הסימנים מלמדים שהמשבר הכלכלי נמצא לקראת סיום. בנקים חוזרים לרווחיות, תוכניות
הסיוע הממשלתיות נכנסו לתוקף וקרן המטבע הבינלאומית פרסמה תחזית אופטימית יותר
בנוגע לצמיחה בשנה הקרובה.
מדו"ח חדש של Nielsen Global Consumer Confidence Index עולה כי קיימת סבירות
לכך שחלק מהצרכנים יתקשו להיפטר מהרגלי הצריכה שרכשו בתקופה האחרונה בצלו של המשבר
הכלכלי – ענף היהלומים יכול דווקא להיות בין המרוויחים הגדולים בעקבות השינוי
הזה.
לפי הדו"ח שמתפרסם ב – NATIONAL JEWLLER במדינות רבות, אנשים מרגישים יותר
אופטימיים בכל מה שנוגע למצבם הכלכלי בפרט ולמצב הכלכלה במדינה בכלל אך יחד עם זאת
המשבר הכלכלי גרם לשינוי חד בדפוסי הצריכה והרגלי החיים במדינות רבות.
האינדיקציות מלמדות כי חלק נכבד מהצרכנים במדינות המערב יתקשו להיפטר מהרגלי
הצריכה שרכזו במהלך המיתון והם ימשיכו, לפחות בטווח הזמן הקצר, להימנע מרכישות
שמוגדרות כלא הכרחיות.
מהדו"ח עולה כי דווקא הצרכנים בברזיל, רוסיה, הודו וסין מעדיפים לנטוש כמה
שיותר מהר את הרגלי הצריכה של תקופת המיתון והם ישובו כמה שיותר מהר להרגלי הצריכה
של התקופה שקדמה למשבר – הצרכנים בשווקים אלה מהווים סימן מעודד לקמעונאים לפחות
בטווח הזמן הקרוב.
בין ממצאי הדו"ח ניתן למצוא את המסקנות הבאות:
הסינים ממשיכים להיות בטוחים בעצמם בכל מה שנוגע לסיכוי של הכלכלה הסינית
ליהנות מהצמיחה של תקופת פוסט המיתון.
אחד מכל ששה נסקרים רוסים דיווח כי לאחר שהמשבר יחלוף הוא לא ימשיך באף לא אחד
מהרגלי הצריכה שאימץ לעצמו בתקופת המיתון. הרוסים בעיקר להוטים לחזור ולהוציא כספים
על ביגוד.
במדינות אלה מוצרי האלקטרוניקה כמחשבים ביתיים וטלפונים סלולאריים נראים
כמרוויחים העיקריים מהתקופה שלאחר המשבר. צרכנים ביפן, קוראה והפיליפינים ממתינים
בקוצר רוח לשדרג את הציוד שלהם בתחום זה.
יותר מ – 40% מהצרכנים האמריקאים דיווחו כי הם מתכוונים להגדיל את הוצאותיהם
על טיולים, חופשות ובילוי מחוץ לבית.
ככל שההתאוששות הכלכלית תצבור תאוצה, כך תגבר הצריכה וההוצאה של הצרכנים אך
יחד עם זאת הצרכן של היום שאחרי המשבר הכלכלי צפוי לצרוך בצורה שונה מאד ממה שהיה
בתקופה של לפני המיתון – הצרכן יחשוב פעמיים ואפילו שלוש פעמים לפני שיבצע הוצאה
כספית קטנה כגדולה – כיום החסכנות נחשבת לטרנד חם בחלק ניכר ממדינות המערב.
לסיכום - משווקים שיוכלו להעביר מסר חד וברור בנוגע לערך הסחורה שהם משווקים
יהיו ככל הנראה הראשונים להתפתח ולשגשג ביום שאחרי המשבר.
יהלומים – כבר אמרנו?!