקשה הוא
למשך 12 החודשים הראשונים וועדת התמ"ת תאשר המשך סיוע עד שלוש שנות סיוע סה"כ, וזאת
עם עמד המאגד בתנאים.
יש אפשרות להאריך את השתתפות בתכנית השיווק מעבר לשלוש שנים והוא
מותנה בבקשת קבלה מחודשת בכל שנה.
הועדה נותנת עדיפות בחלוקת התקציב, לבקשות המשך סיוע של מאגדים
פעילים, על פני בקשות לאישור מאגדים חדשים.
התנאי העיקרי בו צריך המאגד לעמוד הוא, גידול ביצוא המצרפי (משותף) של
חברי המאגד ב-7% מעל הגידול ביצוא הענפי.
פרטי הסיוע
הסיוע של קרן מאגדים יינתן על הוצאות שיווק כדלהלן:
איסוף מידע - כולל חלק שוק בשוק העולמי, איתור מידע עסקי
וייעוץ ושיווק בשוק העולמי.
פרסום – הכנת קטלוגים בלועזית, הכנת קולקציית תכשיטים, עיצוב
אריזה, פרסום בעיתונות מקצועית בחו"ל, הפקת סרטוני פרסומת, הכנת קטלוג ממוחשב, הקמת
מערך שיווק באמצעות האינטרנט ועוד
תערוכות וכנסים –השתתפות בתערוכות בשוק העולמי כולל טיסות
ואש"ל, ירידים ומפגשים מקצועיים בשוק העולמי, תערוכות בינלאומית בישראל, מבצעי
קידום מכירות, סדנאות, כנסים מקצועיים ועוד. עדיפות תינתן להשתתפות בתערוכות
בשווקים חדשים ולא בהחלפת מימון לתערוכות קיימות. למרות שגם אם משתתפים בתערוכה
ותיקה כמו תערוכת לאס ואגס, אבל עבור חברי המאגד זו השתתפות ראשונה
-מקובל.
תחיקה ותקינה – רישום פטנטים בחו"ל, רישום סימני מסחר בחו"ל,
רישום שם מסחרי בחו"ל, הוצאות תקינה בחו"ל ועוד.
מערכי שיווק והפצה בחו"ל – משרדים, עובדים ומרכזי הפצה
בחו"ל.
שיעורי הסיוע יהיו מודרגים כדלקמן:
שכר עובד בחו"ל לפי האחוזים המפורטים אולם לא יותר מ- 50 אלף
דולר, הנמוך מביניהם.
היקף השתתפות של עד 50% מההוצאות השיווקיות המוכרות בשנה
הראשונה
היקף השתתפות של עד 40% מההוצאות השיווקיות המוכרות בשנה
השנייה.
היקף השתתפות של עד 30% מההוצאות השיווקיות המוכרות בשנה השלישית
התשלומים בגין דיווח הוצאות בפועל יבוצעו בשקלים על פי דוחות שיגיש
מנהל המאגד למזכירות הקרן. יש להגיש דוחות לאחר שלושה, שישה חודשים ודוח סופי
בפורמט מוגדר להוצאות בפועל .
ניתן לבצע שינויים בתכנית השיווק שיובאו לאישור ועדת
הקרן.
תמלוגים
חבר מאגד יהיה חייב בתשלום תמלוגים בשיעור של 3.5% מגידול
מכירותיו בשוק העולמי מידי שנה, עד להיקף של 100% מהתמיכה שניתנה
לו.
חבר מאגד שלא הגדיל את יצואו במהלך תקופת התכנית, לא יהיה חייב כלל
בהחזר תמלוגים.
כללי
הקרן תבצע בדיקות וביקורות אצל חברי המאגד.
המאגד וכל חבר בו מתחייבים לשמור על דיני הקניין הרוחני על פי חוקי
מדינת ישראל.
מצורף קישור למסמך המקורי של משרד התמ"ת ובו הנוסח הקובע של הסיוע
המוצע.
כל סתירה תוספת או השמטה הקיימת בתמצית זו, המסמך
המקורי הוא הקובע.
אין האמור במסמך זה בה במקום ייעוץ משפטי, עסקי, שווקי ויעוץ מס – הכל
לפי העניין.
אם חברתך מעוניינת בבקשת הסיוע, יש לפנות בבקשה בכתב למכון היהלומים
פקס 7526675 לידי איריס.
נכתב על ידי איריס הורטמן, מכון היהלומים.